דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגזין עמיתים | מרץ 22

סמינרים / "אין כוח ששווה בעוצמתו לזה של אישה נחושה"

לאחר שנה שנבצר מלקיימו עקב מגיפת הקורונה, סמינר 'עוצמה נשית' ה־12 של העמותה לקידום מקצועי התקיים השנה שוב בעיר אילת - והציפייה - כפי שתעדנה מאות המשתתפות - הייתה שווה. קבוצות-קבוצות של חברות לעבודה מכל רחבי הארץ, השאירו מאחור את טרדות היום־יום ונהנו מחוויה נשית מעצימה. "זה אושר צרוף," מעידה סמדר ספרן, יו"ר ועד עובדי קרית אתא. "להיות אחת עם השנייה, להתנתק מהעבודה ומהבית, לחוות, להתרגש ולהיות מאושרות. אנחנו מקבלות פה העשרה עצומה."

הדס יום טוב

העיר אילת האירה פנים למאות העמיתות שהגיעו למחזור נוסף של סמינר במלונות הרודס פאלאס, הרודס בוטיק ומלכת שבא, לרגל סמינר 'עוצמה נשית’ ה־12 של העמותה לקידום מקצועי. על אף החורף שהגיע לביקור בעיר הדרומית נראו חיוכים רחבים והתרגשות נעורים על פניהן של המשתתפות בסמינר. משהו באווירה, ללא ספק, היה אחר. הן נכנסו בגרירת מזוודות ללובי המלון, בגפן, בזוגות ובחבורות קטנות וגדולות, זרמו אל המרחב המוני נשים. רק נשים. ערביות ויהודיות, דתיות וחילוניות, צעירות ומבוגרות בכל הגילאים.

מלון דן אילת (צילום: סיון פרג׳)
מלון דן אילת (צילום: סיון פרג׳)

במשך ארבעה ימים רצופים הן שהו יחד בסמינר מיוחד במינו, שנבנה במיוחד עבורן. במהלכו הן נהנו, רקדו ושרו בהופעותיהם של מבחר אמני ישראל – שלומי שבת, עדן בן זקן ורותם אבוהב, השתתפו והשכילו מהרצאות מעשירות שהעבירו הסופר והפזמונאי נעם חורב, השדרנית והמנחה טל מן שנאבקה במחלת הסרטן, עדי גוזי שהצילה את חייה של שירה איסקוב ברגעי האימה שבהם הותקפה על ידי בעלה, והיועצת האסטרטגית ואשת הביוטי גליה תורן חן. לקינוח הן צפו יחד בהצגת התיאטרון המצויינת "גבירתי ראש הממשלה” בתיאטרון WOW בעיר. התוכנית העשירה כללה אירוח על בסיס חצי פנסיון בחדרים מפנקים במיוחד במלונות מהטובים ביותר בעיר, עם בריכות מפנקות, חדרי כושר, ספא ומסעדות.

נועם חורב. הרצאה אישית ומעצימה. צילום: דבר
נועם חורב. הרצאה אישית ומעצימה. צילום: דבר

הילה קניסטר בר דוד, מנכ”לית העמותה, פתחה את הסמינר בכינוס חגיגי, בו צוין זכרה של רונה רמון ז”ל, מי שהייתה המרצה הראשונה בסמינר עוצמה נשית. בהמשך ציטטה קניסטר בר דוד את שירו של יורם טהרלב ז”ל – "ברוך שעשה אותך אישה”, ובירכה את המשתתפות: "סמינר עוצמה נשית כבר 12 שנים שלך. כולי תקווה שהוא ייתן לך גם השנה נדבך נוסף לאושר הפנימי שלך.”

