דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגזין עמיתים | מרץ 22

השתלמויות / גמול כפול

קרדיט: שחר און
קרדיט: שחר און

אלפי עובדים נוהרים להכשרות המקצועיות ולקורסים הייעודיים, שפתח אגף ההשכלה והלימודים בעמותה לקידום מקצועי במיוחד עבורם ברחבי הארץ. מי אמר שלימודים אקדמאים לא יכולים לעבור דרך הכשרה מקצועית לגמול השתלמות? 

טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

גמול השתלמות הוא תמריץ נהדר להכשרות במסגרת העבודה, אבל לא היחיד. בעולם העבודה החדש, שמציב אתגרים לצד הזדמנויות, ההתפתחות המקצועית הולכת ותופסת מקום מרכזי בחיי העובדים ואף אחד כבר לא רוצה לדרוך במקום.  

טלטלה העזה שחווה שוק העבודה בשנתיים האחרונות הביאה עימה לצד המשברים וגלי האבטלה גם כמה בשורות חשובות והזדמנויות חדשות. אחת המרכזיות שבהן היא פריחתן של ההכשרות המקצועיות והקורסים לעובדים. "השכלה זה כוח,” אומרת דנה אביטל, חברת ועד עובדי עיריית ירושלים שמארגנת קורסים לסייעות.

אביטל, בשיתוף יו”ר ועד עובדי העיריה איל לוי, יו”ר המרחב דני בונפיל ואגף ההשכלה והלימודים בעמותה לקידום מקצועי, יצאו ביוזמה חדשה להקמת מגוון קורסי העשרה ייחודיים לסייעות העובדות בעיר – קורסים המוכרים לטובת תוספת גמול השתלמות, תוספת  המקנה שיפור הן במרכיב הפנסיוני והן בשכר החודשי.

קורס סייעות בעירית ירושלים. צילום: באדיבות העמותה לקידום מקצועי
קורס סייעות בעירית ירושלים. צילום: באדיבות העמותה לקידום מקצועי

"בהיותי חברת ועד החלטתי לחרוט על דגלי את חשיבות הרחבת ההשכלה לעובדים,” אומרת אביטל. "הקורונה העמידה אותנו בפני אתגרים והקשתה עלינו למצוא מקום שבו נוכל לקיים את הקורסים. חשבתי שאפשר לנצל את המשאב שיש לנו כדי לקדם את הנושא. כולנו הרי סייעות בבתי ספר. פנינו למנהלי בתי הספר והתחלנו לארגן קורסים.”

כמה זמן נמשך הקורס לגמול השתלמות של הסייעות?
"סייעות צריכות לפחות 200 שעות עם זיקה ישירה לגמול א’. שני דברים עמדו לנגד עיניי: האחד, תוספת שכר בגובה של 300 ש”ח לחודש, שנלקחת בחשבון לצורך הפרשות פנסיוניות; והשני, ההכרה בשעות הקורס שנצברו כשעות לימוד של קורסים לתואר אקדמי. כפי שאמרתי, זו חשיבות ההשכלה בעיניי. אני סייעת בעלת תואר שני. מה שמחליש את הסייעות הוא שרואים את המקצוע הזה כנחות, אבל כשיש לך את האפשרות להשכיל וללמוד ואת בוחרת בה, זה משנה את כל היחס למקצוע.”

נשמע מבטיח מאוד, במיוחד בתקופה של שינויים והזדמנויות שבה אנחנו נמצאים.
"כן, החידוש שאני עשיתי הוא השימוש במשאב הציבורי, השימוש בבתי ספר. אנחנו לא צריכות לחפש קורסים בעירייה ולא במכללה, אנחנו בוחרות את הקורסים. אני עושה סקר בקרב הסייעות, שואלת מה מעניין אותן ומתאימה להן את הקורס. הגבילו אותנו ל־25 משתתפות בכל קורס, ופתחנו כבר שבעה קורסים. התגובות נהדרות. הן מאושרות. כולן בעננים, כותבות, שולחות תמונות.”

