דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

ישראל, מצרים והאיחוד האירופי חתמו על מזכר הבנות להגברת ייצוא גז

המזכר נועד לאפשר גיבוש הסכמים מסחריים, ולעודד חיפושי גז נוספים במרחב הימי של ישראל ומצרים | שרת האנרגיה אלהרר: "ישראל הופכת לשחקן משמעותי בתחום"

מאגר הגז לוויתן (צילום: פלאש 90)
מאגר הגז לוויתן (צילום: פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ישראל חתמה היום (רביעי) על מזכר הבנות משותף עם מצרים והאיחוד האירופי ליצוא מוגבר של גז מהאזור לאירופה. המזכר הנוכחי עוסק בקידום יצוא של גז מחצבים לאירופה מהמאגרים שהתגלו בישראל, מצרים או מדינות אחרות, דרך מתקני ההנזלה במצרים.  ההסכם נחתם במהלך ביקור שרת האנרגיה קארין אלהרר (יש עתיד)  במצרים במסגרת פורום הגז האזורי של מדינות מזרח הים התיכון (EMGF).

הקיבולת הנוכחית של המתקנים היא הנזלה של כ-19 BCM בשנה, ממנה ינוצלו השנה כמות של כ-12 BCM. קיבולת זו קטנה מאוד ביחס לשוק הגז האירופי, הצורך מאות BCM  בשנה, וגם ביחס ליבוא מרוסיה, העומד על מעל 150 BCM בשנה, אך חשובה לאיחוד לצורך גיוון מקורות האספקה.

נשיאת נציבות האיחוד, אורסולה ואן דר ליין, אמרה בטקס החתימה כי "ההסכם מגיע בשעה קשה לאיחוד, היא שעת מלחמה על אדמת אירופה. אנחנו מגוונים את ספקי האנרגיה שלנו הרחק מדלקים פוסיליים רוסיים לעבר ספקים אמינים אחרים שהם אתם. ביחד נביא להשקעות חדשות, תשתיות משותפות ושווקים פתוחים יותר".

ההסכם מבוסס על כך שגז מחצבים ישי לצרכי אנרגיה לפחות עד שנת 2030, ורק לאחר מכן יהיה ניתן להפחית את השימוש בו בהדרגה עד לשנת 2050.

המזכר עוסק בגיבוש תכנית ליעול יצוא הגז. השיטה הזמינה כיום – הנזלה והסעה באניות – גוררת התאדות לאוויר של בין 10 ל-20 אחוזים מהגז. זהו שיעור גבוה שניתן כיום להפחתה בעיקר באמצעות הנחת צנרת תת-ימית – מהלך הדורש השקעות גדולות ולא יושלם בשנים הקרובות.

ואן דר ליין ציינה כי הסכמי הגז הם תשתית עליה ייבנו בעתיד הסכמים למעבר לאנרגיות נקיות, דוגמת מימן. היא ציינה כי הצנרת צריכה להיות כשירה להובלת מימן בעתיד, וכי לקראת ועידת האקלים COP27, היא מקווה שיופעל המיזם המשותף בין האיחוד האירופי למצרים בתחום אספקת מימן.

מזכר ההבנות נועד לעודד חברות אירופיות להשתתף בהליכים תחרותיים לחיפוש והפקת גז מחצבים במים הכלכליים בישראל ובמצרים, כמו גם בחינת אפשרויות לביצוע לכידת פחמן והפחתת פליטות פחמן דו חמצני. תוקפו של ההסכם הוא מיום חתימתו ולמשך 3 שנים. לאחריהן, יחודש באופן אוטומטי לשנתיים נוספות.

במעמד הטקס לא נמסרו פרטים מסחריים על הקיפי הגז שנועד ליצוא, מחירו או תאריכי היעד להגברת היצוא והתשתיות הנדרשות לשם כך. פירושו של דבר, שההסכם רק מניח תשתית שעל גבה יצטרכו להתגבש הסכמים מסחריים.

אלהרר אמרה בטקס כי "זהו רגע אדיר בו ישראל הקטנה הופכת לשחקנית משמעותית בשוק האנרגיה העולמי. מזכר ההבנות יאפשר לישראל לייצא בפעם הראשונה גז טבעי ישראלי לאירופה והוא מרשים אף יותר בהסתכלות על שורת ההסכמים המשמעותיים עליהם חתמנו בשנה האחרונה, וממצבים את ישראל ואת משק האנרגיה והמים הישראלי כשחקנית מפתח בעולם".

שר האנרגיה המצרי, טארק אל מולה אמר כי "ההסכם יחזק את היחסים בין ישראל, מצרים ואירופה. שיתוף פעולה נוסף יתרחש בין כל המדינות החברות בפורום הגז המזרח התיכוני".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!