דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

מרפאות החוץ סגורות, בתי החולים במתכונת חירום: שביתה במערכת הבריאות במחאה על תקיפת צוותים רפואיים

בשביתה היום משתתפים הרופאים בכל בתי החולים ומרפאות קופות החולים; האחיות בבתי החולים, במרפאות כללית ומאוחדת ובטיפת חלב; והרוקחים בכללית | עובדי כללית יקיימו אירועי מחאה | יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי: "ללא מעשים, נחריף את הצעדים"

שלט המודיע על שביתה במערכת הבריאות במחאה על אלימות כלפי צוותים רפואיים (צילום ארכיון: דוברות רמב"ם)
שלט המודיע על שביתה במערכת הבריאות במחאה על אלימות כלפי צוותים רפואיים (צילום ארכיון: דוברות רמב"ם)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:
שביתה במערכת הבריאות היום (חמישי) במחאה על האלימות כלפי צוותי רפואה והפקרתם על ידי הממשלה, בעקבות מקרה האלימות החמור השבוע בו רופאה הוכתה במוט ברזל על ידי מטופל במרפאת כללית בבאר יעקב. השביתה כוללת את כל הרופאים בבתי החולים ובקופות החולים, שיעבדו במתכונת חירום בלבד, את האחיות בבתי החולים, במרפאות כללית ומאוחדת בתחנות טיפת חלב ובלשכות הבריאות, ואת הרוקחים בבתי המרקחת של כללית. עובדי כללית יקיימו אירועי הזדהות ומחאה.
שביתת הרופאים תכלול את כל בתי החולים ומרפאות הקהילה בישראל, והעבודה תתקיים במתכונת שבת בלבד בימים חמישי ושישי. האחים והאחיות יקיימו שביתה כללית בכל בתי החולים ומרפאות הקהילה של כללית ומאוחדת, וכן בטיפות חלב ובלשכות הבריאות. בכל מתקני שירותי בריאות כללית לא יינתנו שירותי רוקחות, לרבות מרפאות הקהילה, בריאות הציבור ובתי החולים. העובדים בשירותי בריאות כללית, במרפאות ובבתי החולים, יקיימו אירועי הזדהות.

בתי החולים יעבדו במתכונת חירום, מרפאה אחת תהיה פתוחה בכל עיר

שביתת הרופאים תכלול את בתי החולים הכלליים, הגריאטריים, הפסיכיאטריים והשיקומיים בכל הארץ ואת כל מרפאות קופות החולים, תחנות טיפת חלב ולשכות הבריאות. לפי הנחיות ההסתדרות הרפואית, השביתה תתקיים החל מהיום (חמישי) ב-7:00 בבוקר עד מחר (שישי), כשבבתי החולים היא תסתיים בשעה 13:00 ובמרפאות הקהילה עד השעה 12:00.
הנחיות לשביתה בבתי חולים:
ביום השביתה יעבדו בתי החולים במתכונת שבת וחג.
מרפאות החוץ שובתות.
• טיפולי החירום יפעלו: שירותי דיאליזה דחופים, טיפול נמרץ, חדרי מיון, חדרי לידה, פגיות וטיפולים אונקולוגיים.
• בכל בית חולים תוקם ועדת חריגים מקומית אשר מורכבת ממנהל מחלקת הרדמה (או נציגו) אשר יתפקד כיו"ר הוועדה, נציג חדרי ניתוח וכן נציג הוועד. בנוסף, מוקמת ועדת חריגים עליונה אשר תשמש ערכאת ערר על הוועדה המקומית וכגוף מייעץ במקרים בהם הוועדה המקומית לא תגיע להחלטה.
מתן טיפולי IVF ייבחן באופן פרטני על-ידי ועדת החריגים, שתדון בכל מקרה לגופו. באין החלטה אחרת של ועדת החריגים, הללו יושבתו.
הנחיות לשביתה במרפאות הקהילה בקופות החולים:
השביתה תכלול את מרפאות הקהילה, לשכות הבריאות ובמשרדי הממשלה.
במסגרת השביתה תשבותנה כל מרפאות הקהילה של קופות החולים. בכל עיר גדולה תפעל מרפאה ראשונית תורנית אחת.
לא נכנסים לגדר השביתה:
מכוני גסטרו לפעולות שלא ניתן לדחות (אנדוסקופיות) (להבדיל ממרפאות גסטרו אשר שובתות); טיפולי יום; אונקולוגיה; סקירות מערכות מאוחרות לנשים בהריון; טיפולי IVF.
הנחיות לרופאים במוסדות ובתפקידים נוספים:
• במסגרת השביתה ישבתו הרופאים העובדים בלשכות הבריאות, רופאי ביה"ס, רופאים העובדים במשרדי ממשלה ובמוסדות רפואיים אחרים, וכן רופאים הממלאים תפקידים אדמיניסטרטיביים.
• מנכ"לים, מנהלי בי"ח, רופאי צה"ל, משרד הביטחון, משטרת ישראל ושרות בתי הסוהר – לא נכנסים לגדר השביתה.

