דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

הכלכלן פרופ׳ יוסי זעירא: ״האינפלציה היא תוצאה של היצע הכסף, לא צריך לחשוש מהעלאת שכר״

ההסתדרות נמצאת במו״מ על הסכם שכר חדש במגזר הציבורי, והמורים נאבקים להעלאת שכרם | זעירא מרגיע את החששות מגידול באינפלציה, ואומר שצריך לשקלל גם את העלייה בפריון: ״השכר במגזר הציבורי צריך לעלות בקצב דומה לפרטי, אחרת יישארו רק עובדים ברמה נמוכה״

פרופ' יוסי זעירא. ״החל משנת 2014 כמות הכסף בישראל ובעולם גדלה מאוד״ (צילום: אלבום פרטי)
פרופ' יוסי זעירא. ״החל משנת 2014 כמות הכסף בישראל ובעולם גדלה מאוד״ (צילום: אלבום פרטי)
ניצן צבי כהן
טל כספין
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות נמצאת במשא ומתן עם האוצר על הסכמי שכר חדשים במגזר הציבורי, והמורים נאבקים גם הם על העלאת שכרם. העובדים ששכרם נשחק כתוצאה מעליית מחירים, מבקשים לעלות את השכר בסביבת אינפליציה של 4%. הטענות מנגד הן שהעלאת שכר עלולה לעודד עוד את האינפליצה.

״כמו כל אינפלציה״, אומר הכלכלן פרופ׳ יוסי זעירא ל׳דבר׳, ״גם עליית המחירים הנוכחית היא תוצאה של גדילת היצע הכסף. זה אומר שעליות שכר הן לא גורם מרכזי באינפלציה״. מנגד, מזהיר זעירא, אם השכר לא ידביק את העלייה הכוללת בפריון, המערכת הציבורית תמצא את עצמה מפגרת מאחור, מה שיגרום לירידה ברמת השירותים.

מה גורם לעלייה בכמות הכסף?
״החל משנת 2014 כמות הכסף בישראל ובעולם גדלה מאוד. אם ב-2014 כמות המזומנים והעובר ושב, היתה כ-15% מהתוצר, בשנת 2021 אנחנו כבר ברמה של 45% מהתוצר. כלומר, כמות הכסף גדלה פי שלוש יותר מהר מהתוצר״.

לדברי זעירא, בארה״ב זה קרה באמצעות הרחבה כמותית, הפדרל ריזרב קנה איגרות חוב, ובישראל זה קרה באמצעות רכישה מאסיבית של דולרים על ידי בנק ישראל לצורכי מיתון התחזקות השקל. בשני המקרים זה נעשה באמצעות הדפסת כסף על ידי הבנקים המרכזיים.

״בכל ההיסטוריה המוניטרית״, אומר זעירא, ״תמיד גידול בכמות הכסף היה קשור בעליית מחירים. כשיש לאנשים יותר מידי כסף, הם מחפשים אלטרנטיבה לכסף. קונים מוצרים, שירותים, מניות. גם עליית המניות עצמה מאיצה את האינפלציה. יש הרבה מנגנונים שבהם זה קורה אבל זה תמיד קשור קודם כל לכמות הכסף״.

התהליך הזה נמשך מ-2014, למה פתאום זה מתרגם לאינפלציה?
״תקופה ארוכה זה לא ממש גרם לאינפלציה וקשה להסביר למה. יכול להיות שבגלל שהריביות היו נמוכות אנשים העדיפו לשמור את הכסף במעגל סגור. אבל ברגע שאנשים מתחילים לנסות להיפטר מהכסף זה מתחיל לעורר את האינפלציה״.

איך זה משתלב עם העלייה במחירי הסחורות, הנפט והשיבושים בשרשראות האספקה?
״אני חושב ששינויים בשרשראות האספקה, כשלעצמם, לא היו צריכים לגרום לעליית מחירים משמעותית ללא עלייה בכמות הכסף. אם לא היה כסף, זה היה גורם למיתון. אבל כשכמות הכסף גדלה זה גורם לעליית מחירים״.

״לא צריך לחשוש מעליית שכר״

לדעתו של פרופ׳ זעירא מאותה סיבה שלא צריך לדאוג מהשינויים בשרשרת האספקה, גם לא צריך כעת לחשוש מהדרישה לעליית שכר. ״זה חלק מהמנגנון שמעלה את האינפלציה״, הוא אומר, ״אבל המנגנון הזה עובד רק אם יש מנוע בסיסי ועמוק, והמנוע הזה הוא הגדלת כמות הכסף.

״הצעדים של בנק ישראל כעת להעלאת הריבית הן פיתרון חלקי בלבד. מה שחשוב יותר זה לצמצם את כמות הכסף שגדלה מאוד בשנים האחרונות בגלל רכישת דולרים על ידי הבנק. לא צריך לחשוש מעליית שכר״.

זעירא אומר שגם אם השכר יעלה בקצב דומה לתחזיות האינפלציה, זה עדיין לא יהיה פיצוי מלא, כי המחירים כבר עלו ב-4% בשנה האחרונה. הוא חושב שכדי לקבוע את היקף העלייה הדרושה בשכר, נכון לחשוב על הגידול בפריון – התוצר לשעת עבודה – ולא רק על מדד המחירים לצרכן.

״התרגלנו לדרוש עליית שכר רק כפיצוי על עליות מחירים״, אומר זעירא, ״אבל יש גם את הגידול בפריון שיש מקום לקחת בחשבון. השכר היום לא מדביק את העליות הללו״.

במגזר הפרטי קל למדוד פיריון, אבל במגזר הציבורי זה קשה יותר.
״זה נכון. במגזר העסקי מחשבים את התוצר לשעת עבודה. במגזר הציבורי אין לנו אומדן של מחירי שוק אבל אפשר להעריך שהפריון גדל בצורה דומה למגזר העסקי.

״בכל מקרה, אם אתה מזהה עלייה בפריון, ובשכר במגזר העסקי, תצטרך להעלות גם את השכר במגזר הציבורי. שכר המורים לדוגמה צריך לעלות בקצב דומה, אחרת תישאר עם מורים באיכות נמוכה, כי המורים המוצלחים יותר יעדיפו לעבוד במקומות אחרים. זה אומר שהחינוך שנספק לתלמידים יהיה באיכות נמוכה יותר״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!