דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.0°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.1°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 23.0°טבריה
  • 15.2°צפת
  • 22.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

באיחור של 7 שנים: נוהל חדש לטיפול מערכת הבריאות בנפגעי תקיפה מינית

חוזר המנכ"ל החדש מעדכן נהלים מ-2003, ומחייב בין היתר את הסכמת המטופלת לכל פעולה רפואית, חיסיון על תוצאות הבדיקות, ובדיקת חשד לשימוש בסמי אונס | על הצוות הרפואי לדווח למשטרה, אך המטופל אינו מחויב להגיש תלונה

כניסה לחדר מיון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
כניסה לחדר מיון. משרד הבריאות ממליץ לנפגעי תקיפה מינית לפנות למרכז אקוטי במהירות האפשרית (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

משרד הבריאות פרסם היום (רביעי) חוזר מנכ"ל להסדרת הטיפול הניתן במערכת הבריאות לאחר פגיעה מינית. החוזר קובע כללים לאבחון ומתן טיפול רפואי ופסיכו-סוציאלי, ואיסוף ראיות משפטיות לנפגעי ולנפגעות תקיפה מינית שמגיעים/ות למערכת הבריאות לאחר הפגיעה.

החוזר פורסם באיחור של שבע שנים מהתחייבות המשרד לפרסם אותו. הוא מחליף חוזר קודם מ-2003, ופורסם בעקבות לחץ של הלובי למאבק באלימות מינית שאף עתר לבג"ץ בתחילת השנה בדרישה לפרסום מיידי שלו.

הנוהל מתייחס לכל גורם טיפולי. משרד הבריאות ממליץ לנפגעים ונפגעות לפנות למרכז אקוטי במהירות האפשרית (עד שבעה ימים) על מנת שניתן יהיה לתת מענה מיידי הכולל טיפול רפואי, מענה נפשי, ובדיקה רפואית משפטית. כיום פועלים שבעה מרכזים אקוטיים ברחבי הארץ, בבתי החולים פוריה בטבריה, בני ציון בחיפה, הלל יפה בחדרה, וולפסון בחולון, הדסה עין כרם בירושלים, סורוקה בבאר שבע ויוספטל באילת.

שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר עם פרסום הנוהל: "מי שמתמודדת עם תקיפה מינית צריכה שכל המערכות יתגייסו לצידה. אנו מעדכנים היום, אחרי 19 שנה, את נוהל העבודה בחדרים האקוטיים, מוודאים שהשליטה בכל תהליכי הבדיקה תהיה בידי האישה, שתיודע על זכויותיה ושהמידע הרגיש ימצא בבעלותה ובשליטתה. מחויבים לעשות הכל כדי לסייע לנפגעות ולנפגעים."

טיפול בהסכמה בלבד, שמירה על פרטיות

בין העקרונות לטיפול בנפגעות ובנפגעים המפורטים בחוזר:

• כל טיפול יינתן ללא דעה קדומה וללא אפליה: על רקע גזע, מין, דת, נכות, גיל, נטייה מינית, זהות מינית או מגדרית, התנהגות מינית, אמונה פוליטית או השתייכות עדתית.

• כל טיפול דורש את הסכמת המטופלת: לאחר שניתן הסבר על מהותו והפעולות שינקטו, במטרה לתאם ציפיות ולמנוע מצוקה, הפתעה או הבנה שגויה של הפעולות.

• צמצום הצוות המטפל: על מנת למנוע פגיעה נוספת בנפגעת ובאיכות הראיות, נקבע שיש לצמצם את מספר חברי הצוות המטפל בכל שלבי הבדיקה והטיפול ולהימנע מתחקור פרטי הארוע מעבר לנדרש לצורך הטיפול.

הסבר על הזכות להפסקת הטיפול: החוזר קובע שבבדיקות שכוללות מגע חודרני ומגע באיברים אינטימיים חשוב להסביר למטופלת כי היא זכאית לבקש להפסיק את הבדיקה בכל שלב, כולל בעקבות אי נעימות גופנית או נפשית.

מטופלת זכאית לנוכחות מלווה: לפי החוזר, יש לבקש את אישור המטופלת לכניסת אנשים נוספים לחדר, לרבות סטודנטים / מתמחים (למעט כניסה במצבי חירום).

בדיקת חשד לשימוש ב'סמי אונס': במקרים של חשד למעורבות חומרים פרמקולוגיים (סמים, אלכוהול או תרופות), בטווח של עד 4 ימים מהתרחשות הפגיעה, יש לבצע מיידית בדיקת דם ושתן ו/או להפנות במיידי למרכז האקוטי הקרוב ביותר.

