דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מדריך / מאות אלפי בני נוער יעבדו בקיץ: איך נמנעים מניצול ושומרים על הזכויות

51.5% מבני הנוער בישראל עובדים בחודשי הקיץ, וחשופים לניצול ולפגיעה בזכויות בשל אופי העבודה שלהם וחוסר הניסיון שלהם בעולם העבודה | ממה כדאי להיזהר, ואיך מבטיחים שכל הזכויות ימולאו

מלצרית במסעדה. ""חשוב מאוד כשמגיעים לעבודה לסכם כמו שצריך ולוודא שמקבלים את כל הזכויות שמגיעות"  (צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר / פלאש 90).
מלצרית במסעדה. ""חשוב מאוד כשמגיעים לעבודה לסכם כמו שצריך ולוודא שמקבלים את כל הזכויות שמגיעות" (צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר / פלאש 90).
הדס יום טוב

"בקיץ, בגלל תקופת העבודה והזמניות, בני נוער ומעסיקים נוטים לא להתייחס ברצינות לזכויות המגיעות לעובד ולתנאי ההעסקה", אומרת ל'דבר' נופר אזולאי, מדריכה באיגוד המקצועי לנוער של הסתדרות הנוער העובד והלומד, ומדגישה כמה נקודות שכדאי לשים לב אליהן לפני שמתחילים לעבוד.

  1. לשים לב שהכול רשום

"כדי להימנע ממצב שבו מעסיקים בורחים ונעלמים בלי לשלם, כדאי לוודא, עם תחילת העבודה, שאתם מקבלים הודעה שמפרטת את פרטי המעסיק המלאים: שם החברה, מספר החברה, בעלי תפקידים ומספרי טלפון. זה נקרא 'הודעה לעובד' והמעסיק חייב לתת לכם את זה עד שבוע מתחילת העבודה (מעל גיל 18 עד חודש מתחילת העבודה). בהודעה אמור להיות רשום הכול: התנאים, השכר שישולם, שעות העבודה המוסכמות וכו'".

נופר אזולאי יחד עם דניאל קמהיקר, שליח מצטיין של פיצה האט (צילום: אלבום פרטי)
נופר אזולאי יחד עם דניאל קהימקר, שליח מצטיין של פיצה האט (צילום: אלבום פרטי)

נוסף על כך, לפני תחילת העבודה, המעסיק ידרוש להחתים על כרטיס עובד (טופס 101) וכדאי תמיד לרשום שעות, גם אם המעסיק אומר שהוא עושה את זה וגם אם יש שעון נוכחות בעבודה.

"הודעה לעובד, טופס 101 ורישום השעות הם המגן שלכם, ובעזרתם תוכלו להבטיח ששכרכם ישולם. הרבה פעמים אנחנו מקבלים פניות על ניצול בדיעבד, אחרי שסיימו לעבוד, וללא מסמכים אלו אתם נותרים חשופים לפגיעה ולניצול".

  1. שכר מינימום: זה המינימום

"על פי חוק, המעסיק מחויב לשלם לפחות שכר מינימום, גם במקרה שנתתם הסכמה לקבל שכר נמוך מזה", אומרת אזולאי. יש לשים לב שהשכר השעתי תואם לפחות למפורט בטבלה הזו:

שכר מינימום לשעה (עיצוב: אידאה)
שכר מינימום לשעה (עיצוב: אידאה)

"נוסף על המשכורת, לכל עובד שמתגורר במרחק של 500 מטרים או יותר ממקום העבודה מגיע החזר נסיעות. אם עבדתם עד שעה שבה כבר אין תחבורה ציבורית לביתכם, על המעסיק להחזיר לכם את הוצאת הנסיעה במונית".

  1. הפסקות ושעות נוספות: זו לא תוספת, זו חובה 

אזולאי מסבירה שהחוק אוסר להעסיק בני נוער יותר משמונה שעות או בימי שבת, אבל אם בכל זאת מתקיימת העסקה מעבר לשעות המותרות או ביום שבת, על המעסיק לשלם שכר שעתי על פי הקבוע בחוק.

