דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

פרשנות / נסללה הדרך לקידום ענף ההטלה ולשמירה על הלולנים; היא היתה אכזרית

המגדלים בענף ההטלה השיגו ביטחון ל-15-10 שנים קדימה; השקעות מדינה במעבר ללולים חדשים; ואפשרות לפרוש מהענף בכבוד | הדרך בה פעל שר החקלאות היתה פסולה

משה לגטיוי, מגדל בענף ההטלה, במאהל מחאה בזמן המאבק (צילום ארכיון: מור הופרט)
משה לגטיוי, מגדל בענף ההטלה, במאהל מחאה בזמן המאבק (צילום ארכיון: מור הופרט)
מאיה רונן

החקלאים רשמו אתמול (ד׳) ניצחון כפול. המגדלים חתמו על הסכם היסטורי, וחסר תקדים, לעתיד המשק המתוכנן בענף ההטלה; דקות ספורות לאחר מכן גם בוטל בכנסת צו שפתח את מכסות הייבוא של ביצים ודבש, בהיקף אסטרונומי של מיליארד ביצים.

נציגי החקלאים השיגו הסכם טוב לשולחיהם, ולימדו את שר החקלאות שיעור בענווה. ניסיונותיהם של פורר וליברמן לדחוף את החקלאים בכוח לרפורמה אכזרית ופוגענית, לא צלחו. בין מפלגות השמאל מרכז, נמצא מי שהבהיר לפורר שאם לא יהיו הסכמות, לא תהיה ממשלה.

***

ההסכם שהושג, יש בו כדי לספק ביטחון ויציבות למגדלי המטילות, ולאפשר לענף להיערך לביטול התכנון בטווח הארוך. כמו בכל משא ומתן, נדרשו פשרות משני הצדדים. לא הכול דבש. אבל ההישג הגדול בהסכם הוא שהמגדלים יכולים לכלכל את צעדיהם בשנים הקרובות בביטחה, והענף כולו יכול לעלות מדרגה בכל הקשור לשיטות הגידול, דרישות השירותים הווטרינריים ותקנות צער בעלי חיים.

על פי ההסכם, התכנון של משק הביצים יימשך לעוד 13-10 שנים. הבטחת התכנון לטווח ארוך, במקום חידושו השנוי במחלוקת כל שנה מחדש, היא צעד תקדימי. עד היום, התכנון היה מובטח תמיד רק עד סוף חודש דצמבר בכל שנה, והדיונים על המשך ואופן התכנון נפתחו כל פעם מחדש. אי אפשר לנהל כך משק חקלאי.

הבטחת התכנון, שתובא כתקנות לוועדת הכלכלה, לא תאפשר לגרור את המגדלים עד הרגע האחרון; לסחוט ולהשפיל אותם; ולהשתמש בכך כמנוף לחץ תמידי. כך פעלו שר החקלאות ומנכ"לית המשרד בדצמבר האחרון.

***

בניית לולי מעוף (לולים ללא כלובים) בחוות לולים מחוץ ליישובים, כפי שדורשים השירותים הווטרינריים, דורשת מהחקלאים לא מעט. המגדלים צריכים להשקיע מיליוני שקלים עבור בנייה של כל לול. ב-10 השנים הקרובות, בהן נשמר התכנון בענף, יש זמן לחקלאים ולמדינה לפתור את ההיבטים שטרם הוסדרו בכל הקשור לבניית הלולים: איתור עתודות קרקע מתאימות שחסרות בגבול הצפון; הסדרת אישורי בנייה והכשרת קרקעות לבנייה; ועוד.

מגדלים שבנו לול חדש בשנים האחרונות ימשיכו להחזיק גם בלולים המקובלים כיום, במשך 15 שנים במסגרת המשק המתוכנן, כדי לאפשר החזר השקעה על הלולים החדשים.

ביטול התכנון בענף ההטלה, כפוף לאישור תקנות פיצויים למגדלים שייבחרו לפרוש. לראשונה, יוקצה תקציב לפיצוי לולנים שייבחרו להפסיק לגדל ולפדות את מכסות הביצים שלהם. המגדלים שילמו במהלך השנים על המכסות האלה, ולכן הן נחשבות לקניין שלהם. מכסות חדשות ייחשבו מכסות דור ב', ולא ייזכו את המגדלים בפיצוי. הפיצוי יעודד את המגדלים המבוגרים לפרוש בכבוד, בלי לפגוע בהם, והענף יוכל להתחדש.

***

הפחתת המכס תיעשה גם היא בהדרגה, ובכפוף למימוש המרכיבים האחרים בהסכם. יעד המכס הסופי על ייבוא ביצה יעמוד על 10 אגורות.

סעיף משמעותי נוסף נוגע לעדכון אוטומטי של מחיר הביצה. הגיע הזמן שהמחיר יהיה צמוד למדדים רלוונטיים כמו מחירי התשומות, ולא יושפע מהחלטות פופוליסטיות של שרים.

עליית מחירי הגרעינים בשנה האחרונה הביאה לאבסורד גדול: מחירי הביצים זינקו, אבל המחיר לצרכן לא השתנה, כיוון שמדובר במוצר שמחירו לצרכן מפוקח. את עליית מחירי מזון העופות ספגו המגדלים.

עדכון אוטומטי של מחיר הביצה הוא הכרחי. עדכון המחיר ישפיע גם על הכדאיות הכלכלית של לולי המעוף, שבהם חפץ כל כך שר החקלאות. למשרד החקלאות יש אינטרס לקדם זאת, שכן למרבה המבוכה דו"ח של גורמי המקצוע במשרד שהתפרסם לאחרונה, קובע שמעבר ללולי מעוף אינו כדאי במחיר הקיים.

300 מיליון שקלים יושקעו בשדרוג לולי ההטלה על ידי המדינה. השקעת המדינה תכסה 50% מסכום ההשקעה הכולל. את המחצית השנייה ישקיעו המגדלים. משרד החקלאות יקצה 80 מיליון שקלים נוספים בתמורה להפחתת המכס על ייבוא ביצה ל-14 אגורות.

***

החקלאים כאמור גם ויתרו. הם הסכימו לכך שהתכנון יופסק, הם התפרשו על טווח התכנון שנים קדימה, על סכומי ההשקעות בלולים ועל גודל הפחתת המכסים והחשיפה לייבוא. הבשורה החשובה בהסכם היא הבטחת התכנון לטווח ארוך, השקעות המדינה, והאפשרות לפרוש בכבוד מהענף.

בסופו של דבר נסללה הדרך להסכם שמאפשר מעבר ללולים מתקדמים יותר, בלי ״לשבור את העצמות״ לאנשים שקמים כל בוקר לייצר תוצרת חקלאית עבור אזרחי ישראל. הם לא טייקונים, ויוקר המחייה הוא לא אשמתם. רבים מהם יושבים על קו הגבול, ורוצים להתפרנס בכבוד. כבר שנה שהם נאבקים, נאלצים לזרוק ביצים בחוצות העיר, ולנסות לשמור על שלמות המשפחה תוך כדי לחץ כלכלי אדיר. היה אפשר לעשות את כל התהליך הזה, אחרת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!