דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה בבריאות הנפש

הרפורמה בבריאות הנפש / מה יעשה ילד מאשדוד הזקוק לטיפול פסיכולוגי? יסע לרחובות

בעקבות שינוי ארגוני במרכז הרפואי באר יעקב, אשר יוביל לפגיעה בעובדים במרפאות באזור השפלה, וישפיע גם על החולים, ישבתו החל מיום שני הקרוב כ-1,000 עובדות ועובדי מערך בריאות הנפש במשרד הבריאות.

הפגנה נגד הרפורמה בבריאות הנפש, יולי 2015 (צילום: הדס פרוש  פלאש 90).
הפגנה נגד הרפורמה בבריאות הנפש, יולי 2015 (צילום: הדס פרוש פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

איגוד העו"סים והסתדרות המח"ר (אקדמאים במדעי החברה והרוח) הודיעו כי החל מיום שני הקרוב (31.10) ישבתו כ-1,000 העובדים הסוציאליים והפסיכולוגים במערך בריאות הנפש של משרד הבריאות, כולל בבתי החולים הפסיכיאטריים. זאת בעקבות צעדים חד-צדדים שנקט משרד הבריאות, בראשם שינוי ארגוני במרכז הרפואי באר יעקב, ללא תיאום עם האיגודים המקצועיים, ותוך כדי שמתנהל מו"מ על הסכם קיבוצי.

כחלק מהשינויים, מתכנן משרד הבריאות לצמצם באופן משמעותי את פעילות בית החולים בבאר יעקב הכולל 11 מרפאות בישובים: מודיעין, לוד, רחובות, נס ציונה, באר יעקב, אשדוד, ראשל"צ. המערך כולל שירותי בריאות נפש אמבולטוריים (יומיים) עם צוותים רב מקצועיים, מערך הכשרה וטיפול (פסיכיאטרי, סוציאלי, פסיכולוגי) לילדים, נוער ומבוגרים.

הפגנה נגד הרפורמה בבריאות הנפש ביולי 2015. צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90.
הפגנה נגד הרפורמה בבריאות הנפש ביולי 2015. צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90.

 

עד  כה המידע הגלוי לציבור הוא שיש שינוי בצורת המעבר בין המרפאות, ללא סגירת שירותים, אולם מהמידע שהגיע לארגון 'בנפשנו', התמונה שמצטיירת היא סגירה מסיבית של שירותים אמבולטוריים. משרד הבריאות לא מסר פרטים מדויקים יותר לגבי השינויים.

פחות מרפאות פחות עובדים

לפי המידע שהגיע ל'בנפשנו', ב'פארק המדע' ברחובות הוקמה מרפאה חדשה שאמורה להחליף את המרפאה הישנה בעיר, ואף לקלוט אליה מטופלים מאשדוד. במרפאה ברחובות הוותיקה הפסיקו לקבל ילדים לטיפול, וכעת מתברר שצוות המרפאה החדשה לא יגדל באופן משמעותי לעומת צוות המרפאה הישנה. למעשה רשימות ההמתנה שקיימות כבר היום במרפאה הישנה יתווספו למרפאה החדשה, וזאת ללא גדילה של ממש בכוח האדם שפנוי יהיה לטפל בהן. לפי חלק מהדיווחים עדיין לא עובדים פסיכולוגים במרפאה החדשה ברחובות, ומידע אחר מספר על פסיכולוגים במרפאה, אך ללא מערך התמחות בפסיכולוגיה.

באשדוד המרפאה לבריאות הנפש עומדת בפני סגירה, וזאת למרות שפסיכולוגים מהמערך הפסיכולוגי החינוכי מדווחים על מצוקה וכי הם אינם מוצאים פתרון לצורכי ילדים והורים בטיפולים נפשיים. רשימות ההמתנה של מרפאה זו עוברות גם הן, ככל הנראה, למרפאה החדשה בקריית המדע ברחובות. בפועל משמעות הדבר היא הארכת זמן ההמתנה לטיפול, וירידה בנגישות לטיפול. כלומר, אם ילד מאשדוד הזקוק לטיפול פסיכולוגי עובר לקבלת טיפול ברחובות, משמעות הדבר היא שהוא זקוק להסעה ולהשקעת זמן גדולה יותר מההורים, מציאות לא פשוטה עבור אוכלוסיות מוחלשות הנזקקות לשירותים הללו. במקרים כאלו, סביר שמי שיכול יפנה לקבלת טיפול פרטי קרוב לבית ובכך למעשה היקף ההפרטה בתחום הזה גודל.

בראשון לציון מרפאת הילדים צפויה להיסגר בדצמבר הקרוב. לטענת ארגון 'בנפשנו' ההמתנה היום לפסיכותרפיה במרפאת הילדים, לפני הסגירה, היא בין חצי שנה לשנה. לא ברור מה יקרה עם הממתינים, משום שעל פי התכנון אמורים המטופלים לעבור למרפאת נס ציונה, ככל הנראה, שם גודל הצוות קטן באופן משמעותי, ואף רשימות ההמתנה במרפאה ארוכות במיוחד. עד לפני שנתיים היו במרפאה 12 מתמחים בפסיכולוגיה, ועם הזמן מספרם הצטמצם לחמישה. כיום סיימו שני מתמחים את התמחותם ולא מתקבלים חדשים.

תגובות

רועי פרלמן מאיגוד העו"ס אמר לדבר ראשון, "הרפורמה בבריאות הנפש יצאה לדרך ומשרד הבריאות לטענתו רוצה להתאים את השירותים שהוא נותן לרפורמה, אבל לשינויים האלה יש השפעות מאוד גדולות על העובדים. סוגרים מרפאות ופותחים חדשות, מעבירים עובדים ממקום למקום ועושים את זה תוך התעלמות מארגוני העובדים. אלו דברים שאמורים להיות חלק מההסכם הקיבוצי, שבימים אלה מתנהל עליו מו"מ. העובדים תלויים באוויר, מציעים להם לעבור למקום עבודה חדש ובמצב הזה אין להם יכולת לקבל החלטה. חלקם קרובים לגיל פרישה וההסכם הקיבוצי היה אמור להסדיר את תנאי הפרישה שלהם. גם על הסכמות שכבר הגענו אליהם עם משרד הבריאות הוא חוזר בו. הם בכלל לא רצו לחתום איתנו על הסכם קיבוצי ובית הדין לעבודה חייב אותם לשבת איתנו למו"מ".

תגובת משרד הבריאות: "בתאריך 29/9/16 הועברה התייחסות המדינה לטיוטת ההסכם הקיבוצי בעניין השלכות הרפורמה בבריאות הנפש על העובדים הסוציאליים והפסיכולוגים המועסקים במרפאות לבריאות הנפש. משרד הבריאות נמצא במשא ומתן משותף עם נציבות שרות המדינה והממונה על השכר לסיכום הנושאים שהועלו. במרפאות באר יעקב לא נעשה שום שינוי חד צדדי והנושא נמצא באישור התוכניות. בימים הקרובים תזומן ההסתדרות לדיון מול הנהלת בית החולים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!