דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

משבר נוסף בקואליציה: מפלגות המרכז שמאל מאיימות לבטל את צווי שר החקלאות ושר האוצר בכנסת

"חובה להעלות להצבעה בכנסת את ביטול צווי המכס בחקלאות שנחתמו חד צדדית״, כתבו נציגי העבודה, מרצ, יש עתיד וכחול לבן ליו״ר הכנסת, ״עד רביעי הקרוב״ | סגן השר אביר קארה לח״כ רם שפע: ״לוביסט של יוקר המחייה. אתם רוצים לשמר מבנה סובייטי״

שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר (צילום: פלאש90)
שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר (צילום: פלאש90)
מאיה רונן

סיעות המרכז שמאל בקואליציה מתנגדות לרפורמה בחקלאות. בפנייה דחופה ליו"ר הכנסת, במוצאי שבת, כתבו נציגי כחול לבן, העבודה, יש עתיד ומרצ: "חובה להעלות להצבעה בכנסת את ביטול צווי המכס בחקלאות שנחתמו חד צדדית עד רביעי הקרוב".

על המכתב חתומים סגן שר הביטחון אלון שוסטר (כחול לבן), סגן שרת הכלכלה יאיר גולן (מרצ), ח"כ רם בן ברק (יש עתיד) וח"כ רם שפע (העבודה). הדרישה מח״כ מיקי לוי היא לכנס דיון דחוף והצבעה במליאת הכנסת בנושא הצווים שעתידים להיכנס לתוקף ברביעי (15.6) בענפי הדבש והביצים, וב-6.7 בענפי הפירות והירקות.

"כפי שהודענו חודשים מראש״, כותבים חברי הכנסת מהקואליציה, ״רפורמה ארוכת טווח עושים בהסכמה או שלא עושים בכלל. השבוע מסתיימים 60 הימים מאז חתמו חד צדדית שרי האוצר והחקלאות על צווים המנוגדים להסכמות בקואליציה, על כן אין מנוס אלא להצביע על ביטולם השבוע במליאה. אנו תקווה שעוד השבוע ישכילו השרים להגיע להסכמות ובכך ניתן יהיה להימנע מהצבעה זו.

יו״ר סיעת העבודה, רם שפע, כתב בחשבון הטוויטר שלו: ״לחצנו יד שהרפורמה בחקלאות תתקדם רק בהסכמות ובשותפות מלאה. למרות זאת, כמה מהשותפים שלנו החליטו כזכור להתקדם חד צדדית ללא הסכמות. השבוע, בתזמון שלא בחרנו, יכנסו לתוקף חלק מהצווים, לכן ביומיים הקרובים יש להגיע להסכמות או שנאלץ לבטל את הצווים בכנסת ונחזור להתחלה כדי להתקדם בהסכמה״.

סגן השר אביר קארה (ימינה) ענה לשפע: ״שבוע טוב ללוביסט התורן של יוקר המחייה בכנסת, ח״כ שיעשה הכול כדי לוודא שהמחירים נשארים גבוהים. אתם לא רוצים הסכמות אתם רוצים לשמר מבנה סובייטי ריכוזי ששייך לעולם הישן״.

בימים האחרונים נעשו ניסיונות לשמור על שלמות הקואליציה לפחות עד תם מושב הקיץ של הכנסת. הרפורמה בחקלאות מציבה מבחן נוסף לממשלה, ולמפלגות המרכז שמאל שמתנגדות לפגיעה בלתי הפיכה בחקלאות הישראלית.

חתימה חד צדדית

שר האוצר ליברמן ושר החקלאות פורר חתמו במרץ על צו שמבטל באופן מיידי את המכס על פירות וירקות, ויפחית ב-90% את המכס על אחרים. הצו יבטל לאלתר את המכס על פירות וירקות כגון שיני שום, אפונים, שעועית, אבוקדו, פטל, אספרגוס ופטריות, ועל דשנים ומוצרי הדברה. הצו יורה גם על הפחתה הדרגתית של שיעור המכס ב-90%, כך שבשנת 2027 המכס עליהם לא יעלה על 10%. מדובר ברשימה ארוכה של פירות וירקות טריים, קפואים, משומרים ומיובשים וכן שמנים מן הצומח, ריבות ומיצי פירות. על רשימה זו נמנים, בין היתר, תפוחי אדמה, מלפפונים, עגבניות, בצלים, אפרסקים ותות שדה.

חברי הכנסת מוחים על החתימה החד-צדדית, שמהווה לטענתם הפרה בוטה וגסה של ההסכמות בתוך הקואליציה, ראשית בחתימה הנוגעת לייבוא ביצים ודבש בכמות מיותרת וחסרת תקדים, שנית בחתימה על הפחתת המכס בחלק מהפירות והירקות בעיצומו של המשא ומתן בנושא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!