דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה ותשתיות

מחקר חדש: צמיגי הרכב מייצרים זיהום גבוה יותר בנסיעה לעומת המנוע

החוקרים מצאו שצמיגים פולטים פי 16 יותר חלקיקים מאשר התקן המותר מהאגזוז, ופי 3,650 יותר מרכב עם צמיגים חדשים, שמגבירים את הפליטה | למרות שהנתונים נכונים לכלל סוגי המנועים, נמצא שלרכב חשמלי יש עדיפות סביבתית ובריאותית ברורה על פני שאר כלי הרכב

רכבים (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
רכבים (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

צמיגים של כלי רכב פולטים "חומר חלקיקי" בהיקף שעשוי להיות גבוה פי 1,850 מפליטת חלקיקים אלו מאגזוזים, כך קובע מחקר חדש של חברת ״אמישן אנליטיקס״. "חומר חלקיקי" מורכב מחלקיקים זעירים שעלולים לחדור לגוף דרך מערכת הנשימה, והקטנים שבהם יכולים להגיע גם לכלי הדם והמוח, וידועים כמגבירי תחלואה מסוגים שונים.

החוקרים מצאו כי צמיגים חדשים פולטים פי 16 יותר חלקיקים מהתקן לפליטת חלקיקים מהאגזוז, אך פי 3,650 יותר מהפליטה הממשית מהאגזוז של רכב המונע בבנזין. בחברה מבקשים להתייחס לממצאים בזהירות, שכן הפער העצום נובע מהפחתה עקבית בפליטות חלקיקים מאגזוזים בכל דור חדש של כלי רכב מבוסס בעירה פנימית.  

מדובר במחקר שני בנושא, המנסה לדמות תנאי נהיגה נורמלים. מחקר קודם השווה פליטות חלקיקים בין האגזוז לבין הצמיגים והבלמים בתנאי נהיגה אגרסיביים. המחקר מבוסס על שקילה מדוייקת של הצמיגים לאחר נסועה של 1,000 מיילים ודגימת חלקיקים מאחורי כל צמיג.  

ממצאי המחקרים הראו שגם רכבים חשמליים מזהמים את האוויר, דרך שחיקת הצמיגים. אף על פי כן, לרכב חשמלי יש עדיפות סביבתית ובריאותית ברורה על פני שאר כלי הרכב, היות והוא יעיל יותר אנרגטית, גורם לפחות פליטות, וחלק גדול מהפליטות שהוא גורם להן מורחקות מהריאות של רוב האוכלוסיה (למשל, לארובות תחנות הכח). לרכב חשמלי יש גם פוטנציאל שיפור עתידי משמעותי.

השיפור יכול להתרחש דרך ייצור חשמל נקי יותר, הפחתת משקל הרכב על הכביש בעזרת שיפור הסוללה, בלמים יעילים ומסוננים יותר וטיפול בסוגיה הנוגעת לכלל סוגי הרכב – תקינת פליטות לצמיגים. הגורמים שנמצאו כמעודדי שחיקה מוגברת של צמיגים הם משקל מוגבר של הרכב וסגנון נהיגה אגרסיבי. 

חומר חלקיקי הוא שם משפחה כולל למגוון מזהמים שונים, בעלי דרגות חומרה שונות. בדרך כלל, ככל שהחלקיק קטן יותר, כך קשה לגוף האדם למנוע את חדירתו. זיהום חלקיקים חמור במיוחד הוא זה שמוגדר בעל פוטנציאל חימצון גבוה. זיהום כזה אותר בריכוזים גבוהים בעת שימוש בקמין עצים ביתי (חלקיקים נשימים 2.5 PM וקטנים יותר) ומפליטות מבלמים וצמיגים (חלקיקי נחושת וכרום גדולים 10 PM).  

אין תקינה לפליטות מצמיגים 

כיום, לא קיימת תקינה לנושא פליטת חלקיקים כתוצאה משחיקת צמיגים. ממצאים נוספים במחקר הראו כי צמיגים מכילים מאות סוגי כימיקלים, ש"הרבה מהם מסרטנים", לפי החוקר המוביל ניק מולדן לגארדיאן.

מולדן הוסיף שכ-300 אלף טונות של חלקיקי צמיגים נפלטים בכל שנה רק בארצות הברית ואנגליה רק מכלי רכב.  

ניתן להפחית פליטות בעלויות קטנות 

הממצא המעודד במחקר הוא שונות רבה בהיקפי השחיקה וחומרת החומרים הנפלטים בין סוגי צמיגים שונים. הבדיקות נוסו על 14 צמיגים שונים המותאמים למרצדס סדרה C. החלקיקים הזעירים והנשימים, מהווים רק 11% מסך משקל החלקיקים הנפלטים.

ככל ששיעור החלקיקים הקטנים נמוך יותר, כך פוחת הנזק הבריאותי הפוטנציאלי שנגרם מחלקיקים אלו. באמישן אנליטיקס מעריכים כי קביעת תקינה לצמיגים מופחתי פליטות של חלקיקים נשימים לא אמורה להשפיע בצורה משמעותית על עלות המוצר.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!