דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ראש אגף תקציבים על עודפי הגבייה: "צריך להחזיר את החוב שגייסנו בקורונה"

יוגב גרדוס אמר בכנס מכון אהרון כי בתקופת הקורונה גויס חוב של 200 מיליארד שקלים "על חשבון הדורות הבאים" | בנוגע להשקעה בתשתיות, גרדוס ומנכ"ל האוצר בלינקוב טוענים שהבעיה היא מחסור בפרויקטים

ראש אגף התקציבים יוגב גרדוס (צילום מסך מתוך כנס מכון אהרון)
ראש אגף התקציבים יוגב גרדוס (צילום מסך מתוך כנס מכון אהרון)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

הממונה על התקציבים במשרד האוצר יוגב גרדוס מבהיר שההכנסות הגדולות של המדינה ממסים ישמשו לתשלום החוב, ואין כוונה להגדיל את ההשקעה בתשתיות או להרחיב את מנגנוני הרווחה.

"אני שומע הרבה קולות שאומרים בואו נחלק את העודפים שנצברו בקופת המדינה" אמר גרדוס בכנס מכון אהרון באוניברסיטת רייכמן. "כלכלה היא דבר מחזורי, גייסנו 200 מיליארד שקלים דור לפני שנתיים על חשבון הדורות הבאים, צריך להחזיר אותם מאיפשהו".

יש לציין כי למרות הוצאות הקורונה, נטל החוב של ישראל (גובה תשלומי הריבית השנתיים כאחוז מהתוצר) דווקא ירד בשנה האחרונה. הגרעון נמצא בשפל היסטורי, וגם יחס החוב תוצר יורד בקצב מהיר מהצפוי.

" אי אפשר להגיד שהגרעון גדול שישתולל, ושהוא יורד תגדילו אותו" אמר גרדוס והוסיף, "לגבי תשתיות, אני לא מכיר תשתית תומכת צמיחה שמעוכבת בגלל תקציב".

מנכ"ל האוצר רם בלינקוב התייחס לקריאתו של נגיד בנק ישראל אמיר ירון להגדיל השקעה בתשתיות ואמר "הבעיה היא לא פיסקלית אלא תכנונית. אני לא מכיר פרויקט אחד שנדחה בשל סיבות תקציביות ולכן הצעות להקים קרנות חוץ תקציביות הן הצעות לא לעניין לדעתי ואנחנו עושים מאמצים על מנת לשחרר את הפקקים בהמשך. יש כל מיני רפורמות בתחום הייבוא ובתחום הבירוקרטיה. יש עוד דברים לעשות, המדינה הזו תוקעת את עצמה למוות. אם לא נבנה תחנות אנרגיה חדשות נהיה תקועים בלי חשמל, זה מאד קשה להתמודד. זה לא מעניין כל מיני משרדים כמו משרד להגנת הסביבה".

מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב בכנס מכון אהרון (צילום: גלעד קולרציק)
מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב בכנס מכון אהרון (צילום: גלעד קולרציק)

יוגב גרדוס הציג לראשונה באופן רשמי את עקרי חוק ההסדרים המתוכנן לשנת 2022. את מרבית נאומו הקדיש גרדוס להגנה על הרפורמה שמציע משרד האוצר לייצר קרן לתמרץ ערים להקים יחידיות דיור שימומן על ידי הארנונה העסקית.

"התמריץ של הרשויות המקומיות מאד מוטה לכיוון העסקים" אמר גרדוס, "בזווית הכלכלית תושב מכניס 52 שקלים למ"ר, אבל ההוצאות שלו כוללות פינוי אשפה חינוך ועוד. עסק מכניס 184 שקלים למ"ר, והשירות היחיד שלו הוא פינוי אשפה". הוא הציג נתונים לפיהם זה גורם לכך שבכל המחוזות יש מלאי גדול של שטחים המיועדים לעסקים.

"כשיש עודף היצע אנחנו רואים את זה במחירים. שכר הדירה עלה ב-30% בעשור, ושכר הדירה לעסקים נותר אותו דבר". הוא הביא לדוגמה את באר יעקב, שהגדילה את מספר התושבים בה והפסידה כסף.

הוא התייחס לביקורת של הרשויות המקומיות ואמר שהיא מגיעה בעיקר מהרשויות החזקות, שנהנות מהכנסה גבוהה מארנונה. לצד זאת אמר שהניהול של הקרן יהיה בעיקר על ידי הרשויות המקומיות.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!