דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עליית מחירים

הזינוק במחירי השכירות: ״הקפיצו לנו את שכר הדירה ב-1,200 ש״ח בין לילה״

״המחירים עלו למספרים שאין יכולת אפילו להתחיל לחשוב עליהם״, מספרת שירה רמנובסקי, אם חד הורית וגננת מרמת גן | אנה קרנטיס, עברה לחיפה הנחשבת זולה: ״דירות של 1,800 ש״ח זינקו השנה ל-2,500ֿ״

בניינים בדרום תל אביב. (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
בניינים בדרום תל אביב. (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
דוד טברסקי

"מי שעובד או עובדת במשרה כמו שלי, לא יכול להרשות לעצמו לחיות בתל אביב", מספרת מנואלה טרכטנגרץ (32), עובדת סוציאלית, שמחפשת מזה מספר שבועות דירת קרקע בדרום תל אביב.

עד כה טרכטנגרץ האמינה שתמצא דירה במחיר של עד 3,500 ש״ח בשכונות דרום העיר, ובעיקר שפירא, שם גרים רוב חבריה: "אין הרבה דירות בשכונה בתנאים שחיפשתי, שאפשר יהיה חיה ודירת קרקע, אני אוהבת את שפירא, היא מאוד קהילתית ויש לי בה חברים, חשוב לי להישאר שם, אבל לטווח הרחוק זה כנראה לא אפשרי".

״כל הדירות מאוד קטנות ויש הרבה מאוד תיווך, כמעט אין השכרה מאדם לאדם ויש הרבה מתווכים שעושים קופה שזה אומר עוד חודש נוסף של תשלום, שזה המון כסף בתל אביב. אני יודעת שהרבה מתווכים פונים לבעלי דירות ומציעים את שירותיהם, עם הבטחה שיצליחו להשכיר את הדירה במחירים עוד יותר גבוהים, ובגלל זה אנשים לוקחים כל דירה אפשרית כי אין זמן להתלבט על דברים, הכל מעכשיו לעכשיו״. 

מנואלה טרכטנגרץ (צילום: אלבום פרטי)
מנואלה טרכטנגרץ (צילום: אלבום פרטי)

טרכטנגרץ מספרת שכמעט סגרה דירה עם בעל בית שגבה 3,300 ש״ח מהדייר הקודם שלו, דרכו היא הגיעה לדירה. "כשביקשתי לשכור הוא העלה את זה ל-4,000 ובסוף אחרי תיווך זה הסתכם ב-4,200, הייתי בהלם אבל יש מישהו שבאמת לקח את זה". 

היא טוענת ששפירא מוגנת יחסית למה שקורה במרכז וצפון תל אביב, שם שמעה שלחבריה העלו תוך ימים את השכירות ב-500 ואף ב-1,000 ש״ח: "בפייסבוק יש כאלו שקוראים לצאת החוצה ולספר את המספרים, אחרים מפחדים, חושבים שאם תתחיל ביקורת אז אחרוני הבעלים הנחמדים יתחילו גם לעלות מחירים".

״הבינו שאני בהליכי גירושין והחליטו להקפיץ את שכר הדירה״

שירה רמנובסקי (44), גננת מרמת גן, נמצאת כבר מספר חודשים בתהליכי חיפוש דירה לאחר גירושים. "בדירה הקודמת כל הזמן איימו שיעלו את המחירים, שילמנו על דירה קטנה של 3 חדרים 4,300 ש״ח. אחרי שהבעלים הבינו שאני בתהליכי גירושין, הם החליטו להקפיץ את המחיר ל-5,500 ש״ח. 1,200 ש״ח בלילה אחד". 

רמנובסקי מספרת שברמת גן מצאה היצע דירות שתואם לצרכיה, דירות שני חדרים עד 4,500 ש״ח, אבל המחירים עלו מאוד: "יש פה חלוקה ברורה, בניינים ישנים שבהם דירת שני חדרים אפשר למצוא סביב 4,500 ש״ח ותמיד יהיה קאץ' – אתר בנייה ליד, תמ"א או פינוי בינוי בקרוב, וכו'. בבניינים חדשים, שנמצאים באותו רחוב, יתחיל מ-6,500 ש״ח. מספרים שאין לי יכולת אפילו להתחיל לחשוב עליהם. ההוצאה על דיור מאוד גבוהה ואני גננת בעיר, אם המחירים יעלו אפילו בעוד כמה מאות שקלים, אצטרך לעזוב את האזור״.  

רוני פינצ׳דוק (27), עורכת בעיתון ישראל היום, מתגוררת עם הוריה בשוהם ומכוונת את עצמה לעיר הגדולה: "אני עובדת בתל אביב וזה שיקול מרכזי, אבל היא יקרה. לכן כבר הבנתי שאני צריכה לחפש מחוץ אבל לא רחוק מדי. אני גם מעדיפה להיות במקום שיש בו יותר צעיריםראשון, יפו, כזה".