חובת דיווח למשטרה: לפי החוזר, יש להודיע למשטרה על כל מטופלת המגיעה לטיפול לאחר שעברה פגיעה מינית. עם זאת, אין לחייב נפגעת להתלונן במשטרה, או להתנות טיפול בהגשת תלונה. יש לאפשר לנפגעת לשוחח עם עו"ס בטרם השיחה עם המשטרה ולהסביר לה את משמעות חובת הדיווח.

אפשרות לבדיקה, חיסיון לתוצאות: החוזר מציין כי יש אפשרות לנפגע/ת לעשות בדיקה קלינית לאיתור חומר ביולוגי זר, שתועבר למכון לרפואה משפטית, כאשר התשובות יינתנו לנבדקת ולא למשטרה.

שמירת ערכות בדיקת אונס: החוזר מפרט את נוהל שמירת ערכות הבדיקה בהתאם לשינוי בחוק שעבר במרץ האחרון, שמאריך את זמן שמירת הערכות ל-50 שנים. מודגש כי לא ייעשה שימוש בדגימות שנלקחו במהלך הבדיקות, ללא הגשת תלונה במשטרה או לפני שהנפגע/ת יתנו את הסכמתם לכך, וגם זאת רק לאחר שיסבירו לה את משמעות ההסכמה לשימוש להמשך ההליך והבדיקה המשטרתית.

מכתב השחרור יכלול מידע רפואי בלבד: במכתב השחרור, אין לפרט את פרטי האירוע, ממצאי הבדיקה והפרשנות, יש לכלול בו את הבדיקות שנעשו, הטיפול שניתן ואת המשך הטיפול התרופתי או הרפואי הנדרש.

למרות ההתפתחויות הטכנולוגיות, הנוהל הישן חיכה שנים לעדכון

לפי הלובי למאבק באלימות מינית, העיכוב בפרסום הנוהל גרם לכך שהצוותים בחדרים האקוטיים ובחדרי המיון פעלו ללא נהלים אחידים ומעודכנים. זאת בשעה שטיפול החירום הראשוני לנפגעות ונפגעי אלימות מינית הוא קריטי וכולל, בנוסף למענה רפואי ונפשי ראשוני, גם תהליך איסוף ראיות פורנזיות (ערכת אונס). בשני העשורים שחלפו מאז עודכן הנוהל לאחרונה, חלו התפתחויות רבות בטיפול בנפגעות ונפגעי אלימות מינית; טכנולוגיות חדשות בתחום המז"פ ובתחומי רפואה שונים, תפיסת המצב והטיפול הנפשי, שיח אחר עם הנפגעות/ים, ועוד.

במאי 2021, בעקבות מאבק ארוך שניהל הלובי למלחמה באלימות מינית, פרסם משרד הבריאות טיוטת נוהל חדש, אבל ללא לוחות זמנים לסיום העבודה. מאחר שעברו שנים עד שפורסמה הטיוטה, דרש הלובי לו"ז לסיום העבודה ופרסום הנוהל עצמו, והודיע כי אם לא יפורסם לו"ז יאלץ לפנות לבג"צ. משרד הבריאות הבטיח לענות עד סוף דצמבר 2021, ובסוף השנה ענה כי הם אינם מתחייבים לשום לו"ז והנוהל יצא כשהוא יצא.

בינואר האחרון הגיש הלובי בג"צ נגד משרד הבריאות, שר הבריאות ניצן הורוביץ, מנכ"ל המשרד פרופ' נחמן אש, ומנהלת המחלקה לטיפול באלימות במשפחה ותקיפה מינית ד"ר זוהר סהר-לביא, בתביעה שיתחייבו ללו"ז לפרסום הנוהל החדש. במרץ 2022 ביקש משרד הבריאות מבית המשפט העליון הארכה עד ה 2.6.22, וקיבל אותה. כך, באיחור של שבע שנים ושבועיים, היום פורסם הנוהל החדש שיסדיר את טיפול החירום שמוענק לנפגעות ונפגעי אלימות מינית בחדרי המיון ובחדרים האקוטיים.

מנהלת הלובי למאבק באלימות מינית, יעל שרר: "אני שמחה ומברכת על פרסום הנוהל החדש, ומחכה בקוצר רוח לראות אותו מיושם. מדינת ישראל לקחה היום צעד ענק קדימה במלחמה באלימות מינית. נהלים אחידים ומעודכנים יאפשרו למשרד הבריאות להעניק טיפול מיטבי לנפגעות ולנפגעים, ואף יציידו אותן/ם בראיות פורנזיות שתהיינה קבילות בבית המשפט, אם ירצו. 'נוהל' נשמע כמו משהו קטן, אבל זאת מהפכה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!