דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגזין עמיתים | מרץ 22

סמינרים / השתלמות היא הזדמנות  לשינוי

צילום: קובי קואנקס
צילום: קובי קואנקס

במשך כל ימות השנה הם עומדים בחזית ההתמודדות עם גלי הקורונה, נאבקים בקשיי היום־יום בחברה הערבית ועובדים במסירות לספק את צרכיהם של מאות אלפי התושבים ביישובים ובכפרים הערביים. לכן, עבור אלפי עובדי הרשויות המקומיות הערביות, הסמינר השנתי שהתקיים גם השנה באילת הוא לא רק חוויה לימודית יוצאת דופן ומעשירה, אלא בעיקר הזדמנות מצוינת לחדש כוחות ולהתגבש.

יניב שרון

הדרך לאילת כבר מזמן לא היתה עמוסה בחודשי החורף כפי שנראתה בתחילת השנה החדשה עם פתיחת הסמינר השנתי של עובדי הרשויות המקומיות הערביות. לא פחות מ־5000 עובדים ועובדות ובני משפחותיהם, המשתייכים ל־33 רשויות ומועצות מקומיות בחברה הערבית, עשו את דרכם  דרומה כדי לבלות את חופשת החורף השנתית שלהם במסגרת מחזור נוסף של הסמינר שמקיימת העמותה לקידום מקצועי מדי שנה בעיר הדרומית. "אני משתתפת כל שנה בסמינר ולא מפספסת אף הרצאה," מעידה חכמת חאג', חשבת במחלקת הרווחה במועצה המקומית נחף במחוז הצפוני בארץ.

מוחמד חודרוג', יו"ר ועד עובדי הרשות המקומית בג'דידה-מכר, לא החמיץ את ההזדמנות להגיע יחד עם עובדיו לסמינר שהתפרס השנה על פני שלושה־עשר בתי מלון בעיר, בתפוסה של למעלה מ1800 חדרים במחזור הזה בלבד. "הוצאתי ארבעה אוטובוסים ולקחתי שבעים ושמונה חדרים," הוא אומר. "העובדים שמעו על הסמינר דרך הקבוצות של מקומות העבודה וההתעניינות היתה גבוהה. הסמינר מוכר כימי עבודה כי זו השתלמות, ובאותה הזדמנות הוא משמש לגיבוש של כל העובדים."

מימין חיכמת חאג' משמאל אמנה שחאדה סעיד. צילום: "דבר"
מימין חיכמת חאג' משמאל אמנה שחאדה סעיד. צילום: "דבר"

השתתפות שיא בהרצאות
אם לשפוט לפי תפוסת בתי המלון בעיר, אפילו התפשטות זן הקורונה החדש ותחילת הגל החמישי, לא הצליחה להרתיע את העמיתים מלבחור לצאת מהשגרה למשך חמישה ימים רצופים, ולהנות מחוויה לימודית עשירה ומעצימה. לצד שפע הפעילויות שהעיר הדרומית מציעה גם בימי החורף ופעילויות הפנאי המגוונות שהעניק הסמינר, ייחודו היה במגוון ההרצאות המרתקות שהעמיתים זכו לקבל. אילוצי הקורונה אומנם העבירו את ההרצאות והמפגשים למסכים ולאפליקציית הזום, אך מספרי המשתתפים הגבוהים  העידו שהתכנים – שנבנו במשותף על ידי ראשי הוועדים ונציגי העמותה לקידום חברתי מקצועי – מרתקים ועונים על כל מגבלה טכנולוגית.

מוחמד חודרוג', יו"ר ועד בג'דידה-מכר: "אני חש שהעמותה פועלת בצורה מאוד מקצועית ומשמשת אוזן קשבת לכולם. ההרצאות מעניינות, והתכנים מצוינים. אנשים מחכים לסמינר הזה כל השנה. זה משנה את היחס כלפי הוועד. "

"למדנו שאין מחסום פסיכולוגי או טכנולוגי שימנע מהעמיתים לקבל את התכנים הטובים ביותר. פשוט צריך להמשיך ללמד תוך שמירה על בריאות העמיתים," אומרת הילה קניסטר בר דוד, מנכ"לית העמותה, ומציינת בגאווה את ההשתתפות הרחבה בסמינר, כשלצשל לא פחות מאלף עמיתים השתתפו בהרצאת זום אחת.

בין השותפים לבחירת התכנים היה גם עאדל עתאמנה, יו"ר מרחב משולש צפוני, שמספר בסיפוק כי לצד נושא זכויות העובדים הסמינר עסק השנה גם בתכנים מכווני חינוך, זכויות עובדים, העשרה, בריאות, חברה ופוליטיקה. "בחרנו את התכנים המעניינים ביותר," הוא מעיד בסיפוק. "הילה יושבת עם הוועדים וראשיהם, שומעת מה הם רוצים ובהתאם לכך מתאימים את התכנים לעובדים." לראשונה השנה ההרצאות הועברו גם בשפה הערבית על ידי מרצים דוברי השפה. "אני מגיע לסמינר כבר עשר שנים וכל שנה הם משתפרים," מספר מוחמד חודרוג', יו"ר ועד בג'דידה-מכר. "אני חש שהעמותה פועלת בצורה מאוד מקצועית ומשמשת אוזן קשבת לכולם. ההרצאות מעניינות, והתכנים מצוינים. אנשים מחכים לסמינר הזה כל השנה. זה משנה את היחס כלפי הוועד. אני מכיר את המצוקות ואת היכולות של העובדים, ובפירוש אני יכול לומר שהסמינר מחבר את העמיתים לוועד."

