דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגזין עמיתים | מרץ 22

כתיבה היא מתנה לחיים   

קרדיט: unsplash
קרדיט: unsplash

יעל ולצר, מדריכת סדנאות כתיבה מנוסה, ממליצה לכל אדם לנסות לכתוב. להגיע עם עט ביד, גישה פתוחה ורצון לקבל כלי לחיים, או כפי שהיא מכנה את הכתיבה – מתנה לחיים. וכן, עם קצת מזל וכישרון, אף אחד לא יוכל לעצור אתכם בדרך להוצאת ספרכם לאור.

היא לא מבטיחה לבוגרי סדנאות הכתיבה שלה שספרם הבא יכבוש את רשימת רבי המכר. לא שחלומות לא מתגשמים, הרי ראינו כבר לאלו פסגות הגיעה ג’יי קיי רולינג אחרי ששתיים עשרה הוצאות ספרים דחו את כתב היד שלה. אבל יעל ולצר, מדריכת סדנאות הכתיבה של העמותה לקידום מקצועי, מבטיחה למשתתפים בעיקר להינות מחוויית הכתיבה. ובכלל, היא מציעה לכל אדם להתנסות בחוויה, בין אם הוא ניחן בכישרון כתיבה ובין אם הוא רק רוצה לנבור במעמקי נפשו ולהעלות את סודותיו והרהוריו על הכתב. זה בדיוק המסר שהיא העבירה למאות העמיתים של העמותה לקידום מקצועי, שהשתתפו עד היום בסדנאות הכתיבה המרתקות שלה: "כתיבה היא מתנה נהדרת שהעמיתים מבינים את עוצמתה רק אחרי שהם נכנסים לתוך התהליך הזה,” אומרת ולצר. "לא כולם מגיעים מתוך רצון להיות סופרים, אבל הם מקבלים מתנה גדולה.”

כולם יכולים לכתוב?
"כולם. כמעט בכל סדנה אנשים אומרים לי: 'אפילו לא ידעתי שאני יכול לכתוב ככה’. האתגר שלי הוא לגרום למשתתפים להבין את הכוח העצום של המילים, את הכוח של הכתיבה, זה בידיים שלהם. אף אחד לא פחות טוב מהסופרים הטובים, רק שאתה תעשה את זה בדרך שלך. זה אתגר עצום.”

מי מגיע לסדנאות הכתיבה שלך?
"אנשים מכל המקומות והתחומים. יכול להגיע אליי מודד מים בעירייה, שמסתכל עליי בשיעור הראשון ואומר לי, 'אין מצב שאני אדע לכתוב’, ואחרי כמה שבועות הוא ניגש אליי ואומר, 'כתבתי משהו, אני רוצה שתקשיבי, היה לי נהדר לכתוב את זה’. אין אושר גדול יותר מלשמוע את זה.”

יעל ולצר. אלבום פרטי
יעל ולצר. אלבום פרטי

אני מניח שתקופת הקורונה עודדה הרבה אנשים לכתוב
"נכון. הבדידות מאוד הפחידה את האנשים והוציאה מהם כל מיני שדים. זו תקופה שפינתה המון זמן למחשבות, לחשבון נפש, לזיכרונות שעלו, להתעסקות עם העבר וההווה. השאלות התעוררו לגבי תחומים רבים; אהבה, עבודה, זוגיות. עלו וצפו הרבה רגשות ותהיות שאנשים ביטאו גם בכתיבה. הרבה אנשים התחילו לכתוב יומן קורונה. התיעוד הזה עזר להם לתעד את הרגשות שהם חשו באותו רגע וגם להבין איך הם רוצים לצאת מחוזקים מהמשבר הזה.”

 

הדרך מכתיבת רומן להוצאת ספר לאור היא ארוכה, צריך לעבור כמה שלבים בדרך
"כן, ברור. כשאני מעבירה סדנת כתיבה הדבר הראשון שאני אומרת לכולם מכל הלב, הוא שמי שחושב שמתוך סדנת כתיבה הוא יהיה סופר – טעות בידו. לא כל אחד יכול להיות סופר. להיפך, לעניות דעתי אתה לא צריך לגשת לכתיבה מתוך מטרה להוציא ספר. אם זה יקרה, והלוואי שזה יקרה, זה יהיה בונוס, אבל קודם כול ניגשים לכתיבה מתוך שתי מטרות: הראשונה, לתעד – יש המון אנשים שהם כבר לא צעירים שרוצים להשאיר אחריהם תיעוד למסע החיים שהם עברו. השנייה, להשתמש בכתיבה ככלי תרפויטי, ממש כמו ציור. אדם שמתחיל לצייר לא חושב שהוא הולך להיות ואן גוך, הוא קודם כול מצייר מתוך תרפיה. זה נכון גם לכתיבה. גם ג’יי קיי רולינג שכתבה את כל הסדרה של "הארי פוטר” לא חשבה שהיא תצליח כל כך. היא כתבה כי היא רצתה לפרוק מעליה את הקשיים שבהם היא היתה מצויה באותו זמן. זו נקודת המוצא, לא כל אחד שכותב יכול להוציא את הסיפור כספר, אולי הוא גם לא רוצה.