הקורסים לסייעות בעירית ירושלים אינם תופעה מקומית חולפת, אלא מגמה כלל ארצית שתופשת אחיזה ברשויות מקומיות רבות, בהן ועדי העובדים יוזמים יחד עם העמותה לקידום מקצועי קורסים והשתלמויות לעובדים. הקורסים כמובן מעשירים את הידע וההשכלה שלהם, ולא פחות חשוב מכך, מוסיפים להם שעות זכאות לגמול ותוספת כספית לפנסיה ולשכר – והכל בעלות סמלית בלבד. להכשרות יש חשיבות להתפתחותו המקצועית של העובד כמפתח להצלחה בעולם העבודה החדש, לחיזוק יציבותו התעסוקתית ולהתקדמותו בין תפקידים שונים במקום העבודה – חשיבות אותה רואים עין בעין כל הצדדים בשוק העבודה, מעסיקים ועובדים כאחד. בדיוק לשם מטרה זו פועל אגף ההשכלה והלימודים בעמותה לקידום מקצועי, שמציע לעובדות לימודים לגמולי השתלמות ומקיים מידי שנה כ־750 קורסים בפריסה ארצית, בהם משתתפים כ־25,000 עמיתים. זאת בנוסף לקורסי העשרה רבים ומגוונים המעניקים לעמיתים כישורי חיים וכלים להתפתחות אישית.

״ מה שמחליש את הסייעות הוא שרואים את המקצוע הזה כנחות, אבל כשיש לך את האפשרות להשכיל וללמוד ואת בוחרת בה, זה משנה את כל היחס למקצוע."

בדומה לסייעות מהבירה גם עובדי החברה העירונית באשקלון נהנים ממגוון קורסים שמעשירים את השכלתם ואת שכרם. קורס מיוחד שנפתח עבור הסייעות, המותאם במיוחד לתחום המקצועי שלהן, בהיקף של 100 שעות לימוד, מעניק להן זו השנה הראשונה הזדמנות להרחבת האופקים לצד הגדלת השכר באמצעות תוספת גמול השתלמות. "זאת שנה ראשונה שאנחנו בעמיתים,” אומר יו”ר הוועד גדעון שני אחמר. "במסגרת הזאת בדקנו מה העמותה לקידום מקצועי יכולה להעמיד לטובת העובדים. הם הציעו לנו את הקורס לסייעות חינוך מיוחד ובנינו להן תכנית לפי ותק. לשמחתי, מרגע שפתחו את הרישום בעמותה לקידום מקצועי הקורס התמלא באותו יום. אנחנו העמדנו לרשותם את הכיתה והסייעות למדו. בעזרת השם, בהמשך נפתח עוד קורס כדי שהן יוכלו לצבור את השעות לגמול השתלמות, לשפר את השכר וגם להעשיר את הידע המקצועי.”

הכשרה מקצועית באשקלון. צילום: באדיבות העמותה לקידום מקצועי
הכשרה מקצועית באשקלון. צילום: באדיבות העמותה לקידום מקצועי

איך הקורסים תורמים לעובדים?
"בשני מישורים. הראשון, הן מקבלות ידע מקצועי וכלים להתמודדות עם הילדים שבהן הן מטפלות ביום־יום. השני, הן מתגבשות ומחליפות מידע וידע ביניהן. כשהן נפגשות הן מחליפות דעות ויוצרות חברויות קרובות. בשיעור הראשון הן היו קצת בהלם, בשיעור השלישי אחת הביאה עוגה, השנייה קפה, וככה נוצר גיבושון שמאפשר החלפת רשמים על העבודה. הקשר הזה, שלא היה קיים קודם, מחזק אותן בהיבט המקצועי. הודות לעמותה לקידום מקצועי, שמסבסדת את הקורס, המחיר שהן משלמות עבור קורס של 100 שעות הוא 300 שקלים בלבד.”

זו גם הזדמנות טובה להרחיב אופקים ולפתוח את הראש
"כשמקום עבודה מציע לעובדים לימודים הוא בעצם נותן להם כלי לרכישת ידע מקצועי ולא רק עבודה. לפעמים יש לחץ ושחיקה בעבודה, כך שהלימודים מספקים גם עושר מקצועי וגם קידום. אני מאמין שעם האוכל בא התיאבון, והלימודים במסגרת הקורס גורמים להם לחשוב גם על לימודים גבוהים יותר.”