רוני פינצ'וק (צילום: אלבום פרטי)
רוני פינצ'וק (צילום: אלבום פרטי)

״ראיתי עשרות דירות שמצבן נורא. לא משופצות, קירות מתקלפים, צינורות חשופים – דירה שאתה נכנס אליה ונהיה עצוב. אני מחפשת שני חדרים עד 3,500 ש"ח ובטווח מחירים הזה רוב הזמן אני נתקלת בדירות מחולקות, מאוד קטנות. אבל דירות סבירות שראיתי בתל אביב הן יותר סביב 4,000 ש״ח, וזה יקר. בראשון לציון ראיתי דירה מחולקת וקטנה ב-3,200. בראשון לציון בכללי קשה למצוא דירות של שני חדרים, העיר מותאמת למשפחות ישראליות, לפחות שלושה חדרים".

פינצ׳דוק מעלה בעיה נוספת שמעיקה מאוד על תהליך החיפוש, והיא הקושי באמינות המודעות: "לא פעם כותבים מחיר אחד בכותרת אבל בפרטים כותבים שזה יקר יותר. יש הרבה עיוותים מכוונים בגודל הממשי של הדירות, המיקום האמיתי ועוד מאפיינים קריטיים״. 

בפריפריה עליות המחירים מתונות יותר, אך הבהלה מורגשת

יובל הוד (35), עובד בתחום החינוך, הוא חבר הקיבוץ העירוני של דרור ישראל בשדרות. לחבריו ולעצמו הוא מחפש דירות חמישה חדרים בעיר, כאלו שיתאימו למגוון צרכים ונמצאות רק בשכונות החדשות בעיר.

"טווח המחירים שלנו עומד בין 4,000 ל-4,750 לדירה, ורוב הדירות שמצאנו עמדו סביב 4,300 ש״ח לדירת חמישה חדרים. מכיוון שהמחירים סבירים עבורנו, סגרנו יחסית מהר, תוך חודש".

יובל הוד (במרכז) וחברי הקיבוץ העירוני בשדרות (צילום: אלבום פרטי)
יובל הוד (במרכז) וחברי הקיבוץ העירוני בשדרות (צילום: אלבום פרטי)

למרות שמדבור בעיר עורפית שלא נמצאת במרכז, הוד טוען שהשוק רץ מהר והביקוש גבוה: "בעלי הבתים מדברים עם מספר שוכרים ותוך שבוע, אם לא מקבלים החלטה, מאבדים את הבית. מצד שני בונים בניינים חדשים כל הזמן אבל הם נקנים מהר מאוד. בגלל שהשכונה חדשה יש התגמשות במחירים, הקבלנים לא סגורים על כמה לקחת וזה נותן כוח יחסי לקונה".

״בתל אביב שילמנו כמעט כפול, אבל גם המשכורות היו גבוהות יותר״

חיים לוי-לטי (34) עבר לא מזמן לעפולה לאחר חיפוש של עשרות דירות בכל רחבי הצפון: "אני עובד במכללת עמק יזרעאל וחיפשתי מקום קרוב לעבודה, המחירים פה זולים בין חצי לשליש מהמחירים במרכז".

לוי-לטי שוכר ב-3,800 ש״ח דירת שלושה חדרים בבניין חדש בצפון העיר, ביחד עם בן זוגו. "בתל אביב שילמנו מעל 6,000 ש״ח על דירה קטנה מזו בדרום העיר. אבל המשכורות היו גבוהות יותר". לדבריו, הרבה משפחות צעירות עם ילדים קטנים, לרוב ממרכז הארץ ומחיפה, מגיעות לדירות החדשות בעיר כי הן זולות משמעותית ומרווחות יותר.

״היצע הדירות היה סביר והמחירים לדירות 3 חדרים לא היו גבוהים מ-4,200 ש״ח״, הוא מספר. "יש פה גל של משפחות צעירות שמגיעות מחיפה כי זול פה יותר בגלל שגם שם עולים המחירים. הבעיה היחידה היא העבודה, אם לא הייתי מקבלת משרה במכללה אני לא חושב שהיה לי מה לחפש פה. בן זוג שלי עובד בחברה אמריקאית ככה שפחות חשוב לו איפה הוא נמצא".

אנה קרנטיס (24) עברה לאחרונה לחיפה מנוף הגליל כדי ללמוד, אחרי השחרור גרה שנתיים במרכז עבדה כמלצרית והוציאה מעל למחצית ממשכורתה על שכירות "גרתי בדירת שלושה שותפים בשפירא ששילמתי עליה 2300 שח כשהמשכורת שלי בתור מלצרית הייתה לא יותר מ 4,500 ש״ח".

בשלב מסוים היא הבינה שלא תוכל לעמוד בהוצאות הכלכליות, חזרה להוריה, ונרשמה ללימודים במכללה בקריות, אליה נוסעת ברכבת מחיפה כל יום. לדבריה, גם בחיפה, הזולה משמעותית מהקריות, ונחשבת לאחת הערים הזולות לשכירות בישראל, נרשמו בשנה האחרונה עליות מחירים של מאות שקלים.

"דירות של 1,800, 2,000 ש״ח בהדר מושכרות היום סביב 2,500. בבת גלים המחיר הממוצע סביב 3,000. היה לי חשוב לגור ליד הרכבת בגלל הלימודים ולא רציתי לחיות בקריות, אין שם מה לעשות לצעירים. אני משלמת 1,600 בדירת שותפים, לא כולל חשבונות זה אמנם עדיין לא תל אביב אבל אין לדעת מה יקרה עוד שנה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
תגובות

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!