דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

התארגנות להפגנת מחאה על מחירי הדיור: "לא ייתכן שאנחנו צריכים לספוג את עליית המחירים"

מובילי המחאה דורשים דיור בר השגה לשכבות מוחלשות, התערבות מדינה בכשלי שוק, ועצירת העליות במחירי הדיור והשכירות | שר השיכון, זאב אלקין: "לא שולל אפשרות של פיקוח על שכר דירה אם נראה שהמדדים יצאו משליטה"

מחאה על מחירי הדיור ואי שוויון חברתי בשדרות רוטשילד בתל אביב, אוקטובר 2021 (צילופ ארכיון: אבשלום ששון / פלאש 90)
מחאה על מחירי הדיור ואי שוויון חברתי בשדרות רוטשילד בתל אביב, אוקטובר 2021 (צילופ ארכיון: אבשלום ששון / פלאש 90)
דוד טברסקי

התארגנות חדשה יוזמת הפגנת מחאה נגד עליית מחירי הדירות והשכירות, בדרישה לצעדים ממשלתיים להוזלת הדיור. ההפגנה תתקיים במוצאי שבת ה-2.7 בכיכר הבימה בתל אביב.

גל שור, יוזם המחאה, כתב בעמוד הפייסבוק של ההפגנה: "לא ייתכן שאחרי שנתיים של תקופת הקורונה ומשבר כלכלי רוחבי במשק, אנחנו צריכים לספוג את עליית המחירים חסרת הפרופורציה הזאת. בעבר הוכחנו פעמים רבות שאנחנו מסוגלים לגרום לשינוי ושיש לנו כוח מדהים כשאנחנו פועלים יחד. הגיע הזמן להחזיר את הכוח לידיים של האזרחים".

לפי עמוד הפייסבוק של הקבוצה, המחאה תתמקד בדיור בר השגה לשכבות מוחלשות, התערבות מדינית בכשלי שוק, ועצירת העליות במחירי הדיור והשכירות.

מחירי הדיור בישראל עלו ב-16% בתוך שנה. לפי בדיקת דבר, בסוף שנת 2020 נדרשו לישראלי כ-148 משכורות חודשיות ממוצעות כדי לרכוש דירה, והשוכר הממוצע הוציא כ-37% מהשכר החודשי על שכירות. לפי סקר הלמ"ס לשנת 2018, מעל לשליש מהישראלים שוכרים דירות, ומספרם היחסי עולה משנה לשנה ככל שמחירי הדיור עולים.

הסוציולוג ירון הופמן דישון ממרכז אדווה ציין אתמול בכנס של איגוד המתכננים את ההיבט המעמדי של שוק השכירות: כ-70% מדמי השכירות בישראל משולמים לשלושת העשירונים העליונים.

למרות עדויות של צעירים מרחבי הארץ על עלייה של בין מאות לאלפיי שקלים בשכר הדירה בשנה האחרונה, שר האוצר אביגדור ליברמן סירב להתייחס לדברים, או לגבש תכנית ממשלתית בנושא. הנימוק של ליברמן הוא שלפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מחירי השכירות עלו ב-1.5% בלבד. בלמ"ס התייחסו אמש לדברים וציינו שהשינויים המתונים בממד נובעים בעיקר מכך שכ-90% מהשוכרים בישראל נמצאים בחוזה קבוע בעת המדידות, ולכן מחיר השכירות שלהם לא משתנה.

בהתבטאות יוצאת דופן אמר אמש שר השיכון זאב אלקין בגלי צה"ל שתחת הנהגתו ישקול המשרד ישקול תכניות להתערבות רחבה יותר בשוק השכירות, כולל אפשרות לפיקוח מחירים. לדברי אלקין, "לא שולל אפשרות של פיקוח על שכר דירה אם נראה שהמדדים יצאו משליטה".

ההכרזה על המחאה מגיעה לאחר הכרזת הממשלה על הרחבת התכנית "דירה בהנחה" של שר האוצר אביגדור ליברמן ושר השיכון זאב אלקין. על פי התכנית, עד סוף 2023 יזכו מעל ל-75 אלף ישראלים יזכו, על הנייר לפחות, בדירה במחירים פחותים של בין 300 אלף לחצי מיליון שקלים. עד כה, קרוב ל-120 אלף ישראלים ניגשו למכרזים של "מחיר מטרה", אך עשרת אלפים בלבד זכו בדירה.

ההכרזה על התכנית מציפה את הקושי ביישום תכנית ממשלתית קודמת להוזלת מחירי הדיור, 'מחיר למשתכן' שיזם שר האוצר משה כחלון ב-2015. מתוך 320 אלף ישראלים שנמצאו זכאים לדירה בתכנית זכו 88 אלף בדירה בהגרלות שנערכו, אף פחות מ-30 אלף מתוכם קיבלו עד היום דירה. עם זאת, למרות המספרים הנמוכים יחסית, התכנית הובילה להתמתנות מסוימת במחירי הדירות בין 2017 ל-2018.

אחת הביקורות המשמעותיות על התכנית, פרט לכך שיש בה מספר מוגבל של דירות באזורי הביקוש, היא על הזמן הארוך להמתנה ותשלומי המשכנתא הגבוהים, שלאחרונה עלו עוד יותר בגלל עליית הריבית, ובכך שחקו בפועל את ההנחה שניתנה.

המחאה הרחבה האחרונה על מחירי הדיור בישראל החלה לפני כעשור, ביולי 2011. קבוצת פעילים הקימה מאהל מחאה בשדרות רוטשילד בתל אביב, שהתפתח לעשרות מאהלים ברחבי הארץ ולהפגנות גדולות במחאה על יוקר הדיור ויוקר המחיה בישראל, ששיאן בהפגנה בת חצי מיליון אנשים בכיכר המדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!