יו"ר ההסתדרות הרפואית: "לתגבר גם את מערכי האבטחה במרפאות הקהילה"

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, אמר אמש (שלישי) בתום ישיבה של מזכירות הארגון: "הבהרנו בשנה האחרונה באופן חד משמעי שכל מקרה של אלימות ייתקל באפס סובלנות מצדנו. השביתה האחרונה הביאה להחלטת ממשלה חשובה בדבר הצבת עמדות שיטור בחדרי מיון והקצאת כוח האדם הדרוש, אולם עלינו לבחון את הדברים אך ורק ברמת היישום בשטח. כל עוד לא נראה מעשים של ממש בטווח המיידי, נחריף את הצעדים עד שמישהו פה יתעורר ויבין שהאלימות במערכת הבריאות היא מגפה של ממש".
פרופ' חגי חזר על הדרישה לתגבר גם את מערכי האבטחה במרפאות הקהילה, לאחר שהתברר שוב שהצוותים הרפואיים חשופים לאלימות בכל מערכת הבריאות.

יו"ר ההסתדרות: "נרחיב את השביתות לכלל המגזר הציבורי במחאה על אלימות נגד עובדי ציבור"

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, אמר אתמול (רביעי) שללא פעולה כנגד אלימות נגד עובדי ציבור מצד הממשלה, ההסתדרות תרחיב את השביתות את כלל המגזר הציבורי. "אם בעשרת הימים הקרובים לא יינקטו צעדים אקטיביים ואפקטיביים מצד משרדי הממשלה והרשויות הרלוונטיות, למיגור תופעת האלימות כלפי משרתי ציבור – אכריז על סכסוך עבודה כללי במגזר הציבורי, ומדי שבוע אכניס עוד ועוד סקטורים לשביתות הזדהות. החל מצוותי רפואה, עובדי המגזר הציבורי ועד נהגי התחבורה הציבורית".

לדברי בר-דוד, "האלימות כלפי עובדות ועובדים המשרתים את הציבור היא תופעה שלמרבה הצער, רק הולכת וגוברת. עובדות ועובדים מותקפים וניצבים מול אוזלת היד של רשויות המדינה ואכיפת החוק. זאת העת לפעול בעוצמה למיגור מוחלט של התופעה. לא נסכים להתרגל למקרים הללו ולדיווחים הללו". בר-דוד הורה להרחיב את קמפיין ההסברה של ההסתדרות "אלימות לא עובדת כאן יותר" בהשתתפות עובדים מהמגזר הציבורי.

יו״ר הסתדרות האחיות, אילנה כהן אמרה עם הכרזת השביתה: ״אנחנו במצב חירום במערכת הבריאות. ׳פיגוע האלימות׳ שהתרחש אתמול הוא חלק מהתגברות מגפת האלימות במערכת הבריאות . לא ניתן להמשיך כך, האלימות הפכה איום של ממש על בטחונם של האחים והאחיות ועובדי מערכת הבריאות. חיים להילחם באלימות ביד קשה, בנחישות ובמהירות, זה רק עניין של זמן עד לרצח הבא של אח אחות או עובד מערכת הבריאות״.

פרוספר בן חמו, יו״ר ועד עובדי כללית: ״התקיפה הקשה של הרופאה אתמול בבאר יעקב היא חציית קו אדום שאי אפשר לשתוק עליה. בנס זה לא נגמר במוות. העובדים שלנו הם לא הפקר. מחר נשבית את הפעילות של כלל המרפאות ובתי החולים בדרישה לשים סוף לאלימות כלפי אנשי מערכת הבריאות, ולהקצות משאבים מיידים ולהחמיר את הענישה ע״מ לעצור את המגיפה הזו. חייבים להגן על עובדי קופות החולים״.