"קצת נחת וחופש”

בזמן שמרגלית גרבאנקי (62) מתל־אביב ומירי חזות (58) מפתח־תקווה, החברות הכי טובות מהעבודה, נרשמו והמתינו נרגשות בלובי המלון לקבלת המפתחות לחדריהן, הן מצאו זמן לספר לנו על הקסם שבסמינר. "איפה שיש נשים, לא יכול להיות שלא יהיה כיף,” אומרת מירי. "כבר הרבה זמן לא הייתי בהופעה, אני לא זוכרת כבר איך מתנהגים במופע,” היא צוחקת. "כן, זה נותן לנו גם קצת מנוחה ונחת אחרי תקופה ארוכה של קורונה ועבודה קשה מאוד בשנתיים האחרונות,” מוסיפה חברתה מרגלית. ואלה לא היו סתם שנתיים קשות.

"כדי לצאת לכנסים האלה צוברים ימי השתלמות,” מסבירה מרגלית. "בסוף ההשתתפות העצמית היא כמה מאות שקלים בלבד. יש לנו הזדמנות לקבל במחיר לא יקר חוויה מושלמת, גם לנוח קצת, לעשות שופינג, לטייל, להתפנק וגם לשמוע הרצאות מעשירות שלא היינו מקבלות בשום מקום אחר, אלא רק פה.”

אחרי הכול, מרגלית ומירי, המשמשות מוקדניות בבית הדיור המוגן "משען” באפעל, עמדו בחזית המאבק בקורונה עבור הדיירים הקשישים. הן סייעו להם במקרי חירום, סיפקו להם מידע על הפעילויות במקום, עזרו להם בתחזוקת הדירה ודאגו עבורם לשמירת הקשר עם בעלי מקצוע ועם בני משפחותיהם.

מירי (מימין) ומרגלית מפרדס חנה. צילום: דבר
מירי (מימין) ומרגלית מפרדס חנה. צילום: דבר

שתיהן כבר סבתות לנכדים והסמינר מהווה עבורן הפסקה ברוכה מחיי היום־יום, לכן ציפו לו זמן רב. "כדי לצאת לכנסים האלה צוברים ימי השתלמות,” מסבירה מרגלית. "בסוף ההשתתפות העצמית היא כמה מאות שקלים בלבד. יש לנו הזדמנות לקבל במחיר לא יקר חוויה מושלמת, גם לנוח קצת, לעשות שופינג, לטייל, להתפנק וגם לשמוע הרצאות מעשירות שלא היינו מקבלות בשום מקום אחר, אלא רק פה.”

גם וופא מסארווה (60), עובדת ניקיון ב”משען” כפר סבא, וקפאיה (41) נראו נרגשות במיוחד. וופא מתגוררת בטירה וקפאיה בת דודתה בטייבה השכנה, אבל הן עובדות יחד ושמחות על הזמן שניתן להן לנפוש יחד, רק שתיהן, רחוק מהבית. "הייתי בכנס עוצמה נשית כבר שלוש פעמים,” מספרת וופא ומיד מתפרצת קפאיה ומנופפת עם ותק רב יותר בסמינר: "אני הייתי ארבע פעמים. מאוד נוח לי. כולנו בנות פה, כך שגם אני וגם המשפחה שלי לא צריכים לדאוג. עבדנו מאוד קשה ואני מאוד שמחה שיש לי קצת זמן להירגע כאן כאימא לשישה ילדים.” קפאיה צוחקת ומוסיפה: "יש לי בעל ותאומים בני 15, זה נחמד שהם ילמדו להסתדר קצת בעצמם. קצת הפסקה גם מהבית, זה באמת חשוב, חופש רק לאישה. שילמדו ויראו כמה האישה עובדת קשה, נראה מה יקרה שלושה ימים בלעדינו בבית,” היא מוסיפה לסיום בארשת רצינית, מעבר לצחקוקים.

