דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

העגבנייה התייקרה ב-22.7%: זינוק במחירי הפירות והירקות מאז הסרת המכסים

דו"ח של חברת 'סטורנקסט', המבוסס על רשתות השיווק, מראה על עלייה במחירים החל מחודש מרץ, למרות הבטחות שר החקלאות שהמחירים יירדו | מחיר האננס עלה ב-2.2% ומחיר הפטריות עלה ב-1.5%

עגבניות (צילום: אורן נחשון \ פלאש 90)
עגבניות (צילום: אורן נחשון \ פלאש 90)
מאיה רונן

דו"ח נתונים שהפיקה חברת 'סטורנקסט' קובע שלמרות ביטול המכס והבטחות שר החקלאות, מחירי הירקות והפירות עלו. כך לדוגמה, מחיר העגבנייה עלה ב-22.7%, מחיר האננס עלה ב-2.2%, מחיר הפטריות עלה ב-1.5% ומחיר האספרגוס נותר כשהיה. נתוני הדו"ח של סטורנקסט מבוססים על נתוני אמת מקופות ברשתות השיווק בכל הארץ.

שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר חתמו בחודש מרץ האחרון על צו להפחתה וביטול של מכסים על יבוא פירות וירקות טריים, כחלק מיישום הרפורמה בחקלאות, תחת ההבטחה להורדת יוקר המחייה.

הצו נחתם לאחר משא ומתן שנמשך חודשים ולא הוביל להסכמות, למרות התנגדות חריפה של ארגוני החקלאים. אלה הזהירו מפני פגיעה בחקלאות הישראלית, סגירת משקים מקומיים, עליית מחירים ונזק לביטחון המזון של ישראל.

חברת סטורנקסט בדקה את מחיריהם של פירות וירקות שהמכס עליהם בוטל החל מ-15.3, אז נחתם הצו, והתקיים ייבוא שלהם בפועל מאז, כגון: אננס, פטריות ואספרגוס. כמו כן, נבדק מחיר העגבניות, שהמכס עליהן בוטל בצו נפרד שנכנס לתוקף לפני חג הפסח.

הפגנת חקלאים בכביש הערבה (צילום: תם אלדר)
הפגנת חקלאים בכביש הערבה (צילום: תם אלדר)

מחיר אננס (ליחידה), מוצר הדגל עליו ביססו שרי האוצר והחקלאות את קמפיין הרפורמה, עלה בתקופה זו ב-2.2% בחודשים אפריל-מאי בהשוואה למחיר הממוצע של שלושת החודשים שקדמו לרפורמה (ינואר-מרץ). מחיר הפטריות עלה ב-1.5% בהשוואה למחיר הממוצע של שלושת החודשים שקדמו לרפורמה (ינואר-מרץ). כאמור, מחיר העגבנייה עלה גם הוא ב-22.7%.

מחיר האספרגוס לא השתנה ונותר דומה לאורך כל החודשים מתחילת השנה. בחודש מאי עמד המחיר על 29 שקלים לחבילה, בדיוק כפי שהיה בחודש פברואר השנה טרם הורדת המכס. כזכור, שר החקלאות הודיע על חלוקת רישיונות לייבוא עגבנייה פטור ממכס ללא הגבלת כמות במהלך חודש אפריל.

"הרפורמה תוביל את מדינת ישראל לחיסול היכולת לגדל לעצמנו את המזון הטרי"

יו"ר התאחדות האיכרים, דובי אמיתי, התייחס לנתונים עם פרסומם: "כפי שאמרנו לאורך כל הדרך, רפורמה חד צדדית שפותחת ייבוא בלבד ללא טיפול מקביל בריכוזיות ובחיזוק כושר התחרות של החקלאים, תוביל את מדינת ישראל לחיסול היכולת לגדל לעצמנו את המזון הטרי".

"רפורמה כזו תשאיר אותנו תלויים בגורמים זרים בעוד שהמחירים לצרכן רק ילכו ויעלו בשל התלות הזו, כפי שקורה כבר עכשיו בעולם כולו בעקבות המלחמה באוקראינה ומשבר האקלים הגלובלי", הוסיף אמיתי. "אני קורא לכל הגורמים להתעשת לפני שיהיה מאוחר מדי, שכן גם ועדת חקירה עתידית לא תוכל להשיב את החוסן והעצמאות התזונתית של מדינת ישראל".

דובי אמיתי, יו"ר התאחדות האיכרים בישראל (צילום: דוברות התאחדות החקלאים)
דובי אמיתי, יו"ר התאחדות האיכרים בישראל (צילום: דוברות התאחדות החקלאים)

משרד החקלאות: "הרפורמה בחקלאות אותה מובילים שר האוצר, אביגדור ליברמן ושר החקלאות, עודד פורר, אינה יכולה להימדד בתוך כחודשיים בלבד. מדובר בשינויים מבניים בשוק הפירות והירקות של מעבר למבנה שוק תחרותי, ביסוס מקורות ייבוא וספקים חדשים, לצד שינויים חקיקתיים ורגולטוריים. מטבע הדברים מדובר בתהליכים מורכבים והשפעתם על השוק לוקחת זמן. זאת ועוד, יש לזכור שבחודשים האחרונים מחירי הסחורות עלו דרמטית לאור המלחמה באוקראינה ולולא הורדת המכסים כולנו היינו משלמים יותר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!