דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

סימנים ראשונים להאטה ברכישת דירות, הרכישות בפריפריה בשיא של 20 שנה

העלאת מס הרכישה גרמה לירידה של 45% בעסקאות שעשו המשקיעים, כך לפי דוח רבעוני של משרד האוצר | דירה באזור המרכז יקרה מדירה בפריפריה ב-61%

בנייני דירות באשדוד (צילום: נתי שוחט/פלאש 90)
בנייני דירות באשדוד (צילום: נתי שוחט/פלאש 90)
דוד טברסקי

האטה ברכישת הדירות בהובלת המשקיעים: סקירת הנדל"ן הרבעונית של הכלכלנית הראשית במשרד האוצר מראה שברבעון הראשון לשנת 2022 נרשמה ירידה של 23% בסך עסקאות הנדל"ן בשוק החופשי לעומת הרבעון האחרון של שנת 2021. לאחר העלאת מס הרכישה שיצא לפועל בנובמבר האחרון, משקלם של המשקיעים בשוק ירד תוך רבעון בלבד בכ-47%.

ברבעון הראשון לשנה, נרכשו בישראל מעל כ-35 אלף דירות, 31 אלף מתוכן בשוק החופשי (כלומר לא ב'מחיר למשתכן') ומתוכן – 13 אלף חדשות. מדובר בירידה משמעותית בהיקף הרכישות מאז פרוץ המגיפה. שיא השפל ברכישות באזור המרכז, בעוד בחיפה ובאר שבע נרשם זינוק משמעותי בהיקף הרכישות (סביב 14% בממוצע). שיעור העסקאות בפריפריה היה כ-45% מסך העסקאות, והגיע לשיא של 20 שנה.

על פי הכלכלנית, את המעבר לרכישות דירות מיד ראשונה בפריפריה ניתן להבין כאילוץ כלכלי הנובע משילוב של המשבר הכלכלי, שפגע בהכנסות משקי הבית בגלל מגיפת הקורונה והעלייה במחירי הדיור, שעמדה על 13% וצפויה להגיע עד ל-20% בסוף השנה הנוכחית. על פי הלמ"ס, במחוז מרכז העלייה עמדה על 14.5% והיא אחת הסיבות המרכזיות לתזוזה ברכישות מהמרכז לפריפריה.

אז מהו הפרש המחירים? על פי הכלכלנית, הפער בין המחיר החציוני לדירה חדשה במרכז לפריפריה כ-61%. המחיר החציוני של דירה במרכז הארץ עומד על 2.2 מיליון ש"ח, בעוד רק 11% בלבד מסך העסקאות בפריפריה היו גבוהות ממחיר זה. אם זאת, על סמך סקירת מחירי הדיור לפי איכותן ומחירן הממוצע, דווקא הדירות הזולות יותר בפריפריה ספגו את עליות המחירים הגבוהות ביותר, שעמדו בממוצע על כ-8.7% לעומת 3% עלייה במחירים של הדירות היקרות יותר.

ניתוח עומק של הכלכלנית חשף ממצא משמעותי המראה על כמות חריגה של רווקים שרוכשים דירה, באזור חיפה שהגיע לשיא של 37%  ברבעון האחרון. לטענתה, אין מדובר ברכישות של הורים שקונים דירה באמצעות ילדיהם כדי לחמוק מתשלום מס נוסף אלא, ככל הנראה, מדובר במגמה הולכת וגדלה של צעירים שרוכשים דירה טרם הנישואין, מחשש לעליות מחירים נוספות בהמשך.

באר שבע וחיפה, המובילות את שיעור הרכישות בשוק החופשי ברבעון האחרון מציגות נתון נוסף – רוב הרוכשים שרוכשים דירה מגיעים מאזור המרכז ורוכשים דירה זולה יותר מיכולת הפרנסה שלהם בשכונות הזולות של העיר – כך שניתן לשאר שלמרות שלא הוצהרו כדירות להשקעה, רובן ישמשו את הרוכשים כדירות להשקעה בטווח הבינוני בגלל הביקוש הגבוהה לשכירות בערים הללו בקרב סטודנטים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!