"שעות נוספות מזכות את העובד בתשלום של 125% משכר העבודה על השעה השמינית והתשיעית, ו-150% על השעה התשיעית ואילך ועל שעת עבודה בשבת (מכניסת השבת ועד צאת השבת). ומגיעות לכם גם הפסקות: על כל 6 שעות עבודה מגיעות לכם 45 דקות הפסקה, שמתוכן 30 חייבות להיות רצופות".

  1. קנסות? כיסוי על חוסר בקופה? התלמדות ללא תשלום? אין דבר כזה

"אסור בתכלית האיסור לקחת קנס מהמשכורת שלכם", אומרת אזולאי. "גם אם שברתם צלחת יקרה במסעדה, וגם אם יש חוסר בקופה שהייתה באחריותכם, אסור, על פי חוק, לקנוס אתכם".

היא מוסיפה שהתלמדות ללא תשלום היא לא חוקית. "על כל שעת עבודה מגיע שכר. זה כולל התלמדות, ניסיון, ישיבות עבודה, שעות הכשרה ועוד. חייבים לשלם גם על שעות 'סטנד ביי', על 'כוננות', אם הגעתם עבורה למקום העבודה, ועל כל שעה שבה אתם נמצאים במקום העבודה".

  1. גם לפטר יש דרך

"מותר לפטר עובד מהעבודה, אבל חשוב לדעת שאם רוצים לפטר אתכם, יש לכם זכות לשימוע. על המעסיק להזמין אתכם לשיחה שבה הוא מסביר לכם את סיבת הפיטורים, ולכם יש הזדמנות להגיד את הצד שלכם. צריך גם לתת לכם הודעה מוקדמת, להודיע לכם מראש על הפיטורים ולא לפטר אתכם במקום".

  1. לא רק זכויות, יש גם חובות

"חוץ מהזכויות, יש לכל עובד גם חובות כלפי העבודה שלו והמעסיק שלו", אומרת אזולאי, ומדגישה שאחריות כלפי העסק והלקוחות של המעסיק, הציוד שלו, ביצוע העבודה והגעה למשמרות שנקבעו היא אחריות אלמנטרית שעל נער ונערה עובדים לקחת, וכמובן, גם כשעוזבים את העבודה, צריך לעשות זאת באחריות.

"אחד הדברים הנפוצים שאנחנו רואים אצל בני נוער, במיוחד אלה שבאים לעבוד רק בתקופת הקיץ, אלה 'הברזות'. הרבה חושבים: המעסיק יבין לבד שהתפטרתי אם אני לא עונה. אז לא, גם עליכם, העובדים, חלה חובה להודיע מראש לפני שאתם מתפטרים, ורצוי בכתב".

  1. והכי חשוב: שמרו על החיים ועבדו בטוח

חשוב להכיר שיש עבודות שאסור לבני נוער לעבוד בהן, ושהחוק אוסר על בני נוער לסחוב ציוד כבד, ועל המעסיקים חלה החובה למנוע הטרדות מיניות וליצור סביבה בטוחה בעבודה. נוסף על כך, עליהם לדאוג לתדרך כל עובד ועובדת בדבר הסכנות שכרוכות במסגרת תפקידם בעבודה, ובמידת הצורך לספק להם ציוד מגן אישי כנדרש בחוק. העבודות שבהן אסור להעסיק נוער מפורטות ברשימה של משרד הכלכלה.

אזולאי מדגישה ששמירה על הבטיחות היא באחריות המעסיקים, אבל גם לעובדים יש אחריות. "חשוב להכיר את העבודות המותרות בחוק לבני נוער, לדרוש תדרוך מתאים לכל משימה שעלולה להיות מסוכנת ולא להסכים לעשות שום דבר שמרגישים שהוא מסוכן או לא מתאים".

  1. אם נוצלת בעבודה, יש לך גב

"כשעולה בעיה, שאלה, או שאתם מרגישים שנוצלתם במקום העבודה או לא קיבלתם את מה שמגיע לכם – אנחנו כאן כדי לעזור", אומרת אזולאי. להסתדרות הנוער העובד והלומד ניתן לפנות באמצעות אפליקציית 'עבודה+', בטלפון 1121* או דרך המדריכים בסניפי וקיני תנועת הנוער העובד והלומד בכל רחבי הארץ.

