דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
19.2°תל אביב
  • 13.8°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.7°באר שבע
  • 20.7°אילת
  • 20.2°טבריה
  • 13.0°צפת
  • 18.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פרידה

בתרבות ובפוליטיקה נפרדים מאורי זוהר: "חלק בלתי נפרד מהישראליות על כל גווניה"

זוהר, שהיה הקולנוען הבולט ביותר בשנות ה-60 וה-70 בארץ, חזר בתשובה בשלהי שנות ה-70 והפך לרב ואיש ציבור חרדי | נשיא המדינה ספד לו: "הרים תרומה חשובה לנכסיה התרבותיים והרוחניים של מדינת ישראל" | הלווייתו תיערך בשעה 16:00 בבית העלמין בגבעת שאול

הרב אורי זוהר (צילום: אביר סולטן / פלאש90)
הרב אורי זוהר (צילום: אביר סולטן / פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

הרב אורי זוהר, אחד הקולות הבולטים ביותר בקולנוע הישראלי לדורותיו, הלך לעולמו היום (חמישי) כשהוא בן 86. זוהר היה קומיקאי, שחקן ובמאי מצליח וחתום על שורה של סרטים אייקוניים, רובם לצידם של אריק איינשטיין וצבי שיסל. בשלהי שנות ה-70 חזר בתשובה והפך איש ציבור חרדי. הניח אחריו את אליה שוסטר, אם שבעת ילדיו. הלווייתו תיערך היום בשעה 16:00 בבית העלמין הר המנוחות בגבעת שאול.

ראש הממשלה, נפתלי בנט ספד לו:  "ברוך דיין האמת. התעצבתי מאוד לשמוע על פטירתו של הרב אורי זוהר זצ"ל. אורי היה חלק בלתי נפרד מהישראליות על כל גווניה, צבר שורשי וקוצני עם עולם רוח ענק ולב יהודי פועם. גדול במשחק, גדול בתרבות וגדול בתורה. תלמיד חכם שקירב לבבות בדרכי נועם. יהי זכרו ברוך".

"הצטערתי לשמוע על לכתו מעימנו של איש התרבות והתורה, הרב אורי זוהר" כתב בהודעה נשיא המדינה, יצחק הרצוג, "יוצר גדול, ממעצבי הקולנוע הישראלי, שהרים תרומה חשובה לנכסיה התרבותיים והרוחניים של מדינת ישראל – תרומה שלא תישכח. יהי זכרו ברוך"

שר התרבות והספורט חילי טרופר ספד לזוהר: ״עצב רב על מותו של הרב אורי זוהר ז״ל. הרב אורי זוהר היה מגדולי היוצרים בישראל ואבן יסוד בתרבות הישראלית. לאורך השנים היה זוהר ממעצבי הקולנוע הישראלי וסרטיו הפכו לנכסי צאן ברזל אשר נכנסו לכל בית ובית. היו בו שנינות, הומור ויצירתיות יוצאי דופן, ויצירותיו ומורשתו ישארו איתנו. תנחומים למשפחתו, אשתו וילדיו, יהי זכרו ברוך״.

יו"ר תנועת ש"ס, חה"כ לשעבר אריה דרעי, שקיבל את ההודעה בעת שהעיד בפני ועדת החקירה לאסון מירון, ביקש לעצור לרגע את הדיון ואמר: "אני מצטער, אני מבקש לעצור לרגע כי אני מקבל אין סוף הודעות. אורי זהר נפטר. ברוך דיין האמת. ידידי הטוב אורי זוהר, אני ידעתי שהוא הזקין אבל לא ידעתי שהוא חולה". הרכב הועדה גם הצטרף לתנחומים לפני ששבו לדיון.

יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני: "יחד עם כל בית ישראל הצטערתי לשמוע על פטירתו של הרב אורי זוהר זצ"ל, שהשיב רבים מעוון, קרבם לאבינו שבשמיים וקידש שם שמיים בדרכו ובמעשיו. אני שולח את תנחומיי למשפחה הרוממה ובהם לבנו, ידידי הרב דוד זוהר, נציג מסור של 'דגל התורה' בעיריית ירושלים. המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים ולא תוסיפו לדאבה עוד".

