דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דיור

דיור / חמש חברות בנייה סיניות וחברה פורטוגלית אושרו לבניה בישראל

משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון הכריזו על שש החברות שעתידות לפעול החל מהשנה. לטענת המשרדים מדובר בצעד שיסייע בהגדלת היצע הדירות בישראל, בהתאחדות בוני הארץ טוענים כי ההחלטה מסכנת חברות מקומיות.

אתר בנייה (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90).
אתר בנייה (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90).

משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון הכריזו אתמול (רביעי) על שש חברות בנייה זרות שנבחרו, במסגרת 'קול קורא', להיכלל במאגר החברות הזרות לצורך ביצוע עבודות בניה למגורים בישראל. שר האוצר משה כחלון אמר כי מדובר בצעד שיסייע להגדלת ההיצע וצמצום הפערים בביקוש לדירות בישראל. בהתאחדות בוני הארץ טוענים כי מדובר בהחלטה שתסכן חברות בנייה קטנות ובינוניות הבונות כיום דירות. ועדת הכלכלה של הכנסת מתחה ביקורת על הצעד כבר בחודש יולי האחרון.

משה כחלון (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
משה כחלון (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

על פי הודעת משרדי האוצר והבינוי והשיכון שש החברות – חמש מסין ואחת מפורטוגל – נבחרו מתוך חמישים חברות שהגישו מועמדותן והן עתידות להתחיל לפעול בישראל כבר במהלך השנה הקרובה. במסגרת תהליך הבחירה הוכיחו החברות ניסיון בינלאומי בבנייה באיכות גבוהה, יכולת ביצוע בטכנולוגיות מתקדמות ואיתנות פיננסית, לשון ההודעה.

החברות הזוכות תהיינה רשאיות לבנות בישראל בנייני מגורים ולנהל פרויקטים של בניה למגורים כגורם האחראי על כל ההיבטים ההנדסיים והביצועיים של הפרויקט ותהיינה מחויבות בביצוע היקפי בניה למגורים של מאות אלפי מ"ר במהלך שהותן בישראל.
משרד הבינוי והשיכון יבצע בדיקות מעקב במהלך כל תקופת רישומן של החברות במאגר כדי לוודא שהחברה מבצעת בניה למגורים בישראל כקבלן מבצע או כיזמיות ב- joint venture עם חברה ישראלית, בהיקף המפורט בקול הקורא. החברות תרשמנה במאגר לתקופה של חמש שנים בלבד, עם אפשרות להארכה של שלוש שנים נוספות, על פי שיקול דעת הגורמים המוסמכים לכך במשרד הבינוי והשיכון.

החברות הזוכות הן: קבוצת בייג'ינג לבניין והנדסה (Beijing Construction Engineering Group Co. Ltd), חברה בבעלות ממשלת סין שעוסקת בתחום הבנייה מאז שנת 1953; תאגיד הבניין הראשון של ג'יאנגסו (Jiangsu First construction Corporation), חברת בניה ותשתיות בבעלות ממשלת סין שקמה בשנת 1949; תאגיד אברברייט הבינלאומי לבניין והנדסה (Everbright International Construction Engeeniring Corporation), הממוקמת בבייג'ינג בסין; בניין והנדסה נאנטונג ג'יאנגסו מס. 2 (קבוצה) [JiangSu NanTong No. 2 Construction Engineering (Group) Co., Ltd], שהוקמה בשנת 1985 וממוקמת בעיר ננטונג, מחוז ג'יאנגסו בסין; מפעל האושי סין (China Haushi Enterprise Co Ltd), שמשרדיה הראשיים ממוקמים במחוז גואנגדונג בסין והוקמה בשנת 1982; ומוטה אנגיל הנדסה ובניין (Mota Engil Engenharie E Construction, S.A), שהוקמה בשנת 2006 וממוקמת בעיר פורטו בפורטוגל.

לפי הודעת המשרדים אתמול, מטרת הקול קורא היא הקטנת הפער בין הביקוש לדיור לבין היצע הדירות הקיים במשק, הגדלת כושר הייצור הענפי, העלאת רמות הפריון בענף, תוך שימוש באמצעים מתועשים, והכנסת חברות ביצוע בעלות ניסיון בבנייה איכותית וברמות פריון גבוהות צפויה להביא להגדלה של מספר הדירות הנבנות בישראל, לקצר את משך זמן הבנייה באמצעות שימוש בטכנולוגיות מתקדמות ולהגדיל את התחרות בענף.