נערה שזכויותיה בעבודה נפגעו: "חשוב לי למצוא עבודה באווירה טובה עם תנאים הוגנים"

בארצות הברית צפויה העסקת בני הנוער לשבור שיא של 15 שנים, וכל נער שלישי בארצות הברית ייצא לעבוד הקיץ, לפי סוכנות הידיעות AP; ובישראל כ-450 אלף בני נוער עובדים במהלך השנה, ו-51.5% מכלל בני הנוער בישראל עובדים במהלך הקיץ, לפי נתוני הסתדרות הנוער העובד והלומד ל-2021.

השנה, אחרי משבר הקורונה, ההיצע לעבודות נוער גדל משמעותית, ותחומים רבים שבהם עובדים בני נוער, בהם שירות, מסעדנות, מכירות, קמעונאות ועוד, סובלים כבר חודשים ארוכים ממחסור כבד בעובדים.

"עד עכשיו עבדתי בחנות צעצועים, וכרגע אני בחיפושים אחר עבודה נוספת לקיץ", אומרת ל'דבר' דיאנה זולוטוחין, בת 16 מראשון לציון. "אני מחפשת לעסוק במכירות, כי בחנות צברתי לא מעט ניסיון בזה, ואני חושבת שאני טובה בזה.

דיאנה זולוטוחין: "עשו לי הרבה בעיות עם המשכורת, שילמו לי באיחור, התנאים היו לא טובים" (צילום: אלבום פרטי)
דיאנה זולוטוחין: "עשו לי הרבה בעיות עם המשכורת, שילמו לי באיחור, התנאים היו לא טובים" (צילום: אלבום פרטי)

"הכי חשוב לי למצוא עבודה שתהיה בה אווירה טובה ונעימה, צוות ומנהלים נחמדים, ושיהיו תנאים הוגנים. שדברים יתנהלו לפי הסיכום, שישלמו בזמן ולפי השעות, שיחזירו על נסיעות". לפני שנה, כשעבדה בפעם הראשונה בחייה, כמוכרת במזנון באחד הפארקים הגדולים, היא נכוותה.

"קיבלו המון עובדים, ורק מי שהצליח להגיש ראשון משמרות קיבל עבודה", היא מספרת. "הם גם עשו לי הרבה בעיות עם המשכורת, שילמו לי באיחור, התנאים היו לא טובים. הייתי שעות בשמש במזנון ולא היה לי אפילו מאוורר. אנשים דיברו אלי מאוד לא יפה ולא היה לי למי לפנות".

כעת, לדעתה, המצב מעט שונה. "פעם היה לבני נוער יותר קשה למצוא עבודה, והרבה יותר התפשרתי וויתרתי על הרבה דברים שמגיעים לי. עכשיו הרבה מקומות זקוקים לעובדים, ויש יותר משרות ויותר ביקוש גם לבני נוער".

בהסתדרות הנוער העובד והלומד, הארגון היציג לבני נוער וצעירים בכל הקשור לזכויות בעבודה וייצוג מול מעסיקים, מדגישים שבעקבות הקורונה והביקוש לעובדים, ניכרת עלייה משמעותית בפניות בני נוער שהועסקו שלא על פי הזכויות שמגיעות להם בחוק.

על כן, השנה יצרו אפליקציה חדשה, 'עבודה+', שמיועדת לבני 19-14, ונותנת מענה מקיף בכל נושאי העבודה: חיפוש עבודה הוגנת בהתאמה אישית, ממשק לרישום שעות עבודה, מחשבון שכר, הדמיה של תלוש השכר החודשי ואפשרות לפנות ישירות לסיוע משפטי.

לבני נוער אחרים זולוטוחין ממליצה לחפש עבודה באפליקציה ולהישמר. "חשוב מאוד כשמגיעים לעבודה לסכם כמו שצריך ולוודא שמקבלים את כל הזכויות שמגיעות. אני מכירה הרבה אנשים שנפגעו, לא קיבלו כסף שהם עבדו בשבילו, יש המון כאלה. בגלל זה אני גם מאוד ממליצה לחפש משרות באפליקציה, כי יש שם עבודות בתנאים הוגנים עם שכר טוב בכל הארץ".

