דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
23.6°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.6°תל אביב
  • 19.0°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 21.9°באר שבע
  • 28.6°אילת
  • 23.3°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 23.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

הישג לפעילי הזכות לתקן: יצרניות טלפונים ומחשבים במדינת ניו יורק יחויבו לספק חלפים ומדריכי הרכבה

החוק אושר ביום שישי שעבר, ומגן על זכויות טכנאים והציבור הרחב לתקן בעצמם טלפונים, מחשבים, ומכשירים אלקטרוניים נוספים

טלפון שבור. "התקדמות עצומה לתחום התיקונים" (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
טלפון שבור. "התקדמות עצומה לתחום התיקונים" (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הישג לתנועת הזכות לתקן: מדינת ניו יורק העבירה ברוב גדול חוק שיקל על ביצוע תיקונים במכשירים סלולריים ומחשבים, בכך שיחייב יצרנים לספק חלפים ומדריכי הרכבה. החלת חוק במדינה אחת, צפויה להגביר לחץ על יצרנים לוותר על ההגבלות המלאכותיות במכשירים בכל מקום, או לוותר על השוק היוקרתי של ניו יורק.

החוק Digital Fair Repair Act אושר ביום שישי שעבר, ומגן על זכויות טכנאים והציבור הרחב לתקן בעצמם טלפונים, מחשבים, ומכשירים אלקטרוניים נוספים.  

החוק עבר בסנאט של ניו יורק ברוב של 49 תומכים מול 14 מתנגדים, ובאספה ברוב של 145 תומכים מול מתנגד בודד. המושלת קאת'י הוצ'ול נדרשת לחתום עליו כדי שהוא ייכנס לתוקף, אבל לפי גורמים שמקדמים את הצעת החוק, הסיכוי שהיא תבחר להטיל וטו על החוק נמוכים מאוד.

הצעת החוק היא תגובה ישירה למגמה ששותפים לה יצרני מכשירים אלקטרוניים רבים, של הגבלה, שיבוש, ייקור ומניעה של תיקוני מכשירים בכלל, או על ידי היצרן בלבד.

ההגבלות מתחילות בתכנון מוצרים שקשים לפירוק והרכבה; ממשיכות בשליטה בלעדית בשרשרת הייצור, כך שלא תהיה אספקת חלפים לציבור; ומגיעות עד יצירת מנעולי תוכנה, שדורשים הצמדה על ידי היצרן בין חלקים במכשיר, כמו המסך או הדיסק הקשיח, לבין לוח האם וכדומה.

חברת אפל היא כנראה המובילה העיקרית של המגמה, אבל גם יצרניות אחרות כמו סמסונג נוטות לאמץ פרקטיקות מפלות נגד תיקוני מכשירים מתוצרתה, כמו מנעולי תוכנה.

החוק החדש לא מכסה כלים חקלאיים, כלי רכב מכל סוג, מכשירים רפואיים, מכשור ביתי או ציוד בטיחות. אף על פי כן, הוא מחייב יצרנים לספק תוכנות, חלפים, מדריכי פירוק והרכבה וכלי עבודה עבור מי שירצה לתקן מכשירים בעצמו "בתנאים הוגנים והגיוניים".  

לפי המחקר הנלווה להצעת החוק, מימוש מלא של הזכות לתקן תחסוך למשקי בית בארצות הברית 330 דולר בכל שנה, כמו גם תתרום להפחתת האשפה האלקטרונית, בזכות היכולת המוגברת לתקן מכשירים פגומים או מושבתים.

קייל וינס, מנכ"ל חברת iFixit שמקדמת תיקונים עצמיים של מכשירים, אמר לאתר ARS טכניקה: "זו התקדמות עצומה לתחום התיקונים, אבל גם סיוע למחדשי מכשירים. הרבה אנשים בתחום משתמשים בחלקי חילוף, אבל הם לא שימושיים בלי הפצת כלים לביטול מנעולי התוכנה".

לפי פוסט שכתב וינס, סקר עדכני מצא ש-59% מבעלי חנויות התיקונים בקליפורניה חוששים שיאבדו את פרנסתם בקרוב, ללא עיגון בחוק של הזכות לתקן.

כשייכנס החוק לתוקף, עשויות להיות לכך השפעות מעבר למדינת ניו יורק, וייתכן שאף השפעות עולמיות. השוק בניו יורק הוא גדול ויוקרתי, ויצרנים ייאלצו לבחור בין שינוי המודל העסקי שלהם, שמוטה כיום לרעת הלקוחות לבין ויתור על מכירות בניו יורק.

טקטיקה אפשרית עבור היצרנים היא לעמוד בדרישות החוק, אבל במחירים גבוהים מכדי להיות תחרותיים. על פניו, שימוש בטקטיקה כזו לא עמיד לתחרות, שכן ללא מנעולי תוכנה כל חברה יכולה לייצר חלפים במחירים סבירים ולהתחרות בחלפים המקוריים, ללא הגבלות של מנעולי תוכנה מצד היצרנית.

הטכנאי לואיס רוסמן מניו יורק, הפעיל בתנועת 'הזכות לתקן', בירך על ההחלטה שעברה ברוב גדול, ואמר לצופיו ביוטיוב: "הטלפון שלי רטט במשך שעה וחצי ללא הפסקה מהודעות של אנשים ששואלים מה דעתי על זה, ודעתי היא ששווה להתעקש על מה שאתם מאמינים בו שוב ושוב ושוב. הלכתי לשימועים רבים לגבי הצעות חוק בנושא. נכשלתי ב-7 השנים האחרונות בכל הניסיונות הקודמים שלי באופן די מוחלט בתחום הזה, ומשהו סוף-סוף הושג. רוב הדברים שתנסו לשנות בחיים, לא יצליחו. אתם תיראו כמו אידיוטים ואנשים יצחקו עליכם, ואם תמשיכו לנסות שוב, תפיקו לקחים ותנסו שוב, בסוף משהו טוב יקרה". 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!