דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מגעים עד לרגע האחרון: העבודה ומרצ מאיימות להפיל במליאה את הסרת המכסים על החקלאות

צו הסרת המכסים, שנכנס לתוקף במרץ האחרון ומאיים לפגוע בחקלאי ההטלה והדבש, יעלה היום (ד׳) לדיון במליאה | 4 מחברי הקואליציה הצהירו על תמיכה בביטולו, במידה ושר החקלאות לא יגיע להסכמות עם החקלאים | המגעים יימשכו עד למועד ההצבעה

שר האוצר אביגדור ליברמן (מימין) ושר החקלאות עודד פורר (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)
שר האוצר אביגדור ליברמן (מימין) ושר החקלאות עודד פורר (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)
מאיה רונן

מליאת הכנסת תצביע היום (רביעי) על הצעתם של חברי הכנסת משה גפני (יהדות התורה) וינון אזולאי (ש״ס), לביטול צו הסרת המכסים על ייבוא דבש וביצים. את הצו הוציא שר החקלאות, עודד פורר מישראל ביתנו, ומתנגדים לו גם ח״כים ממפלגות השמאל-מרכז בקואליציה.

בין נציגי ישראל ביתנו, מפלגתם של שר האוצר ושר החקלאות, יוזמי הצו, לנציגי מרצ, כחול-לבן, העבודה ויש עתיד, מתנהלים מגעים כדי לסיים את המשבר. הם צפויים להימשך גם במהלך הבוקר ועד לכינוס המליאה, במטרה לעצור את הח״כים המתנגדים מהקואליציה. במידה שלא יגיעו להסכמות, הח״כים ממפלגות המרכז שמאל יימנעו בהצבעה על ביטול הצווים שמובילה האופוזיציה.

גורמים במשרד האוצר אומרים ל׳דבר׳ שהשאיפה היא להגיע להסכמות לפני הדיון במליאה ולהביא למשיכת ההצעה לביטול הצו. לפי מספר חברי כנסת, החתימה על הצווים נעשתה במחטף בתקופת הפגרה, ללא הגעה להסכמות עם החקלאים. חברי הכנסת המתנגדים מטעם הקואליציה, בהם סגן השרה יאיר גולן (מרצ), אלון שוסטר (כחול לבן), רם בן ברק (יש עתיד) וח"כ רם שפע (העבודה), טוענים גם שהצווים מצויים בסתירה להסכמים הקואליציונים איתם.

הצו שפרסם שר החקלאות נכנס לתוקף במרץ, ואפשר ייבוא פטור ממכס של ביצים טריות ודבש לישראל. על הצו חתמו שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר, והוא נועד להכניס כמיליארד ביצים וכ-2,000 טון דבש כבר בשנת 2022. מדובר במכסות ייבוא המהוות כ-30% משוק הביצים וכ-40% משוק הדבש.

בשבועות האחרונים מונה מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יאיר פינס, כאחראי לגישור בין הצדדים. על אף ההתקדמות שהורגשה בענף הצומח, הפערים עדיין גדולים בעיקר בכל הנוגע להגנת הצומח, מחיר המים ושמירה על המשך קיומם של גידולים חיוניים לעצמאות והביטחון התזונתי של ישראל.

חיסול ענף ההטלה יביא לתלות של ישראל בייבוא ביצים מחו״ל

ייבוא ביצים בסדרי הגודל שמאפשר הצו שפרסם פורר, צפויים להביא לקריסת ענף ההטלה בישראל, שמתבסס ברובו על משקים משפחתיים במושבים על גבול לבנון.

משמעות חיסול הענף היא יצירת תלות של ישראל בייבוא ביצים, פגיעה ביכולת ייצור המזון העצמאית ובעיקר פגיעה אנושה בפרנסת יישובי גבול הצפון, בעוד שטרם הוצעה חלופה לפרנסתם. 

ביטול הצו בכנסת, בסיוע מפלגות הקואליציה, יגרום למבוכה גדולה באוצר ובצמרת משרד החקלאות. הסרת המכסים והגברת הייבוא הם הדגלים של שר החקלאות ברפורמה אותה הוט מקדם מאז נכנס לתפקיד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!