מנכ"ל 'מסעדנים חזקים ביחד': "השכר לנוער יעלה השנה"

"השנה אני מאמין שאפשר גם להגיע ל-30-20 אלף משרות שיאיישו בני נוער בקיץ", אומר ל'דבר' תומר מור, מנכ"ל ארגון 'מסעדנים חזקים ביחד', שמייצג מסעדות, בתי קפה, ברים ובעלי עסקים נוספים בתחום המסעדנות והמזון, אחד הענפים שסובל הכי הרבה מהמחסור בעובדים בתקופה שאחרי הקורונה. הוא מאמין שהשנה השכר יעלה. "כל עסק והיכולות שלו, אבל אני מאוד מאמין שביחס לשוק, שכר העבודה גם להם יעלה. זה מאוד תלוי בהיצע וביקוש, באזורים, בנחשקות של המשרה וגם בנכונות של העובד".

מור מדגיש שבהעסקת בני נוער יש מורכבות ואתגר גדול למעסיקים, במיוחד בתחום המסעדנות. "מצד אחד, אנחנו יודעים שיש הרבה נוער איכותי, נמרץ, אחראי וחרוץ שרוצה לעבוד. ומצד שני, הגבלות החוק להעסקת בני נוער מאוד משמעותיות. אסור, למשל, להעסיק בני נוער בלילה, דבר שמקובל מאוד בתעשייה שלנו".

תומר מור, מנכ"ל ארגון 'מסעדנים חזקים ביחד'. "הנוער שבא לעבוד כיום הוא נוער ערכי, עם מוסר עבודה, אנחנו מחכים להם, ונשמח לקלוט אותם אצלנו במהלך הקיץ ולספק להם מענה הולם לעבודה" (צילום: גיל קרמר)
תומר מור, מנכ"ל ארגון 'מסעדנים חזקים ביחד'. "הנוער שבא לעבוד כיום הוא נוער ערכי, עם מוסר עבודה, אנחנו מחכים להם, ונשמח לקלוט אותם אצלנו במהלך הקיץ ולספק להם מענה הולם לעבודה" (צילום: גיל קרמר)

למרות זאת, לדבריו, בתקופת הקיץ, שגם אמורה להיות יותר פורה ועמוסה במסעדות, בני הנוער הם כוח עבודה זמין ואיכותי שיכול לתת מענה לעסקים בענף. "אנחנו מאוד מצפים לראות יותר בני נוער משתלבים אצלנו בעסקים, במיוחד במקומות התיירותיים ובמקומות הבילוי. אני חושב שהנוער שבא לעבוד כיום הוא נוער ערכי, עם מוסר עבודה, אנחנו מחכים להם, ונשמח לקלוט אותם אצלנו במהלך הקיץ ולספק להם מענה הולם לעבודה".

לדבריו, בשנים האחרונות עלתה משמעותית המודעות לזכויות הנוער העובד בענף. "אחד הדברים הכי חשובים שהארגון שלנו פועל עבורו הוא הסדרה של ענף המסעדנות. זה אומר גם הקניית סיוע וידע משפטי וחוקי למסעדנים והגברת המודעות לזכויות עובדים, ובמיוחד עובדים צעירים ונוער, שמהווים את מרב העובדים בענף.

"חשוב לנו במיוחד שבני נוער, שזה הרבה פעמים המפגש הראשון שלהם עם שוק העבודה, יחוו חוויה הוגנת, חיובית ובטוחה, שיכירו שוק עבודה שאפשר להתפתח ולהתקדם בו, ושמי שעובד קשה ומשקיע גם מצליח, שירצו לחזור לעבוד בענף גם בקיץ הבא, ושבחייהם הבוגרים ירצו גם לחזור בנפש חפצה".

אבל למור גם חשוב שעובד יידע שמצופה ממנו לקחת אחריות. "צריך לקום בזמן לעבודה, לא להבריז, להיות אחראי על המקום ועל השירות שהוא נותן. חשוב לקבל את כל הזכויות ואת כל מה שמגיע, אבל יש גם חובות, וחשוב גם למלא אותן".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!