דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
30.4°תל אביב
  • 29.8°ירושלים
  • 30.4°תל אביב
  • 27.6°חיפה
  • 28.6°אשדוד
  • 35.6°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 36.1°טבריה
  • 28.4°צפת
  • 32.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנק ישראל

בנק ישראל משיק ניסוי בהנפקת מטבע דיגיטלי על ידי בנק מרכזי

הבנק ישיק ניסוי בשקל דיגיטלי במשותף עם הרשות המוניטרית של הונג קונג | הניסוי יכלול מתווכים פיננסיים שיספקו את הגישה לשירות לציבור, ואמורים לאפשר שירותי תשלום משודרגים לעומת המערכות הקיימות

בנק ישראל (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
בנק ישראל (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בנק ישראל הכריז היום (חמישי) על ניסוי שיחל בעוד מספר חודשים בהשקת שקל דיגיטלי בניהולו. במסגרת הניסוי, ישותפו מתווכים פיננסיים מהשוק הפרטי במתן אפשרות לציבור לשירותי תשלום חדשים בשקל דיגיטלי (RETAIL CBDC), שלא מונפק בבנק מסחרי, אלא על ידי בנק ישראל.

לפי הודעת הבנק, המתווכים עצמם לא יהיו חשופים פיננסית, ויזכו להגנת סייבר, אך ישאו באחריות לגבי מתן הגישה הטכנולוגית אל רשת ה-CBDC, ביצוע תהליכי "הכר את הלקוח", ומתן שירות צרכני ללקוחות. מודל זה מפחית את הסיכונים והעלויות הכרוכים בתיווך פיננסי. היבטים של אבטחת סייבר בכל הנוגע למודל של Two Tier Retail CBDC ייבחנו גם הם. הממצאים מתוכננים להתפרסם עד סוף השנה.

מה ההבדל בין שקל ששמור דיגיטלית בבנק לשקל דיגיטלי של הבנק המרכזי? 

כיום הכסף המזומן שמנפיק הבנק המרכזי מסופק לציבור באופן עקיף, באמצעות הבנקים המסחריים. גם במערכות תשלומים דיגיטליות, העברת כספים מגורם אחד לאחר כרוכה בדרך כלל, ולו לזמן קצר, בחשיפה פיננסית של המתווכים שמהווים צד לעסקה.

לארכיטקטורה החדשה, בה מתווכים שאינם בנקים מספקים ללקוחות ארנק דיגיטלי אמורים להיות מספר יתרונות: הפחתת הסיכון הפיננסי עבור הלקוחות, הגברת הנזילות, הפחתת עלויות, והגברת התחרות והנגישות למטבע הדיגיטלי של הבנק המרכזי.

בפרט, הניסוי יבחן האם ביזור המתווכים והשירותים שהם מספקים תוך ערפול שכבות המידע יאפשר לספק שירות שיהיה עמיד יותר בפני מתקפות סייבר מתוחכמות.

המשנה לנגיד: "מערכת תשלומים מתקדמת שתגביר את התחרות"

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל: "יצירת מערכת תשלומים מתקדמת ויעילה, שתגביר את התחרות בשוק התשלומים, הנה אחת המוטיבציות העיקריות שזיהינו להנפקה אפשרית של שקל דיגיטלי. אנו שמחים על ההזדמנות לבחון את המודל הזה ביחד עם שותפים מקצועיים ומנוסים, כמו מרכז החדשנות של ה-BIS והרשות המוניטרית של הונג קונג. העמדת הניסיון הישראלי בתחומי אבטחת המידע לטובת הפרוייקט הנה הזדמנות חשובה לתרום למחקר העולמי בתחום ה-CBDC".

האוורד לי, סגן ראש הרשות המוניטרית של הונג קונג: "אנו שמחים לשתף פעולה עם בנק ישראל ועם מרכז החדשנות של ה-BIS במסגרת פרוייקט סלע. שיתוף הפעולה המשולש הוא אבן דרך משמעותית במסע של הרשות המוניטרית של הונג קונג לחקר נושא ה-CBDC, והוא האירוע הראשון של שיתוף פעולה בין ישראל להונג קונג בעולמות הפינטק. אנו בטוחים שעם הניסיון שמגיע מישראל, מובילה עולמית בתחומי אבטחת הסייבר, ממצאי הפרוייקט יתרמו לעושר הידע בנושא ה-CBDC ויביאו ערך לקהילה הבינלאומית של בנקים מרכזיים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!