״אם מישהו נורא מתעקש להוציא את כתב היד שלו לאור אז שלא יתייאש, אבל קודם כול שיעבור את התהליך ויעשה את זה בשביל עצמו. זה הדבר הראשון שאני אומרת לאנשים, אתה קודם כול כותב עבורך, כי לכתוב זה דבר נפלא.”

אני מניח שגם כישרון כתיבה לא מזיק
"ודאי. אבל אני אחליף את המילה כישרון ברצון. צריך לבוא לכתיבה מתוך רצון לכתוב, מתוך רצון לדעת ולהבין את מה שיש לך בנשמה והלעלות את זה על הכתב. אל תחשוב אם יש לך כישרון או לא, אל תחשוב אם תהיה סופר או לא, פשוט תכתוב.”

במה תהליך הכתיבה כרוך? זו עבודה קשה?
"צריך ללמוד הרבה, ללמוד לכתוב יותר טוב, ללמוד את הז’אנרים השונים, לברר איך אתה מתחבר לכתיבה, מה מדבר אליך. אחר־כך צריכים לדעת שלכל יצירה יש סדר מסוים; פתיחה, עלילה, אמצע וסיום. יש סוגים שונים של פתיחות וסוגים שונים של עלילות ודמויות. צריך לדעת איך מחברים את העלילה. בדברים האלה תמיד יש לי עצה אחת – קודם כול תשפכו, תשפכו כל מה שיושב לכם על הנשמה. בחרתם נושא, אתם יודעים איך אתם רוצים להוציא אותו, קודם כול תשפכו את מה שיש לכם על הלב.”

איך סדנת הכתיבה תורמת לכך?
"לסדנה יש דינמיקה מיוחדת. המשתתפים משתפים אותי ומקריאים לי דברים שהם כתבו. אנחנו מקשיבים יחד למישהו שכתב, מתקנים ונותנים עצה טובה. באחת הסדנאות נכנסה אליי אישה אחת ואמרה לי שהיא משתתפת רק בגלל שהסדנה מסתדרת לה במערכת, אבל כתיבה לא מעניינת אותה בכלל. אמרתי לה שאין שום בעיה. בשיעור השני כשביקשתי מהמשתתפות להקריא את מה שהן כתבו, היא קמה, ביקשה לקרוא כמה שורת ופרצה בבכי יחד עם כולם. את הסיפור היא הקדישה לבעלה שנפטר בסגר הראשון של הקורונה. בסוף הסדנה היא נשארה איתי עוד חודשיים בקשר וערכנו יחד את הספר שלה. לפני כן היא נשבעה לנו שהיא בחיים לא כתבה ולא חשבה מעולם שהיא תוכל לעסוק בכתיבה.”

מעניין כמה אנשים מגלים דברים שלא ידעו על עצמם
"לכן אני תמיד אומרת לתלמידים שלי: תשכחו מזה, אתם לא הולכים להיות לא משוררים ולא סופרים, גם אם אתם כותבים נהדר, תהנו מהתהליך. תפרקו את הכעסים, את התסכולים, את השמחות, תכתבו כי זה נשאר, למילים יש כוח עצום.”

למעשה חלק בלתי נפרד מהסדנה הוא החדרת מוטיבציה במשתתפים?
"לגמרי. לכתיבה יש כל כך הרבה יתרונות. הכוח של הכתיבה הוא מדהים. כשאתה כותב משהו אתה הפסיכולוג הכי טוב של עצמך. במקום שתשב מול הפסיכולוג שיקשיב לך ויהנהן עם הראש, פשוט תכתוב. לפסיכולוג לא תמיד אתה מספר את הכל, אבל לנייר אתה יכול לספר. אם תחליט בסוף להכניס את זה למגירה ולא להוציא את כתב היד לאור אז לא נורא, אבל ברגע שאתה מחליט לכתוב אתה צריך להוציא הכל החוצה, את הכאב, השמחה, את הכל.”

החשיפה של עצמך יכולה להיות קשה
"נכון. לפני שאתה מוציא לאור דברים מאוד אישיים שכתבת אתה צריך לקחת בחשבון את המחיר. חשיפה כרוכה בתשלום לא פשוט. לכן, כשאדם כותב הוא כותב קודם כל בשביל עצמו. אם תחליט להוציא את זה לאור, אתה צריך לחשוב מה אתה חושף ומה נשאר במגירה או שאתה רוצה להוציא לאור את הכל. אתה צריך אומץ, תעוזה ומחשבה שתוביל אותך להחלטה. אם החלטת להוציא את הספר לאור אל תלך אחורה, כי זה מה שצריך לקרות.”

מה עצת הזהב שלך לכותבים?
"לא לפחד לגעת במילים. לכל אחד מאיתנו יש מערכת יחסים עם המילים, לא לפחד מהן. אין דבר כזה שאדם ירצה לכתוב ולא יצליח. לא כל האנשים יכולים להיות סופרים, אבל כולם יכולים לכתוב, ואפילו חייבים לכתוב.”

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!