דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פרידה

הסופר א.ב. יהושע הלך לעולמו בגיל 85

אברהם ב. יהושע, חתן פרס ישראל, נפטר הבוקר בבית החולים איכילוב | הנשיא הרצוג: "מגדולי סופריה ומספריה של מדינת ישראל" | הלוויתו תיערך מחר ב-17:30 בבית העלמין בעין כרמל

א.ב יהושע (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
א.ב יהושע (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

הסופר ואיש הרוח אברהם ב' יהושע הלך לעולמו הבוקר (שלישי) בבית החולים איכילוב בתל אביב. הלווייתו תיערך מחר ב-17:30 בבית העלמין בעין כרמל.

אברהם ב' יהושע נולד ב–1936 בירושלים. ספר סיפוריו הראשון, "מות הזקן", ראה אור ב-1963. חמש שנים אחר כך יצא אוסף סיפורים אחר, "מול היערות", ובו גם "שלושה ימים וילד" שפורסם כבר ב-1965. הסיפור עובד לסרט קולנוע שביים אורי זוהר ויצא ב–1967. עודד קוטלר, שכיכב בו, זכה בפרס השחקן הטוב ביותר בפסטיבל קאן.

א.ב יהושע. פרופ' מנחם פרי: "הוא היה הסופר הכי קל לעריכה מכולם" (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
א.ב יהושע. פרופ' מנחם פרי: "הוא היה הסופר הכי קל לעריכה מכולם" (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)

הרומן הראשון שפירסם יהושע, "המאהב", יצא ב-1977. הוא תורגם לשפות רבות ועובד לתיאטרון ולקולנוע בכמה גרסאות. גם ספרים אחרים של יהושע עובדו לקולנוע, בהם "השיבה מהודו" שראה אור ב–1994 ו"שליחותו של הממונה על משאבי אנוש" שראה אור ב–2004 ועובד גם לתיאטרון. יהושע גם כתב מחזות, בהם "הילכו השניים יחדיו" ו"לילה במאי".

במשך השנים זכה בפרסים כמו פרס ביאליק ופרס ברנר, לצד פרסים בחו"ל, בהם פרס מדיסיס הצרפתי. ב–2018 ראה אור ספר הפרוזה שלו, "המנהרה", על מהנדס בפנסיה שסובל מבעיות זיכרון ואשתו מציעה לו להתלוות למהנדס המתכנן כביש צבאי סודי במכתש רמון.

יהושע הניח אחריו שלושה ילדים ושבעה נכדים.

יהושע. הנשיא הרצוג: "יצירתו הבלתי נשכחת תמשיך ותלווה אותנו לדורות" (צילום: חן ליאופולד/פלאש90)
יהושע. הנשיא הרצוג: "יצירתו הבלתי נשכחת תמשיך ותלווה אותנו לדורות" (צילום: חן ליאופולד/פלאש90)

"כמה עצוב וכמה סמלי שא.ב. יהושע, מגדולי סופרי ישראל בכל הדורות, הלך לעולמו בשבוע הספר העברי", ספד לו נשיא המדינה יצחק הרצוג, "'בולי', בפי מכריו ואוהביו, היה מגדולי סופריה ומספריה של מדינת ישראל; סופר ומחזאי עטור פרסים, שזיכה אותנו בפרס הגדול מכל – יצירתו הבלתי נשכחת שתמשיך ותלווה אותנו לדורות".

שר התרבות והספורט חילי טרופר: "א.ב. יהושע היה מגדולי הסופרים העבריים וגם איש מיוחד מאוד. לפני כמה חודשים הוא הגיע לסינמטק ירושלים להקרנה של הסרט שנעשה עליו 'הפרק האחרון של א.ב. יהושע'.
"טרם ההקרנה ישבנו לשוחח. לא על הכול הסכמתי עימו, אבל הוקסמתי מהאדם שיושב איתי, שבתוך מחלה, אחרי אובדן אשתו ובגיל מתקדם, מרגיש מחויב כמו נער צעיר לשנות ולתקן את העולם. הוא אהב את הארץ הזו והיה לו כל כך אכפת ממה שמתרחש בה.
"כמה שמחנו שהוא הספיק עוד לראות את הסרט, לחייך במתיקות ולהעיר בציניות אל מול ההקרנה. וכן, כמה שמחנו שהוא הספיק לראות אולם מלא באנשים עומד לכבודו ומוחא כפיים. שהוא הספיק לחוות את הכרת התודה והבעת האהבה של ישראלים רבים, לאחד הסופרים המוכשרים, המוצלחים והטובים שידעה ישראל. יהי זכרו ברוך".

"הכרנו 60 שנה וערכתי אותו במשך 50 שנה", סיפר עליו פרופ' מנחם פרי. "הוא היה הסופר הכי קל לעריכה מכולם. הוא היה איש חם, מצחיק וצנוע. יכולנו להשטות יחד, להתבדח, ולפנטז".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!