דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
14.9°תל אביב
  • 11.3°ירושלים
  • 14.9°תל אביב
  • 16.5°חיפה
  • 14.6°אשדוד
  • 12.9°באר שבע
  • 18.2°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 11.7°צפת
  • 13.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

שר החקלאות מוציא לדרך את הרפורמה בענף ההטלה, החקלאים: "התעלמות מקיומם של מאות בתי אב"

השר פורר הגיש לאישור ועדת החינוך של הכנסת את התקנות האוסרות גידול מטילות בלולי כלובים כבר מחודש מרץ 2024, על אף שהרפורמה לא אושרה במלואה | שמעון ביטון ממושב אביבים: "שר החקלאות שמח על סגירת הלולים, מי שמע על דבר הזה?"

לול תרנגולים בישראל, לתצלום אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: מאיה רונן)
לול תרנגולות בגבול הצפון (צילום: מאיה רונן)
מאיה רונן

שר החקלאות עודד פורר (ישראל ביתנו) הגיש השבוע לאישור ועדת החינוך של הכנסת, את תקנות רווחת התרנגולות המטילות, האוסרות גידול מטילות בלולי כלובים כבר מחודש מרץ 2024.

לצד איסור על גידול מטילות בלולי כלובים, כוללות התקנות גם איסור על פרקטיקות הנהוגות בלולי מטילות, כגון ויסות מזון לתרנגולות מטילות במטרה ליצור אצלן מחזור הטלה נוסף, וקיטום קצה המקור שנועד למנוע מהמטילות לפצוע זו את זו יותר כל עוד התרנגולות צעירות ורק במדגריה, כלומר לפני הגעתן ללול ההטלה.

התקנות מסדירות את נושא הטיפול בתרנגולת חולה או פצועה, בין אם בטיפול רפואי או ביצוע המתה למניעת סבל, על ידי עובדי הלול. בנוסף קובעות התקנות חובת היוועצות ברופא וטרינר או במדריך גידול עופות בכל מקרה של אירוע חריג. התקנות ייכנסו לתוקף בתוך שלושים ימים מיום פרסומן, והוראותיהן ייושמו בהדרגה, בהתאם לקבוע בהוראות המעבר. תקופת המעבר נועדה לאפשר לענף להיערך בהתאם לשינויים המחייבים, שכן בישראל נכון להיום כ-93% מלולי התרנגולות המטילות הם לולי כלובים מסוגים שונים.

מבחינת שר החקלאות התקנות מהוות שלב ראשון לקידום הרפורמה בענף ההטלה, על אף שזו לא אושרה במלואה ואף הוצאה מחוק ההסדרים. התקנות קובעות, בין היתר, את האיסור לגדל תרנגולות מטילות בלולי כלובים. משמעות הדבר היא סגירת מרבית הלולים הפועלים כיום בישראל עם אישור התקנות וכניסתן לתוקף.

"אני שמח שנפלה בחיקי הזכות ליזום שינוי כה נחוץ בענף ההטלה בישראל. המהפכה בענף ההטלה שמה דגש על קידום רווחת בעלי החיים בישראל, שדרוג הענף ובריאות הציבור", אמר השר פורר.

שר החקלאות עודד פורר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר החקלאות עודד פורר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"אנו במשרד החקלאות פועלים כדי להביא את החקלאות בישראל למאה ה-21, לרבות בענף ההטלה, בו אנו רושמים היום הישג משמעותי. היעלמות לולי תרנגולות המטילות העתיקים מהנוף הישראלי מבשרת על עתיד של בטיחות ביולוגית ושימת דגש על רווחת העופות. אני מתחייב כי זוהי רק ההתחלה, שינויים משמעותיים בחקלאות הישראלית עוד עתידים לבוא", הוסיף שר החקלאות.

"נדרשת תקופת מעבר בת 5 שנים, לצד תקציב לשדרוג הלולים"

ארגון מגדלי העופות, פנה לשר החקלאות פורר במכתב בו צוין שמגדלי העופות לא מתנגדים לשיפור רווחת התרנגולות ולמעבר ללולים נטולי כלובים. יחד עם זאת, לדברי הארגון המועדים המפורטים בתקנות סותרים ומפרים את שסוכם בדיון שהתקיים ב-26 במאי, בנוגע לתקופות המעבר ללולים שזה אך הוקמו וללולי רפורמה המגדלים לפי 750 סמ"ר.

לדברי מוטי אלקבץ, מזכיר ארגון מגדלי העופות, הסיכום שהושג לגבי לולים אלה הוא לתקופת מעבר בת 15 שנים, שנועדה לאפשר החזר של ההשקעה האדירה שנעשתה בהנחיית הממשלה בשנים האחרונות. כמו כן סוכם שהמעבר מלולי הסוללה הקיימים ללולי כלובים בגודל מינימלי של 600 סמ"ר ייעשה לפי המועדים הרשומים באגרת השירותים הווטרינריים, כלומר עד מרץ 2027.

הפגנות החקלאים (צילום: ברייס קני)
הפגנות החקלאים (צילום: ברייס קני)

עוד נכתב: "לפי הצעתך, מאות מגדלים יעברו לגדל מחצית ממכסתם ופרנסתם תחוסל. לכן נדרשת תקופת מעבר בת 5 שנים, לצד תקציב לשדרוג הלולים ולמעבר ללולים נטולי כלובים. לא נוכל לחיות עם החלטה שרירותית זו המתעלמת מקיומם הכלכלי של מאות בתי אב, רובם על גבול הלבנון ולהם הלול הוא מקור פרנסתם היחיד". הארגון דרש משר החקלאות לעמוד בסיכומים אליהם הגיעו בשבועות האחרונים ולתת להם ביטוי בתקנות רווחת המטילות שיובאו לאישור.

עם פרסום התקנות צייץ פורר בחשבון הטוויטר שלו: "למעשה מכיוון שכיום רוב הלולים לא עומדים בתקנות השירותים הווטרינריים, כבר מ-2024 מרבית הלולים בישראל יהיו בלי כלובים". הכוונה ליישום הנחיות השירותים הווטרינריים בדבר מעבר ללולי כלובים מרווחים ולולי מעוף שנכנסו לתוקף במרץ האחרון. יצוין שמרבית הלולים בישראל לא עומדים בדרישות המשרד היות שטרם הוסדרו והוסכמו סוגיות של הקצאת קרקע ותקצוב תמיכות לבניית לולים חדשים.

הציוץ עורר זעם בקרב החקלאים, שראו טעם לפגם בכך ששר החקלאות מתפאר, לטענתם, בסגירת לולים וצמצום הייצור המקומי. המגדלים הביעו מחאה על מה שלטענתם הוגדר כ"שמחה לאיד על חורבן ענף ההטלה בישראל".

שמעון ביטון, מגדל מטילות ממושב אביבים, אומר ל'דבר': "מי שמע על דבר כזה? שר החקלאות שמח על סגירת הלולים, מחסל את הייצור המקומי ומשאיר אלפי משפחות בגליל ללא פרנסה. זה סותר את העובדה שהוא אמור לדאוג לפיתוח הכפר ושהוא גם השר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!