מזכ"ל איגוד הרוקחים בהסתדרות, שימי הללי: "גם אנחנו הרוקחות והרוקחים סובלים מאלימות מטופלים. אולי אפילו יותר מכל מגזר אחר בשירותי בריאות כללית ובבתי החולים הממשלתיים. לכן, האיגוד החליט שדמנו לא יוסיף להיות הפקר. לא נרפה עד אשר הנהלת הכללית תנקוט בצעדים ממשיים להבטחת שלומם של הרוקחות והרוקחים שעושים עבודת קודש למען החולים".

מנכ"ל משרד הבריאות: "אנחנו כאן כדי לתת פתרונות"

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, כינס אתמול (רביעי) ישיבה דחופה של וועדת היישום והמעקב אחרי מיגור האלימות, בראשות המשנה למנכ״ל המשרד ד"ר ספי מנדלוביץ ובהשתתפות משטרת ישראל, משרד המשפטים, נציגי בתי החולים והקהילה, המשרד לביטחון פנים, יו״ר ארגון רופאי המדינה נציג הר״י, הסתדרות האחיות וגורמים בכירים במשרד הבריאות. הוועדה, שהוקמה לפני כחודשיים, כונסה לנוכח אירוע התקיפה בבאר יעקב ודנה בצעדים אופרטיביים בעקבות האירועים האחרונים.

פרופ׳ אש אמר בתחילת הדיון: "שוחחתי אמש עם הרופאה שעברה אירוע קשה מאוד. במזל האירוע לא נגמר בתוצאה טראגית. תדירות אירועי האלימות מול הצוותים הרפואיים היא יומיומית, בין אם מדובר באלימות מילולית ובין אם פיזית שפוגעת בנפש וברכוש. אירועי האלימות הללו אינם אירועים נקודתיים, הם פוגעים בליבת העשייה שלנו. אם הצוותים יפחדו לתת את השירות הרפואי הדבר עלול לגרום לפגיעה משמעותית בבריאות הציבור ובמערכת הבריאות."

לדברי פרופ' אש, "הפתרונות לא פשוטים אבל בשביל זה אנחנו כאן, בחשיבה משותפת, כיצד ניתן לתת מענה במניעה, באכיפה ובענישה על מנת לצמצם לאפס את האלימות ולתת בתחושת מוגנות לצוותים״.

ד"ר ספי מנדלוביץ, המשנה למנכל משרד הבריאות עדכן את הנוכחים בהתקדמות ויישום ההחלטות הנ"ל ואמר כי "מדובר על נושא מורכב שצריך לתת עליו את הדעת לא רק בהקשר של בתי חולים כללים אלא גם בנושא הרפואה בקהילה ובתי החולים הפסיכיאטרים. אנחנו פועלים בשיתוף פעולה מלא עם כלל הגורמים בכדי ליישם באופן מהיר ואפקטיבי ובמקביל ליצירת תשתית להתמודדות עם תופעה פסולה זו".

במשרד ציינו שמא הקמת הוועדה היא מובילה שני מהלכים: הצבת שוטרים בכלל בתי החולים בישראל, מהלך שסוכם עליו בהחלטת ממשלה לפני שבועיים, תוך הקצאת משאבים לכך וקידום חקיקה להחמרת ענישה במקרים של תקיפת עובדי מערכת הבריאות בשיתוף משרד המשפטים. במקביל לכך, הוועדה מניחה תשתית לצעדים אופרטיביים רבים ברפואת הקהילה, בתי החולים הכללים ובתי החולים הפסיכיאטרים.

החלטת הממשלה מלפני 5 שנים יושמה באופן חלקי בלבד

לפני כחודש שבתו הרופאים ליממה בעקבות מקרה תקיפה חמור בבית החולים של אנשי צוות רפואי בהדסה הר הצופים בירושלים. בעקבות מקרה התקיפה התקבלה החלטת ממשלה להרחבת הצבת שוטרים בכל 27 בתי החולים הכלליים, לאחר שהחלטת ממשלה קודמת בנושא מ-2017 יושמה באופן חלקי בלבד ורק ב-10 מתוך 15 בתי חולים שנקבעו בהחלטה הוצבו בפועל שוטרים.
מקרה התקיפה במרפאה אתמול מחדד את הצורך בהגברת האבטחה גם במרפאות הקהילה, סוגיה שוועדה בראשות פרופ' שלמה מור יוסף שעסקה בנושא המליצה לתגבר, בין היתר באמצעות ניידות אבטחה אזוריות. ב-2017 נרצחה טובה קררו ז"ל, אחות במרפאת קהילה של הכללית בחולון על ידי מטופל שהצית אותה למוות בחדר טיפולים במרפאה.
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!