"יש לנו אחריות גדולה והיא לדאוג לדיור לזוגות הצעירים ולהגדלת היצע הדיור בכלל ואנו ממשיכים לעשות זאת בכל דרך אפשרית" אמר שר האוצר משה כחלון, "הדרך הנכונה להגדיל את מלאי הדירות בישראל הוא על ידי חיזוק שרשרת האספקה: החל מהגוונת חומרי גלם ועד הכנסת חברות בניה חדשות שיאיצו את הבניה בישראל. כוח אדם מיומן ואיכותי הוא אמצעי קריטי להגדלת ההיצע שיסייע לצמצם את הפערים בביקוש".

ראש מטה הדיור, אביגדור יצחקי הוסיף כי הוא "מברך שהתהליך הגיע לסיומו בתום שנה ארוכה ובשעה טובה החברות יגיעו לארץ. המהלך יביא להאצת הבניה ולהקטנת הביקושים לדירות במשק ויש לו השלכה על משך הבניה למגורים שצפוי להתקצר בשל השימוש בטכנולוגיות מתקדמות".

בנוסף להיתר לביצוע עבודות בנייה למגורים בישראל , יקבלו החברות הזוכות היתר להעסקה של עד אלף עובדים זרים בעבודות רטובות (עבודות שלד ובנאות). יתר עבודות הבנייה כדוגמת חשמל, אינסטלציה, גבס, מיזוג, עבודות תשתית, יתבצעו על ידי עובדים ישראלים.

בתגובה להודעת המשרדים בנושא, מסר נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, כי "ההחלטה לאפשר את כניסתן לעבודה בישראל של שש חברות בנייה זרות, תסכן חברות בנייה קטנות ובינוניות הבונות כיום דירות".

רוני בריק נשיא התאחדות בוני הארץ (צילום: כפיר סיון)
רוני בריק נשיא התאחדות בוני הארץ (צילום: כפיר סיון)

"ההחלטה הזו איננה פתרון למחסור הקשה בעובדים מקצועיים בענף הבנייה. מחסור שהינו החסם המרכזי המונע את האצת הבנייה למגורים, שצריכה להוות את הבסיס לפתרון משבר הדיור הממושך שבו נתון המשק" הוסיף בריק, "בפגישה שקיימתי השבוע עם שר האוצר הצגתי לו את רשימת החסמים שבהם על המדינה לטפל מידית כדי לפתור את משבר הדיור. בראש הרשימה הזו הצגתי לו דרישה בשם ענף הבנייה כולו, כי יאפשר להביא לישראל מיד עשרות אלפי עובדים זרים שיתגברו את חברות הבנייה הישראליות הפועלות כיום בכל רחבי הארץ. זו הדרך היחידה והנכונה לטפל בבעיית המחסור בכוח אדם בענף הבנייה".

בישיבה שנערכה בחודש יולי האחרון, מתחו חברי ועדת הכלכלה של הכנסת ביקורת על החלטת הממשלה להתיר כניסת חברות בנייה זרות לישראל.

"זה יכול להוביל לפשיטת רגל של חלק מהחברות הישראליות, ולפגיעה בהכשרת עובדים ישראלים" אמרה אז ממלאת מקום יו"ר הוועדה, ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני). ח"כ יעקב פרי (יש עתיד) הוסיף כי "הממשלה מקבלת החלטות סותרות. לאחרונה נתקבלה החלטה על הכשרת אלף צעירים לעבודות בניין".

"ההחלטה שלכם להביא שש חברות, לדעתנו פוגעת במרקם העדין שנוצר פה בין חברות, עובדים והיכולת לפתח את השוק הזה" אמר בדיון ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני) לנציגי הממשלה. "כשמביאים שש חברות זרות, זה עלול לערער לחלוטין את המרקם העדין בין המדינה, החברות והעובדים. אתה מאבד את המחוייבות של החברות למוצרים המיוצרים כחול-לבן ומערער את המאזן".

"לא הצלחתם לשכנע אותנו שזה הפיתרון האולטימטיבי", אמרה נחמיאס ורבין לנציגי הממשלה בסיכום אותו דיון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!