"האדם הזה היה כל עולמי" אמר בנו איתמר, "הוא היה כל מה שיש לי ברוח. זה רק ממנו. הוא אדם שצחק בפנים לכל מה שמכיל חומר. עניין אותו רק דבר אחד. האהבה הגדולה שלי כלפיו, כי הוא מילא את העולם בהבנה וברוח. מילים רק יקלקלו את זה. אני מזועזע ואני עצוב כל כך. זאת אבדה גדולה. החושך כל כך גדול ובלתי נסבל. אני מתגעגע אליו ושבור. הוא היה החיים שלי ואני עצוב על לכתו. קראנו לו 'הרב', וזה היה כינוי הומוריסטי. הוא הכיר את שני העולמות, ואנשים ראו אדם שספוג באמת".

מקולנוען תל אביבי מוביל למשפיע בציבור החרדי

זוהר נולד בשם אורי ז'אדק בנובמבר 1935 בתל אביב. הוא שירת בלהקת הנח"ל ואחרי שחרורו היה ממקימי להקת "בצל ירוק". בשנים אלה שיחק זוהר בתיאטרון והיה לבדרן מבוקש שנהג לאלתר על הבמה. השאלה שהפכה למזוהה יותר מכל עם אלתוריו של זוהר הייתה "אני יפה?".

את צעדיו בעולם הקולנוע הישראלי החל כשחקן בסרטים כמו: "חולות לוהטים" (1960). לאחר מכן השתתף בבימוי הסרט התיעודי "עץ או פלסטיין" (1962). בשנת 1964 ביים את סרטו הראשון באורך מלא, "חור בלבנה", שהיה נקודת מפנה בקולנוע הישראלי וסימן את תחילתה של תקופת "הרגישות החדשה". הסרט זיכה את זוהר בפרס המבקרים היוקרתי של פסטיבל קאן.

לקראת סוף שנות ה-60 ייסד והנהיג זוהר את חבורת "לול" התל-אביבית, לצד חבריו אריק אינשטיין וצבי שיסל, שהלכו לעולמם בשנים האחרונות. במסגרת החבורה יצר זוהר מערכונים לטלוויזיה ("לול", 1969) וסרטים עלילתיים רבים, ביניהם נודעה במיוחד הטרילוגיה התל אביבית: "מציצים" (1972), "עיניים גדולות" (1974) ו"הצילו את המציל" (1977), שבעבודה על בימויו של האחרון, כבר חבש כיפה.

בין המערכונים שיצרה החבורה בתחילת שנות ה-70 היו "חידון התנ"ך", "לה מרמור מאת פרלש" בו מוחים אב ובנו על ביטול שידור משחק הכדורגל לטובת אופרה בהרס מכשיר הטלוויזיה, ומערכון העולים החדשים בו לעג כל עולה לזה שבא אחריו. עוד הגיש והנחה תוכניות כגון "זה הסוד שלי".

בשנת 1976 זכה זוהר בפרס ישראל לקולנוע, אותו סירב לקבל – במקביל לתהליך חזרה בתשובה שהדהים את העולם החילוני. לקראת סוף שנות ה-90 שב זוהר אל הזירה הציבורית כפעיל ואיש ציבור חרדי. בין השאר היה אחראי על בימוי תשדירי הבחירות של מפלגת ש"ס והופיע במספר תכניות טלוויזיה.

למרות ניסיונות רבים של אנשי תקשורת ואחרים, לא נחשפו מניעיו למהפך החד אותו עבר וחזרתו בתשובה נותרה תעלומה בעיני הציבור החילוני. בשנים האחרונות הופיעו בתקשורת הישראלית מספר עדויות על תקופת "לול" ובה תיאורים שלילים על התנהגותו של זוהר.

עם דליה לביא בסצנה מן הסרט "חולות לוהטים" (צילום: ויקידמיה)
עם דליה לביא בסצנה מן הסרט "חולות לוהטים" (צילום: ויקידמיה)

שני בניו הבוגרים של זוהר, אפרים-פישל ושלום, נישאו לשתי בנותיו של חברו הטוב אריק איינשטיין, שירי ויסמין. כשאיינשטיין נפטר בסוף שנת 2013 נפרד ממנו בדמעות זוהר, המבוגר בארבע שנים: "אתה אמרת: 'הלכת לי חבר', והנה, אתה הלכת קודם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!