קפאיה (מימין) ו-וואפא. צילום: דבר
קפאיה (מימין) ו-וואפא. צילום: דבר

"זה באמת מעצים. את חוזרת טעונה באנרגיות, בכוח”

גם מעיריית פרדס חנה-כרכור הגיעה לסמינר נציגות מכובדת המונה כ־30 נשים מאושרות. ארבע מהן: גלית כהן מוועד העובדים, חוי שטרן מזכירת אגף הנדסה במועצה המקומית, מלי כהן רכזת מרכזים במשאבי אנוש ועדי רוזנבאום שרודק, רכזת משאבי אנוש באגף החינוך – יוצאות נפעמות מההרצאה הראשונה בסמינר – הרצאתו של הסופר והפזמונאי נעם חורב, לאחר שקיבלו כמו כל המשתתפות מארז שי מיוחד הכולל, בין היתר, את ספרו המקסים של חורב, "טיוטה של אושר”, ואת קלטת הילדים "מתנות קטנות”, המבוססת על שיריו. "חיכיתי מאוד להרצאה של נעם, היה מדהים,” אומרת חוי. "הסמינר הזה, כשמו כן הוא, באמת מעצים. את חוזרת טעונה באנרגיות טובות ובכוחות מחודשים. צריך לקיים את הסמינר יותר, ואני בטוח אמשיך להגיע כל שנה.”

האורחות מפרדס חנה. צילום: דבר
האורחות מפרדס חנה. צילום: דבר

אכן, עבור חלק ניכר מהמשתתפות זו לא הפעם הראשונה בסמינר וגם לא האחרונה, כפי שהן מעידות: "אנחנו בוועד העובדים מוציאות כל שנה, במשך המון שנים, קבוצות די גדולות של נשים לסמינר המרתק הזה,” אומרת גלית. "כאן אנחנו מתגבשות ומתחברות ביחד. משנה לשנה בוחרים עבורנו הופעות והרצאות מגוונות ומושקעות יותר, וזה נוגע ממש בכל אחת.”

"עצם היציאה הזו לחופשה, שהיא גם חופשה ערכית, עם תוכן מאוד עשיר, זה פשוט מדהים בעיניי,” אומרת חוי. "כל אחת יכולה למצוא את מה שהיא מתחברת אליו. אין לי אפילו זמן לשופינג מרוב שאני רוצה להיות נוכחת בכל הפעילויות, אני מספיקה רק קצת,” היא צוחקת.

לא במקרה הפך סמינר "עוצמה נשית” לאחד האטרקטיביים ברפרטואר העשיר שמציעה העמותה לקידום מקצועי לעמיתות. "זאת תמיד השתלמות מאוד מבוקשת,” מעידה עדי. "כולנו מחכות לסמינר הזה כל השנה, כל העובדות בעירייה – העובדות במשרדים, סייעות, משלבות, כולן יודעות שפה זה רק לנו ושיש תכנים מעולים.” אולי הדבר שמעיד יותר מכול על החיבור של הנשים לסמינר הוא ההשתתפות הערה בהרצאות המרתקות, הסקרנות, ההתרגשות, וכן, לפעמים גם העיניים הדומעות במהלכן. "עצם היציאה הזו לחופשה, שהיא גם חופשה ערכית, עם תוכן מאוד עשיר, זה פשוט מדהים בעיניי,” אומרת חוי. "כל אחת יכולה למצוא את מה שהיא מתחברת אליו. אין לי אפילו זמן לשופינג מרוב שאני רוצה להיות נוכחת בכל הפעילויות, אני מספיקה רק קצת,” היא צוחקת.