מי שרעיון הלימודים האקדמאים לא קוסם לו, אבל בכל זאת מגלה סקרנות וצמא לרכישת ידע והשכלה, יכול בהחלט להנות ממגוון קורסים להרחבת האופקים ולהעשרת עולמו הפנימי במסגרת הקורסים של העמותה לקידום מקצועי. רות כהן, חברת ועד עובדי אוניברסיטת בן־גוריון, יזמה כמה הרצאות בשלל נושאים מרתקים עבור עובדי המקום: "החברות בעמותה לקידום מקצועי מאפשרת לנו לקיים לעובדים סמינרים וימי עיון,” היא משתפת. "הם הביאו מרצה ואני זימנתי את העובדים. ההרצאה הייתה בנושא אורח חיים בריא והועברה על ידי הילה גפן התזונאית. הגיעו למעלה מ־50 עובדות ועובדים וקיבלנו תגובות מדהימות. הצעתי לעובדים להשתתף גם בקורס NLP, שכרגע הוקפא בגלל הקורונה, וההיענות היתה גבוהה – קורס במתכונת של שבעה מפגשים, שנחדש בקרוב.”

מדוע כל־כך חשוב לך להעשיר את העובדים בתכנים מעבר לשעות העבודה?
"הנושא של העשרת עובדים חשוב לי מאוד. אני רואה בו ערך מוסף עבורם, לכן חשוב לי לבחור את הקורסים בהתאם לדרישה שלהם. המחיר מאוד מפתה, בחוץ קורס כזה עולה 4,000 שקלים ופה אצלנו הוא עולה 150 שקל. זה גם נוח, הקורס מתקיים באוניברסיטה שלנו מיד אחרי שעות העבודה, כך שלא צריך לנסוע ברחבי הארץ כדי להגיע ללימודים. בראש ובראשונה זאת העשרה, היא ניתנת ללא תלות בשום תעודה. מי שנרשם מגיע כדי להעשיר את עצמו באמת. הקורס נגיש, כך שלא צריך להזיז את האוטו, והמרצים מעולים, ממש מהליגה הראשונה.”

"הלימודים במסגרת הקורס גורמים לחשוב על לימודים גבוהים יותר.” צילום: באדיבות העמותה לקידום מקצועי
"הלימודים במסגרת הקורס גורמים לחשוב על לימודים גבוהים יותר.” צילום: באדיבות העמותה לקידום מקצועי

גם במועצה אזורית מרחבים החלו בשנה האחרונה לקיים את הקורסים לעובדים. שולי דודיאן, חברת ועד עובדי המועצה, מספרת על התהליך של גיבוש הקורסים: "בדצמבר דיברנו עם העמותה לקידום מקצועי וביררנו איך אנחנו יכולים למנף את הנושא הזה פה אצלנו ולא לשלוח את העובדים שלנו ללמוד במקומות אחרים ורחוקים, כי יש אצלנו הרבה עובדים שאין להם גמול א’.”

איזה קורסים פתחתם?
"פתחנו קורס במדעי המחשב, שהתמלא תוך שניות. פתחנו קורס נוסף בהיקף של 100 שעות וגם הוא התמלא תוך שעתיים. הגענו למצב שיש לנו רשימת המתנה ארוכה של עובדים שאין להם מקום בקורסים. גמול א’ מעניק תוספת למשכורת ולפנסיה, אבל מאפשר גם להתאוורר קצת בעבודה, להעשיר אותם בידע נוסף, הם לא היו עושים את זה בזמנם הפנוי. ככל שאתה ותיק יותר אתה לא צריך הרבה שעות לגמול. עובד בעל ותק ארוך יותר צריך 500 שעות לקבלת גמול. אפשר תוך שנתיים שלוש להגיע לתוספת של 328 ש”ח לגמול א’ וזה גם הולך לפנסיה.”

״גמול א' מעניק תוספת למשכורת ולפנסיה, אבל מאפשר גם להתאוורר קצת בעבודה ולהעשיר בידע נוסף, מה שאולי הם לא היו עושים את זה בזמנם הפנוי.״

מאחורי מפעל ההכשרות רחב ההיקף שמפעילה העמותה לקידום מקצועי, עומד מערך אנושי נמרץ שעמל במסירות על הצלחתו, החל מגיבוש התכנים, דרך יצירת הממשק מול הוועדים וכלה בתשתית הלוגיסטית הענפה הנדרשת להפעלת מערך הלימודים. דקלה קליין, מנהלת תחום השכלה ולימודים בעמותה לקידום מקצועי, מדגישה שמעבר להעשרת הידע לקורסים יש השפעה ישירה גם על הפרנסה: "ליבת פעילות אגף ההשכלה והלימודים בעמותה לקידום מקצועי הם לימודים לגמולי השתלמות. אנו משקיעים את מירב המאמצים שלכל עובד יהיה גמול השתלמות בשכר, שכן גמול ההשתלמות הינו גם רכיב פנסיוני בתלוש השכר. על מנת להנגיש את הקורסים בפריסה ארצית, נקשרנו בהסכמים עם המכללות המאושרות לגמולי השתלמות והקורסים מתקיימים במכללות השונות ברחבי הארץ. בנוסף, יושבי ראש ועדים פונים אלינו ומבקשים לפתוח כיתות לימוד בערים שלהם על מנת להקל על העובדים את היציאה מהעיר. במקרים רבים הוועד המקומי מקצה עבורנו כיתת לימוד מאובזרת ואנו מקיימים את הקורסים במקום הנדרש, לרוב מדובר בכיתות הומוגניות של אותו מעסיק שהזמין את הקורס לעובדיו.”