"זו אוכלוסייה שהיתה מוזנחת הרבה שנים והעמותה מעצימה אותם," מספרת יחיא. "יש לי עובדת שלא ידעה ללכת לקניון בכפר־סבא לבד, והיום היא מסתובבת בביטחון גם בחו"ל."

חיבור עובדי הרשויות הערביות לעמותה לקידום מקצועי הוא תהליך ארוך. "תשעים אחוז מהרשויות נמצאות בעמותה לקידום מקצועי אבל צריך ללוות את התהליך," אומרת אמנה אשקר, יו"ר ועד כאבול וחברת ועד מנהל של העמותה לקידום מקצועי, שאחראית על הקשר עם החברה הערבית ונמצאת בקשר עם הוועדים. "אצלנו זה כבר מקובל והמועצה המקומית תומכת. אנו המועצה הראשונה שהצטרפה ויש בינינו שיתוף פעולה מדהים."

עבור אלפי עובדי הרשויות המקומיות הערביות הסמינר השנתי היווה הזדמנות נהדרת לחדש מעט את הכוחות אחרי תקופת קורונה מתישה והתמודדות ארוכת שנים של הרשויות מקומיות במגזר הערבי עם בעיות תקציב, אפליה, אי שוויון ומחסור במשאבים, שלא מקלים על עבודתם של עובדי הציבור. "אני מתקשר לכל אחד שלא נרשם ומנסה לשכנע אותו להצטרף. אומר חודרוג׳, ״הרוב פה הן נשים, בין השאר הגיעו סייעות, עובדות ניקיון וסייעות חינוך מיוחד."

סמינר עם המשפחה
אי אפשר שלא להתייחס לתרומה של הסמינרים במגזר הערבי להיבטים מגדריים, כמו גם להעצמת העובדים בכלל והנשים הערביות העובדות בפרט. "האפשרות להביא משפחות לסמינר מקל מאוד על נשים להגיע," אומרת אשקר. "לחלקן זו הפעם הראשונה. אני מארגנת סמינרים נוספים לנשים בלבד. לצורך כך אני מגיעה לבתים להסביר ולשכנע כדי שנשים תוכלנה לצאת. זו אוכלוסייה שהיתה מוזנחת הרבה שנים והעמותה מעצימה אותן," מספרת יחיא. "יש לי עובדת שלא ידעה ללכת לקניון לבד, והיום היא מסתובבת בביטחון גם בחו"ל."

לדברי ראדה זיידאן, חברת הוועד במועצה המקומית כפר קרע, לחלק מהעובדות זו ההזדמנות הראשונה, ולעיתים גם היחידה, לצאת מהיישוב לנופש. "שיתוף הפעולה עם העמותה נמשך לאורך כל השנה," היא אומרת. "ההישג העיקרי והמאבק החשוב שלנו הוא בנושא הסייעות ושיפור תנאי העבודה והשכר שלהן. אנו עובדים טוב עם העירייה. יש לנו 120 סייעות שהוצאנו אותן לגמול א' ולגמול ב'. במרחב שלנו יש דו־קיום. יש הרבה קורסים בשפה הערבית ובשפה העברית, זה גם מחזק את העברית של העובדות וגם משמש כקבוצה חברתית עבורן."

מימין עאדל עתאמנה משמאל ראדה זיידאן. צילום: מערכת דבר
מימין עאדל עתאמנה משמאל ראדה זיידאן. צילום: מערכת דבר

זרקור נוסף לתרומתו הרבה של הסמינר מפנה אחמד ע'נאיים, יו"ר הוועד בבאקה אלגרביה, להשפעתו הרבה על הקשר בין העובדים: "הסמינר תורם לגיבוש עובדי הרשות ולמפגש בין עובדים מרשויות שונות," הוא מדגיש. "רואים שהגישה של האנשים השתנתה, יש כאן העצמה אישית ועבודה על תקשורת בין־אישית. בזכות הסמינרים, תרבות המפגש השתנתה." המחויבות לעובדים עולה גם מדבריה של אמנה שחאדה סעיד, חברת ועד בנחף וסייעת גננת במקצועה: "רציתי לתרום לעובדים ולסייע להם לעשות שינוי," היא אומרת. "יצאנו לסמינר מתוקף ההסכם הקיבוצי. נחף הייתה אחת מהמועצות המקומיות הערביות הראשונות שנכנסו לעמותה. אני באתי לעבוד בשביל העובדים. צריך לטפל בהם, הם צריכים תשומת לב ואני צריכה ורוצה להיות זמינה עבורם."

רואים שהגישה של האנשים השתנתה, יש כאן העצמה אישית ועבודה על תקשורת בין־אישית." צילום: קובי קואנקס
רואים שהגישה של האנשים השתנתה, יש כאן העצמה אישית ועבודה על תקשורת בין־אישית." צילום: קובי קואנקס

בעיצומו של הסמינר התכנסו  ראשי הוועדים עם הילה קניסטר בר דוד ונציגי העמותה לקידום מקצועי, לשיחה מסכמת ומשוב לקראת הסמינר הבא. הנציגים שיתפו בחוויות, אך גם בקשיים ובבעיות ארגוניות, שאלו שאלות וביקשו עצות. "כמנכ"לית הארגון חשוב לי לשמוע את האנשים. אני שואפת לשפר כל הזמן את מה שדרוש תיקון," אומרת קניסטר בר דוד, "בכל פעם אני מגיעה להקשיב ולטפל בבעיות, ומשנה לשנה אנחנו מכניסים שיפורים ושדרוגים, זה המשמעות מבחינתי של עבודה עם השטח."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!