דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגזין עמיתים | מרץ 22

פעילות חברתית / נותנים ומקבלים חום ואהבה

ביוזמת שחר און ו'המעו"ף שלך לגמלאי' נולדה אחת הפעילויות המרגשות של התקופה האחרונה - פרוייקט 'אמץ גמלאי' | שלושה נציגי ועדי גמלאים מספרים. בואו לקחת חלק גם אתם.

במסגרת הפרוייקט מבקרים עובדי החברה, בשיתוף עם נציגי ועדי הגמלאים המקומיים, בבתיהם של גמלאים המרותקים לביתם ומעניקים להם מפגש אנושי, חיבוק חם, שי צנוע ורגעים קסומים של התרגשות ושמחה. הרעיון נרקם בתקופת הקורונה, ביוזמתה של הילה קניסטר בר דוד, מתוך דאגה לשלומם של גמלאים בתקופות הבידוד ובכלל. הרעיון להגיע לגמלאים מרותקי בית בכל חג, לתת חיבוק ושי לחג. בפורים מחלקים משלוח מנות, בפסח גם כן שי מיוחד. תשומת הלב הזו חשובה מאד ונותנת המון.

אף פעם לא מאוחר להעמיק יחסים חברתיים . צילום: שחר און
אף פעם לא מאוחר להעמיק יחסים חברתיים . צילום: שחר און

יונה נדוף, יושבת ראש ועד גמלאי עיריית ראש העין

יונה נדוף, יושבת ראש ועד גמלאי עיריית ראש העין, מעניקה לגמלאי העירייה את היחס החם והמחבק לאורך כל ימות השנה, אבל כשעלתה היוזמה מצד שחר און לקדם את פרויקט 'אמץ גמלאי' ולערוך ביקורים בבתי הגמלאים המרותקים לביתם, היא נרתמה בתחושות סיפוק רבה: "הביקורים שלנו יחד עם שחר און מעניקים להם קודם כול חום ואהבה," היא אומרת. "זה הדבר הכי חשוב. כואב לומר את זה, אבל לפעמים זה כל מה שהם צריכים – חום ואהבה, אלה דברים שהם לא תמיד מקבלים אפילו מהילדים שלהם. הם מרגישים הרבה יותר טוב כשמתעניינים בשלומם, כשנותנים להם יחס יפה, כשמעדכנים אותם ומעריכים אותם."

זה חשוב מאוד במיוחד בתקופה הזאת

"כן. לצערנו לא לכולם יש קשר עם הילדים ולא כולם זוכים לחום ולאהבה מהם. כאן בדיוק המקום שלנו – לדאוג שהגמלאי לא ירגיש לבד, שירגיש שיש מי שדואג לו וחושב עליו."

איך ממלאים את החלל העצום הזה?

"עם המון אמפתיה כלפיהם. עצם ההתעניינות בהם מספקת אותם מאוד. לא תמיד המתנות הן שגורמות להם להיות מאושרים, אלא היחס החם שמעניקים להם. חלוקת המתנות בחגים היא הזדמנות מצוינת לעשות להם טוב.

אילו פעילויות אתם מקיימים עבורם?

"באמצעות שחר און אנחנו יוצאים עם הגמלאים אחת לחודש לטיול מהנה, לנופשים ולהצגות. חוץ מזה, באופן שוטף אני דואגת שהם יקבלו שי לחג בראש השנה ובפסח ומבקרת את מי שצריך. הקמתי קבוצת וואטסאפ לכל הגמלאים שמחזיקים טלפון חכם ואני יוצרת איתם קשר על בסיס יום־יומי. לגמלאים שאין טלפון אני מגיעה הביתה. לפעמים אני יוצרת קשר דרך הילדים שלהם ודרכם אני מעדכנת אותם על כל הפעילויות.

"אנחנו מרגישות סיפוק עצום וגם הם מאושרים מאוד. אחרי כל פעילות הגמלאים מתקשרים ומספרים לי על החוויה שהם עברו, וזה קורה המון. יש בינינו קשר חם ומחבק והם נהנים מאוד ממגוון הפעילויות. אני רואה בפעילות הזאת חשיבות רבה, אני מיידעת אותם על הזכויות המגיעות להם במסגרת שחר און, מדרבנת אותם לנצל את מה שמגיע להם, כי שחר און מעניקה המון."

חווה שלזינגר, חברת ועד גמלאי הוד השרון

גלי הקורונה החולפים והמדאיגים לא מנעו מחווה שלזינגר, חברת ועד גמלאי הוד השרון, לפעול למענם ואף ביתר שאת. ברוח התנדבות מפעימה יצא לדרך גם בהוד השרון הפרויקט המרגש שיזמה שחר און. "בתקופת הקורונה יצרנו קשר טלפוני עם כל החברים הגמלאים שלנו," היא מספרת. "חילקנו את הטלפונים בין כל חברי הוועד ויצרנו קשר עם כולם, ביררנו מה שלומם והם שמחו מאוד. שחר און הציעו לנו להשתתף בפרויקט המקסים הזה, להגיע לביתם של מרותקי הבית עם שי צנוע ולרגש אותם – זו מחווה מאוד מרגשת. המרותקים התרגשו מאוד וכל מי שהיה שותף לביקור חש סיפוק גדול."