 

קורס באונ' בן גוריון בב"ש. קרדיט: שחר און
קורס באונ' בן גוריון בב"ש. קרדיט: שחר און

הודות לפעילות הענפה של העמותה לקידום מקצועי, גוברת בשנים האחרונות המודעות בקרב הוועדים לחשיבותן של ההשכלה וההכשרה המקצועית. לא פלא, אם כן, שהם נרתמים ונערכים בהתאם על מנת להעניק לכל עובד את האפשרות ללמוד, להתקדם, להרחיב אופקים ולקבל את תוספת השכר. הביקושים הגוברים מצד העובדים פוגשים היצע רחב מאוד של הכשרות עליו עמלים בעמותה לקידום מקצועי. "אנו מקיימים מידי שנה כ־750 קורסים בפרישה ארצית עם כ־25,000 לומדים,” אומרת קליין.

הקורסים לגמולי השתלמות מוכרים גם במוסדות האקדמאים?
"לפני 6 שנים קיבלנו את האישור המיוחל ממשרד החינוך להפעלת קורסים לגמולי השתלמות ובכך פתחנו את "מכללת העמותה לקידום מקצועי”, שמופעלת על ידי הצוות המקצועי באגף ההשכלה. אנחנו מקיימים קורסים לגמולי השתלמות במבני הבסיס שלנו וגם אצל המעסיקים ברחבי הארץ. אנחנו נותנים יחס רב לאיכות ההוראה, לבחירת המרצים האיכותיים ומדויקים ביותר לתכנים הנלמדים, והכי חשוב מבחינתנו הוא ליצור לעמיתים שלנו חווית למידה לאורך כל הדרך עד לקבלת הגמול. אנחנו דואגים לשלב תכנים ייחודים. לדוגמא, בקורס 'מניעת הטרדה מינית’ אנו משלבים באחד המפגשים את ההצגה 'גבולי’ שממחישה את הנושא ומביאה ליצירת דיון ושיח מעמיק בין הלומדים. בקורס 'מניעת אלימות במשפחה’ אנו משלבים את ההצגה 'להכאיב וללטף’ מאת אלון מרגלית, שמלמד כיצד ניתן לזהות את נורות האזהרה.”

איך מפקחים על מערך הכשרות כה רחב?
"לפני כשלוש שנים הקמנו מערך פיקוח ובקרה לקורסים על מנת לעקוב אחר כמה פרמטרים חשובים: להעריך את שביעות הרצון של הלומדים בקורסים; לבצע ביקורת ראשונית עוד לפני שמשרד החינוך מגיע לביקורת  ולוודא שהקורסים מתנהלים על פי נהלי משרד החינוך; לבדוק את איכות ההוראה; לוודא שהתנאים הפיזיים בכיתות הלימוד הולמים. בנוסף, לאחר כל בקרה נשלח מכתב למכללה המבצעת. אנו נמצאים בקשר שוטף עם המכללות ועובדים בשיתוף פעולה פורה ומוצלח.”

את יכולה לציין כמה קורסים מעניינים מתוך הרפרטואר העשיר?
"ברור, מלבד קורסי גמול ההשתלמות אנו דואגים להוסיף לסל הלמידה שלנו קורסים נוספים, חדשנים ומעניינים ביותר. פתחנו פרויקט מדהים לקורסי גישור המעניקים תעודת מגשר בשיתוף קבוצת גומא גבים, קורסי הכשרת דירקטורים בשיתוף המכללה למינהל, שיחות לאימון ושיפור האנגלית בשיתוף ג’רוזלם פוסט לייט, קורסים בשיתוף מכון אדלר, סדנאות העצמה, סדנת כתיבה יוצרת, סדנת שגרירי זיכרון, סדנאות הכנה לקראת פרישה ועוד.”

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!