נציגות נרגשת בלובי המלון היתה גם לעובדות בית החולים איכילוב, שתיים מהן:  פנינה אזר (53), מתאמת מחקרים קליניים ורגולציה, ומירי רביבו (47), אחראית על יחידת מחקרים קליניים במחלקת קרדיולוגיה, הגיעו לסמינר בפעם הראשונה. "מהרגע הראשון שהגענו הבנתי שפשוט מדהים פה,” אומרת פנינה. "החל מהיחס כלפינו, דרך הארגון ועד לתכנים, פשוט מדהים. אני בטוחה שאגיע גם בפעם הבאה. ממש הפתיעו אותי. נעם היה מדהים, מאוד התרגשתי מההרצאה הזו. אני בעצמי כותבת, וזה טען אותי בהרבה השראה וכוח, אני לא יכולה לחכות להרצאות הבאות. הבנתי שאני חייבת להגיע לכאן, שאני צריכה קצת את השקט שלי. לצאת מהטירוף של עבודה, בית וילדים, לתת זמן רק לעצמי”.

הופעות, הרצאות ופינוק אמיתי. צילום: קובי קואנקס
הופעות, הרצאות ופינוק אמיתי. צילום: קובי קואנקס

מעבר לתכנים ולגיבוש הנשי המעצים זו היתה גם הזדמנות נהדרת לחופשה משחררת ראשונה אחרי תקופת קורונה ממושכת. "בשנתיים האחרונות של הקורונה זה היה קשה במיוחד,” מוסיפה מירי. "ארזתי והרגשתי ממש שאני נוסעת לחו”ל, לא הייתי בחופש שנתיים וחצי. שכחתי אפילו איך זה מרגיש, ועוד בחופשה כל־כך מיוחדת. אני מאושרת על היוזמה הזו ואני מקווה שיהיו כמה שיותר כאלו. התכנים פה מדהימים. ידעתי באופן כללי מה הולך להיות, אבל כשאת מגיעה את באמת מבינה שהשקיעו פה הרבה מאוד מחשבה. הם הפתיעו בגדול גם עם ההופעות בערב.”

"בשביל הרבה מהעובדות זו ההזדמנות היחידה לצאת לחופשה”

אחת הקבוצות הגדולות ביותר שהגיעה לסמינר היתה מקרב עובדות עיריית קריית אתא. לא פחות מ־80 נשים עשו את כל הדרך מהצפון לעיר הקיט הדרומית בדרך לעוד סמינר מעצים. אם תשאלו את יו”ר הוועד, סמדר ספרן, המרחק הגיאוגרפי הרב לא ימנע מהן להגיע שוב ושוב: "הנשים בעירייה מחכות לסמינר הזה כל השנה, זה עונג צרוף,” היא אומרת. "הבנות שלי מחכות משנה לשנה להגיע שוב להעצמה נשית – להיות אחת עם השנייה, להתנתק מחיי היום־יום, מהעבודה ומהבית, לחוות, להתרגש ולהיות מאושרות. אנחנו מקבלות פה העשרה עצומה. אנחנו מרגישות שמגיע לנו לגעת אך ורק בעצמינו, להנות ולהיות ביחד. לא לתת לילדים ולבעל להיות במרכז לרגע, אלא לעצמי נטו. שאני אהיה במרכז.”

ספרן מסבירה שעבור הרבה מהעובדות זו ההזדמנות היחידה לצאת לחופשה. "זו הזדמנות לעובדות שאין להן את היכולת הכלכלית לנפוש במשך ארבעה ימים במלון מפנק עם ספא ובריכה וארוחות טובות. זו גם הזדמנות לעובדות מהמגזר החרדי ומהמגזר הערבי, שמרגישות הרבה יותר בנוח שיש כאן רק נשים. יש לי עובדות שהגברים והמשפחות שלהן לא נותנים להן לצאת מהבית למקום שיש בו גם גברים. פה זה רק נשים, והמשפחות יודעות וסומכות עלינו בעיניים עצומות וכך הן יכולות להגיע לפה.”

עכשיו, אחרי סמינר מוצלח נוסף, פניהן של העובדות נשואות כבר לכנס הבא לנשים בלבד – הפעם בוונציה. "חופשות לנשים בלבד זה דבר שחייב להימשך. בעזרת השם, בהמשך, נוציא גם קבוצה של עובדות, רק של נשים, לוונציה.”

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
תגובות
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!