דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

הרוקחים יוצאים למאבק במכירת תרופות ללא רוקח: "סכנה חמורה לבריאות המטופלים"

ארגוני הרוקחים מזהירים מהסכנות ביוזמת האוצר לאפשר מכירת תרופות באמצעות מכונות אוטומטיות או מוכרים שאינם רוקחים: "לכל טעות עלול להיות מחיר כבד, הרוקחים הם שומרי הסף"

אילוסטרציה של רוקח ולקוח. (צילום: Inna Reznik / Shutterstock.com)
אילוסטרציה של רוקח ולקוח. (צילום: Inna Reznik / Shutterstock.com)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

קואליציית הרוקחים קוראת להוציא את הסעיפים שיאפשרו מכירת תרופות שלא על ידי רוקח מטיוטת חוק ההסדרים. בפנייה דחופה לשר האוצר אביגדור ליברמן ולשר הבריאות ניצן הורוביץ, מזהירים בקואליציה מפגיעה בחולים ומחיסול מקצוע הרוקחות. על הפנייה חתומים הארגונים החברים בקואליציה – הארגון הרוקחות בישראל בראשות פרופ' אייל שוורצברג, איגוד הרוקחים בהסתדרות בראשות שימי הללי והסתדרות הרוקחים בראשות דוד פפו.

טיוטת חוק ההסדרים לתקציב 2023, שעדיין לא הופצה רשמית, כוללת סעיף שיאפשר מכירת תרופות על ידי אדם שאינו רוקח ועל ידי מכונות מכירה אוטומטיות, בנימוק של מענה למחסור ברוקחים. הצעה דומה הופיעה גם בטיוטת חוק ההסדרים הקודם ולבסוף הוסרה ממנו, בעקבות מאבק שניהלו ארגוני הרוקחים.

במכתב לליברמן ולהורוביץ כותבים בקואליציה ש"מוצע לפתור בעיה (מחסור ברוקחים) באמצעות הצבעה על פתרונות שאינם בשלים, בחלקם אינם מעשיים וללא גזירת משמעויות כתוצאה מהעמדת ציבור המטופלים ובני משפחותיהם בפני מציאות שאין להם כלים להתמודד איתה".

לדברי ארגוני הרוקחים, "הסברה שניתן לבטל ולהתמיר, בעת הזו, את השירות הרוקחי ואת תפקיד הרוקח כמטפל באמצעות פתרונות טכנולוגיים וכוח אדם לא מיומן 'זול', לא רק שאינה נכונה, אלא בחזקת מדרון חלקלק ומסוכן אשר מעמיד את בריאות ציבור המטופלים ואת אזרחי המדינה בסכנה חמורה. ההצעה בגרסתה הנוכחית פסולה, הן בהיבט המקצועי והן בהיבט הכלכלי ובעצם, מעבירה את ההתמודדות עם מצב המחלה ונטילת תרופות לציבור המטופלים ובני משפחותיהם, ללא בקרה וליווי איש מקצוע".

בארגונים מדגישים שתרופות מרשם אינן מוצר צריכה רגיל. "לכל טעות שנעשית בשימוש במוצר הזה עלול להיות מחיר כבד: אם במינונו, אם בכמותו, באופן נטילתו או בבלבול אפשרי בשימוש בו. הרוקחים הם שומרי הסף, והם מהווים את התחנה והחוליה בה ניתן לצמצם את הסיכונים שבנטילת תרופות."

עוד טוענים בארגוני הרוקחים שהרוקח לא יוכל להיות אחראי לניפוק התכשירים שינופקו על ידי מכונה או על ידי אדם שאינו רוקח. "האמירה שהאחריות לתכשירים – לניפוקם ועד למסירתם לידי המטופל, כמצוין בדברי ההסבר להצעה, תיוותר בידי הרוקחים, הינה אמירה בעלמא: הרוקח אינו מסוגל להיות  אחראי לניפוק בשלוחות מרוחקות, במכונות ניפוק, או על מסירת תרופות מידי מי שאינו מוסמך לכך. הוספת חוליות ניפוק נוספות לתהליך הניפוק אם באמצעות מיכון או שלוחות כאשר לרוקח אין שליטה מוחלטת על התהליך תגדיל את הסיכון ולא תקטין אותו."

בארגונים מציינים ש"ההצעה אינה לוקחת בחשבון תקלות אפשריות המתרחשות באמצעי מיכון, כגון כשל באחסון תרופות והתרעה עליו, מתן הסבר למטופל, נגישות השירות לאוכלוסייה הכללית ולאוכלוסיות מוחלשות בפרט וביניהם קשישים, ואנשים שאינם טכנולוגיים".

במכתב הרוקחים מוזכר שבמשרד הבריאות הקימו בחודשים האחרונים מועצה לאומית לרוקחות, שתפקידה לייעץ למשרד בגיבוש מדיניות לתחום. לפיכך, דורשים בארגוני הרוקחים להמתין להמלצות מקצועיות של הוועדה ולא לקבוע עובדות בשטח . "הפתרון כפי שמוצע כיום הינו ביטול המקצוע במקום התמודדות עם האתגרים העומדים, ובין היתר מחסור ברוקחים והתקצוב האוניברסיטאי הנדרש להוצאת בוגרים נוספים."

בארגונים אמרו שאינם מתנגדים באופן גורף לשילוב טכנולוגיה וייעול הענף, אך דורשים לעשות זאת באופן שמאפשר לרוקחים לממש את תפקידם ואחריותם על בריאות המטופלים. "אין אנו מתנגדים לאוטומציה או לפתרון בעיות לוגיסטיות, אך הכנסת טכנולוגיה אמורה לתמוך בתהליכים נדרשים ולא לבטל את חובת הזהירות הנדרשת בעת עיסוק וניפוק תרופות

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!