דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

שמרית ויתקין, מורה במאבק: "אני מרוויחה 5,500 ש"ח בחודש, ומשלמת גם על הקפה בחדר המורים"

ויתקין מלמדת אמנות כבר 8 שנים בבית ספר יסודי ברחובות, ונאלצה לצמצם את היקף המשרה כדי ללמד בסדנאות פרטיות | ביום העבודה שלה אין הפסקות לשירותים או לאוכל, וגם לא זמן לבנות את השיעורים: "דורשים מאתנו הוראה איכותית, אבל אין לך את התנאים לייצר אותה"

שמרית ויתקין (צילום: אלבום פרטי)
שמרית ויתקין (צילום: אלבום פרטי)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

"ביקשתי לרדת השנה ל-78% משרה, כי זה לא השתלם לי כלכלית לעבוד במשרה מלאה בבית ספר", אומרת שמרית ויתקין, מורה לאומנות שמונה שנים בבית הספר 'יצחק נבון' ברחובות. ויתקין שובתת הבוקר (חמישי) יחד עם המורות והגננות במחוז מרכז, במחאה על העיכוב במשא ומתן על העלאת שכר המורים. תנאי העבודה שלה משקפים היטב את המשבר במערכת החינוך, ואת הצורך בשינוי.

"באחוז המשרה הנוכחי אני מרוויחה 5,500 שקלים בחודש, עם תארים אקדמיים", היא מספרת, "עם משרה מלאה הייתי מרוויחה 6,100 שקלים, ובסדנה שאני מעבירה בבית שלי באופן פרטי אני מרוויחה 1,000 שקלים, בפחות מאמץ. לא משתלם לי לעשות משרה מלאה".

יום העבודה שלה הוא מתכון לשחיקה מתמשכת, "אני מלמדת רצוף, כל פעם כיתה אחרת, עם 34 ילדים בממוצע. זה מטורף, ומרגיש יותר מפעל ופחות שיעור".

ויתקין מדגישה שאין לה אפשרות למנוחה או הפסקה במהלך יום הלימודים. "אני מלמדת ארבעה ימים בשבוע, ובתוך הארבעה האלו אני תורנית כל הפסקה. כלומר, אין לי הפסקה לשירותים או לאוכל, כי או שאני בשיעור, או שאני תורנית בהפסקה".

חוץ מהיעדר ההפסקות, יום הלימודים אינו מאפשר את בניית השיעורים עצמם, והיא נאלצת לבנות אותם בביתה, ללא תשלום על שעות העבודה הנוספות. "דורשים מאתנו הוראה איכותית, אבל אין לך את התנאים לייצר אותה. התשלום הוא על 18 שעות במחצית, כשבפועל אנחנו עושות יותר מזה".

מלבד יום הלימודים הצפוף והשכר הנמוך, תחושת חוסר ההערכה מצד המערכת מתבטאת גם בתשלומים מכיסן של המורות עבור דברים בסיסיים במקום עבודה. "על הכול אנחנו נדרשות לשלם, גם על הקפה בחדר מורים", היא מספרת, "רצינו אירוע סיום של הצוות, והיינו צריכות לשים כל אחת 100 שקל כדי לעשות לנו משהו. והכי מרגיז זה ההשתלמויות שאת מחויבת לעשות, ובלעדיהן המשכורת שלך לא עולה."

לדבריה, הדרישה הציבורית לצמצום החופש הגדול של המורים היא מופרכת. "אנחנו מגיעות לבית הספר בשבועיים האחרונים של אוגוסט, להכין את השנה שתהיה. שלא יבלבלו את המוח עם שטויות".

"חסרים אצלנו ארבעה מורים לקראת השנה הבאה"

כמורה מקצועית היא שומעת מעמיתיה שמחנכים כיתות על המאמצים האדירים שלהם, שגם עליהם אין תגמול ראוי. "הם נדרשים לשיחות עם הורים בשעות מאוחרות, ומתמודדים עם שילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים בכיתות הרגילות".

את התוצאות של תנאי העבודה השוחקים והשכר הנמוך מרגישים היטב בבית הספר שלה, שכמו רבים אחרים מתמודד עם עזיבות של מורות. "בבית הספר שלי חסרים כרגע ארבעה מורים לקראת השנה הבאה. גם בבתי ספר אחרים אני מכירה הרבה מורים שמתנדנדים, ולא החליטו אם ימשיכו בשנה הבאה, כי מתחילים לדבר על חינוך של שתי כיתות או הוראת שני מקצועות. אני לא אתפלא אם ינשרו מורים".

היא מדגישה את הערכתה למנהלת בית הספר שלה. "היא המנהלת הכי טובה שיש, וידיה כבולות בכל הנוגע לתנאים הקיימים. נורא קשה שאין למי לפנות, וזה לא תלוי במנהל שלך, שגם הוא עצמו סובל מאותם קשיים ואתגרים".

ולמרות כל הקשיים, היא אוהבת את העבודה שלה ורוצה להמשיך בה, בתנאים מכבדים והוגנים יותר. "בשבילי, ללמד אומנות זה השילוב האידאלי בין הוראה לאומנות. השיעורים שלי הם בסטודיו פתוח, וזה מרתק אותי לראות איך התלמידים ניגשים לחומרים שונים. אני ממש אוהבת לראות את התהליכים החינוכיים שעוברים התלמידים שלי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!