איך הוצאתם לפועל את הפרויקט המרגש?

"יצרנו קשר עם חמישה או עשרה מרותקים וביקשנו את רשותם להגיע. זה היה בחנוכה, הגענו אליהם הביתה יחד עם הנציגות של שחר און וזה היה מפגש מרגש מאוד. הם הופתעו והתרגשו מאוד, שאלו שאלות שהטרידו אותם ואנחנו כמובן הקשבנו ועזרנו."

האם קיים גם קושי רגשי במפגש מהסוג הזה?

"חברי הוועד שלנו די ותיקים ומכירים את העובדים הוותיקים האלה שנעשו מרותקים, כך שהיה מאוד מרגש לפגוש אותם, עד כדי בכי של המרותק ששמח על תשומת הלב שהענקנו לו ועל כך שהגענו אליו. כל אחד מהם ביקש שנמשיך לבוא לבקר ושלא נשכח אותו."

מה מפגש מהסוג הזה עושה לגמלאי?

"מרגש אותם מאוד. העיקר הוא היחס החם שהם מקבלים כשמגיעים אליהם הביתה. תשומת הלב הזאת מאוד חיממה להם את הלב ונתנה להם את תחושת השייכות לארגון של ועד הגמלאים. לנו זה נתן סיפוק גדול מעצם העובדה שאנחנו משמחים אותם. את הכול אנחנו עושים כמובן בהתנדבות והסיפוק הוא התגמול העיקרי."

הפרויקט הזה יהפוך למסורת?

"אנחנו ננסה להמשיך את הפרויקט החשוב הזה, כמובן. בכלל, נמשיך בעשייה הרבה למען כל הגמלאים. עכשיו כשגל הקורונה בדעיכה ומזג האוויר כבר יותר טוב נקדם הרבה פעילויות. לצערנו אנחנו עדיין לא יכולים לארגן מפגש משותף שכולם יבואו, אז אנחנו נלך אליהם."

כרמלה זלמה, יו"ר ועד עובדי עיריית יהוד

תחת אחריותה של כרמלה זלמה, יו"ר ועד עובדי עיריית יהוד, שורה ארוכה של סוגיות בוערות ביחסי עבודה, אבל אחת המרגשות והמספקות מכולן היא הפעילות הענפה למען גמלאי העירייה , אותה היא מקדמת באמצעות שחר און ושלל פעילויותיה. "אני מודה לשחר און על כל הפעילויות שאנחנו מקבלים מהם," היא אומרת. "הטיולים, הנופשונים ההצגות, זו פעילות רחבה ומדהימה. הגמלאים שלנו כל כך

מרוצים, פשוט אי אפשר לתאר במילים עד כמה שזה תורם להם. אנחנו מוציאים אותם לכל הפעילויות, זה דבר מבורך. אנחנו כל הזמן עוקבות אחרי הפרסומים והחוברת של שחר און ומזמינות את הטיולים."

באופן הזה גם מרותקי הבית זוכים מכם ליחס חם.

"יש גמלאים שלא יכולים להגיע לפעילויות כי הם מרותקים בבית, והיוזמה של שחר און בנושא הזה היתה מבורכת. הגענו אל מרותקי הבית בחנוכה ובכמה חגים נוספים שבהם זה היה ניתן. העברתי רשימה של גמלאים שלא יכולים להגיע לפעילויות בשל מצבם והבנות המקסימות של שחר און הגיעו איתנו לבקר ולשמח אותם. חילקנו להם סופגניות ושי צנוע, הדלקנו נרות חנוכה יחד והיה מרגש מאוד."

איך הם קיבלו את זה?

"זה חשוב להם בעיקר לנפש, הגמלאים זקוקים לזה. במיוחד אלה שמרותקים. יש כאלה שהם בודדים, חלקם עם מטפלות, חלקם בבתי אבות, בכל זאת זו אוכלוסייה בוגרת ולצערנו לפעמים גם צעירים נקלעים לבעיות ולמחלות ולא יכולים להשתתף בטיולים, וכאן המקום שלנו לשמח אותם, זה דבר מבורך. עצם זה שאתה מגיע לבן אדם, שאתה מעריך אותו, שאכפת לך ממנו, זה מה שמשמח אותם. אתה לא מבין איזו שמחה היתה להם בלב וכמה אנחנו שמחנו יחד איתם. שחר און מרימה את הפרויקט הזה מכל הלב והנשמה. הם עושים עבודת קודש."

ומה התוכניות לגבי ההמשך, כשהקיץ בפתח?

"המון גמלאים לא יצאו מהבית זמן רב גם בגלל הקורונה, היום הם פורחים ומגיעים לכל הפעילויות. הם לא שואלים מה מתוכנן בפעילות הבאה הם כבר רוצים להירשם. אנחנו עובדות קשה עם צוות נהדר ומאושרות מאוד. כיף לנו שכולם נהנים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!