דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אונסק"ו

אונסק"ו / ועדת המורשת העולמית של אונסק"ו אישרה החלטה לגינוי ישראל

בהצבעה חשאית בפריז אושר מסמך המגנה את ישראל ומתעלם, שוב, מהקשר של העם היהודי לאתרים הקדושים בירושלים. שגריר ישראל באונסק"ו, כרמל שאמה-הכהן, זרק את הטיוטה לפח אל מול הנציגים.

ישראלים צופים על רחבת הכותל (צילום: פלאש 90).
ישראלים צופים על רחבת הכותל (צילום: פלאש 90).

ועדת המורשת העולמית של אונסק"ו אישרה הבוקר (ד') החלטה נוספת בנושא ירושלים שמגנה את ישראל על פגיעה במקומות הקדושים ואף לא רואה לנכון להזכיר את הקשר ההיסטורי של העם היהודי להר הבית ולאתרים הקדושים בעיר.

בהצבעה שהתקיימה בפריז 10 מדינות הצביעו בעד, 2 מדינות הצביעו נגד ו-8 מדינות נמנעו כאשר נציג אחד נעדר מהדיון. ההצבעה נערכה כהצבעה חשאית.

הוועדה, שהתכנסה לכינוס ה-40 שלה עוד בחודש יולי באיסטנבול, נאלצה לדחות את הכינוס למועד הנוכחי בגלל ניסיון ההפיכה בטורקיה. בוועדה 21 חברות שנפגשו כדי לדון בעניינים שנוגעים לשמירה והגנה על אתרי מורשת עולמית.

את ההצעה הנוכחית לגינוי ישראל על פגיעה באתרים קדושים בירושלים הביאו לדיון לבנון וכווית בשמן של ירדן והרשות הפלסטינאית. הן דרשו לוותר על הצבעה ולאמץ את ההחלטה כקונצנזוס, קריאה שנתמכה על ידי יושבת ראש הוועדה. טנזניה וקרואטיה התנגדו וביקשו לקיים הצבעה חשאית, בקשה שהתקבלה לבסוף על ידי היועץ המשפטי של הוועדה. למרות זאת לבנון וקובה ניסו לעכב את ההצבעה בטיעונים משפטיים שונים ורק לאחר כשעתיים של דיונים משפטיים הגיעו להצבעה.

עצם קיום ההצבעה הוא הישג דיפלומטי לישראל לאחר שניהלה מאמץ לבלום את העברת ההחלטה בקונצנזוס וללא הצבעה. ההחלטה שעברה לבסוף היא נוסח מרוכך של ההחלטה שכבר עברה ב-2015 והתייחסה לאחד האתרים הקדושים ביותר ליהודים, הר הבית, בשמו המוסלמי בלבד. בהחלטה של 2016 הורידו את הפסקה שמדברת על הכותל המערבי, או אל-בורק בשם אותו ציינו בהחלטה ב-2015, והמעיטו את האיזכורים של ישראל כ"כוח כובש".

בתום הדיון ניתנה רשות הדיבור לנציגי המדינות השונות כאשר מספר חברות בוועדה הביעו מחאה על כך שההחלטה לא עברה כקונצנזוס. לאחר שהחברות דיברו ניתנה רשות הדיבור למדינות המשקיפות שאינן חברות.

כרמל שאמה-הכהן, שגריר ישראל לאונסק"ו דיבר אל הוועדה ואמר: "הקשר של העם היהודי לירושלים הוא ברור, אני ביום חתונתי אמרתי 'אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני' וכל עוד עם ישראל חי ירושלים היא בירתו"

עוד הוסיף וסיפר כי חיים הרצוג, שהיה שגריר ישראל לאו"ם בשנת 1975, קרע את נייר החלטה 3379 שהשוותה את הציונות לגזענות מול חברי העצרת הכללית של האו"ם. ואמר כי "לי אין כוונה לעשות זאת מולכם היום לא בגלל כבודכם ולא בגלל כבוד הארגון אלא בגלל שנייר ההחלטה הזה לא שווה אפילו את האנרגיה שצריך להשקיע בקריעתו לגזרים והרבה יותר פשוט ונכון לזרוק אותו למקומו הטבעי והוא פח האשפה של ההיסטוריה"

כרמל שאמה-הכהן משליך את מסמך ההחלטה לפח אשפה עליו נכתב באנגלית "ההיסטוריה" (צילום: מתוך שידורי הוועדה)
כרמל שאמה-הכהן משליך את מסמך ההחלטה לפח אשפה עליו נכתב באנגלית "ההיסטוריה" (צילום: מתוך שידורי הוועדה)

נציג הרשות הפלסטינית אמר בדיון כי "לא הייתי מופתע מתגובתו של הנציג הישראלי … אנחנו מבינים את הסיבה לכעס שבעיננו הוא אינו מוצדק, הישראלים מנסים לעשות פוליטיזציה לדת. זה לא עניין פוליטי, זה עניין של צדק" והוסיף כי "נמשיך לעבוד כדי להגיע לקונצנזוס ואני חושב שברור מי מנסה להגיע לקונצנזוס ומי מנסה לעשות פוליטיקה"

הנציגה האמריקאית דיברה אחריו ואמרה כי "ההחלטה הזאת היא פגיעה בקרדיט של אונסק"ו. ההחלטה היא חד-צדדית ולא מכירה בכל הצדדים ובכל הדתות, זה חייב להיות כך בכל החלטה שמקבלים באונסק"ו. אנחנו מקווים שחברינו יבינו שהחלטות פוליטיות מהסוג שהתקבלה כאן היום אינה תחת המנדט של הארגון"

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, אמר לפני ההצבעה כי "זהו המשכו של תיאטרון האבסורד. כוחות האסלאם הקיצוני משמידים מסגדים, כנסיות ואתרים ארכיאולוגיים, בעוד שישראל היא המדינה היחידה באזור ששומרת עליהם ומאפשרת חופש פולחן לכל הדתות. מי שראוי לגינוי היא ועדת המורשת של אונסק"ו ולא ישראל."

ועדת המורשת העולמית של אונסק"ו אחראית על שימור אתרים שהוכרזו כראויים לכך כיוון שהם אתרים בעלי חשיבות מיוחדת המייצגים מורשת המשותפת לאנושות ופועלת לפי "האמנה בדבר הגנת המורשת הטבעית והתרבותית העולמית" שנחתמה ב-1972. בישראל מספר אתרי מורשת עולמית מוכרזים כגון: מצדה, העיר העתיקה בעכו, בית שערים ו"העיר הלבנה" של תל אביב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!