דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הרחבת תכנית ״דירה בהנחה״ והענקת תמריצים לרשויות: תכנית הממשלה למלחמה במחירי הדיור

השרים ליברמן, אלקין ושקד הציבו יעד של 70 אלף התחלות בנייה בכל שנה למשך ארבע השנים הקרובות, בתוספת שורת צעדים שאמורים להקל על שוק הדיור | עוד בתוכנית: הקטנת רווח הקבלנים, קידום בנייה ברשויות מקומיות ועידוד בנייה מזורזת

שר האוצר אביגדור ליברמן מציג את התכנית לדיור (קרדיט צילום: ברונו שרביט/לע״מ)
שר האוצר אביגדור ליברמן מציג את התכנית לדיור (קרדיט צילום: ברונו שרביט/לע״מ)
דוד טברסקי

שר האוצר, אביגדור ליברמן, שר הבינוי והשיכון זאב אלקין ושרת הפנים איילת שקד הציגו היום (ראשון) את תוכנית הדיור החדשה, במסגרתה תורחב תוכנית "דירה בהנחה", יוקטנו מרווחי הרווח של הקבלנים, תקודם בנייה ברשויות מקומיות ואזוריות ותחל שיטת בנייה מתועשת ומהירה. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מדד מחירי הדיור זינק בשנה האחרונה ביותר מ-16% בשנה האחרונה.

בין יעדי התוכנית לארבע השנים הקרובות: 280,000 התחלות בנייה; 70,000 התחלות בכל שנה, תכנון 500,000 אלף יחידות דיור חדשות במוסדות התכנון; 125,000 בכל שנה, פרסום מכרזים ל-300,000 ליחידות דיור בקרקעות מדינה; 75,000 יחידות דיור בכל שנה והצלחת מכרזים בקרקעות מדינה (עסקאות) להקמת 180,000 יחידות דיור; 45,000 בכל שנה.

על פי התוכנית, יוגדלו ההנחות וההיצע בתוכנית "דירה בהנחה". גובה ההנחה לזוכים בדירות עד יעלה לגובה של 500 אלף ש״ח, בהצמדה לשומת דצמבר 2020. כמו כן, מספר הדירות שיוגרלו במסגרת "דירה בהנחה" יורחב בכ-10,000 יחידות דיור באזור המרכז (גידול מ-60% ל-80%) – שיוקצו לזכאים מחוסרי דיור. נוסף על כך, העלאת אחוז בני המקום בהגרלות אלו יעלה מ-25% ל-35% בכל הארץ. באזור עדיפות ב' יעלה שיעור יחידות הדיור שיוקצה לבני מקום מ-32% ל-40% מכלל הדירות. כמו כן, מתן הסבסוד לדירה בהנחה בפריפריה לפיתוח יוגדל בעד 40,000 שקל נוספים. הנושאים שהוזכרו יגיעו לאישור קבינט הדיור הקרוב.

"יש התייקרות כוללת בכל העולם ועלייה במדד המחירים ולכן החלטנו להגיד לזוגות צעירים שהמדינה תוותר על ההכנסות שלה, כדי שתוכלו לרכוש דירה יותר זולה", אמר שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין. השר קרא לצעירים ״ללכת להשכיר דירה בפריפריה ולהגדיל את הסיכויים לזכות".     

שר האוצר אביגדור ליברמן, התייחס לפרסום דו״ח הכלכלנית מההחודש שעבר, שהראה צינון בקצב רכישת הדירות בישראל: "הרבה מאוד תלוי בריביות, בבורסות בעולם, בשווקים, מה יהיה בהייטק הישראלי. יש יותר מדי משתנים אבל אנחנו כן יודעים להגיד שתהיה התמתנות, יכול להיות ירידה" אמר ליברמן, אך לא ציין מתי ואם המשרדים צופים שתהיה כזו.

בשבוע שעבר התייחס ליברמן לפרסום על העלייה במחירי השכירות, שעלו בקרב משכירים שונים בין 10% עד 40% בעוד דו"ח הלמס האחרון קבע שבין אפריל 2021 לאפריל 2022 נרשמה עלייה של 1.5% בלבד בכל המדינה "יכול להיות שהמדדים לפעמים טועים, אבל לא הייתה עלייה בעשרות אחוזים. אנחנו מסתמכים רק על עובדות ומחכה לראות מה יגיד הדו"ח של חודש מאי" 

לאור המשבר הקואלציוני, ניכר היה שרוב המהלכים אותם הציגו השרים, שרובם הוצגו בעבר, אינם נדרשים בחקיקה, כמו הויתור על המס שהיה מתקבל מעדכון ההצמדה לתשומה, אותו הגדיר ליברמן כאחד "הוויתורים הגדולים של המדינה מתקבולות ממיסים", בהתייחס לכלל תכניות דירות בהנחה.

מהלך נוסף שיעבור ללא צורך בחקיקה, הוא של אלקין בתוך מנהל מקרקעי ישראל לעדכן את ההצמדה למדד תשומות הבנייה החל החודש הנוכחי בכל מכרזי המדינה. אלקין אמר כי "קיבלנו החלטה במועצת רמ"י שבמכרזים של המדינה זה ייכנס בשבועות הקרובים, בלי לחכות לכנסת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!