דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

סחר באיברים / משטרת ישראל חשפה רשת של סחר באיברים שפעלה בישראל

לאחר חקירה ממושכת נעצרו שלושה חשודים של פי החשד איתרו ישראלים במצב כלכלי קשה ושכנעו אותם למכור איברים בתמורה לכסף. השתלת האיברים ל"קונים" נעשתה בטורקיה.

חדר ניתוח. למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: יעקב נעומי  פלאש 90)
חדר ניתוח. למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: יעקב נעומי פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

יחידה ארצית של משטרת ישראל עצרה אתמול (ג'), בתום חקירה סמויה בת מספר חודשים, שלושה חשודים בגין עבירות חמורות של ניהול רשת סחר באיברים. החשד הוא כי הרשת הטיסה את התורמים לטורקיה ושם בוצעו ההשתלות.

עפ"י החשד, שלושת החשודים הקימו רשת לסחר באיברים, שעסקה באיתור וגיוס מוכרי איברים ורוכשים עד להשלמת ההליך הרפואי, וגבייה לא חוקית של סכומי כסף בסדרי גודל של מאות אלפי שקלים.

בנוסף, חקירת המשטרה העלתה כי על פי החשד, תפקידם של החשודים היה לאתר ולשכנע מוכרים פוטנציאליים בעלי רקע סוציו-אקונומי נמוך – הזקוקים לכסף, למכור כליה ומנגד איתרו מושתלים בעלי יכולות כספיות לרכוש כליה ולממן השתלה מסוג זה. החשוד השלישי, רופא במקצועו, סייע בקידום ההליך.

במסגרת החקירה, נאספו עד כה ראיות כנגד שלושת חברי הרשת בכל הנוגע לביצוע ההליך האמור בכל שלביו (מאיתור ועד ניתוח) וכן מספר רב של מקרים אשר היו בעיצומו של הליך גיוס, גביית תשלום וכו'. השלושה נעצרו לאחר איתורם ולאחר ביצוע חיפוש בבתיהם אחר ראיות הקושרות אותם לעבירות החמורות.

זהו אינו מקרה בודד או חד פעמי, באוקטובר 2014 פרסם אתר מאקו כתבה על השיטה בה מתנהלת פעילות סחר האיברים בארץ. בפרשה מ-2014 היו מעורבים ברשת לסחר באיברים 5 אנשים שהוגש נגדם כתב אישום. אחד ה"תורמים" סיפר שבהתחלה פנו אליו בניסיונות שכנוע נעימים אך משזה לא עבד עברו לאיומים. לפי הערכות מ-2014 יותר מ-10,000 ישראלים מכרו כליה כחלק מסחר באיברים. עלות קניה של כליה היא בין 600 ל-900 אלף ₪, התורם מקבל כ-60 אלף ₪. רוב רובם של התורמים באמצעות סחר איברים הם אנשים שנקלעו לקשיים כלכליים, חובות שככל הנראה התייאשו מלהשיג כסף להחזרת החובות באופן אחר וראו במכירת הכליה את המוצא האחרון שלהם.

המרכז הלאומי להשתלות פנה לדוברות המשטרה בבקשה להבהיר לציבור, בהמשך להודעה שפורסמה מטעמם היום, כי באף אחד מהמקרים שנחקרו בקשר לפעילות רשת המתווכים להשתלות, לא היה קשור מרכז השתלות ישראלי ולא בוצעה שום השתלה בישראל.

בישראל לא מעודדים תרומת איברים מהחי, כלומר המדינה לא תשלם מאות אלפי שקלים לתורמים. המדינה פועלת על פי חוק שנקבע בשנת 2008 שקבע עונש מאסר לכל מי שעוסק בתיווך בסחר באיברים, החוק מסדיר את כל תחום ההשתלות בישראל. לדברי ד"ר תמר אשכנזי מנהלת המרכז הלאומי להשתלות, "השתלה מהחי זה הרבה יותר מורכב מהשתלה מהמת, תורם חי עובר בדיקות רפואיות, הערכה פסיכולוגית ופסיכו-סוציאלית, לאחר שסיימו עם הבדיקות וההערכות יש ועדה ארצית שיושבים בה רופא, עו"ד, עו"ס, פסיכולוג ונציג ציבור. בודקים כשירות גופנית ונפשית. שואלים בוועדה הזו שאלות מאוד קשות כדי שהתורם לא יפגע. בודקים בצורה יסודית את כושר השיפוט, אופן קבלת ההחלטות, שאין חשד לטובות הנאה, כסף, שווה כסף וחשד לסחר באיברים, שיש לתורם תמיכה משפטית ושהוא ערוך מבחינת מקום העבודה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!