דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

זלנסקי ביקר את הלוחמים בחזית הדרומית: "אין להם ספק בניצחוננו"

נשיא אוקראינה: "לא ניתן את הדרום לאיש. כולו שלנו, וניקח אותו בחזרה" | הכוחות הרוסיים תקפו בסברודונצק, במטולקין, בחרקיב, בפולטבה, בדניפרופטרובסק ובנובומוסקובסק

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מבקר במוצב צבאי בדרום אוקראינה (צילום:Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS)
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מבקר במוצב צבאי בדרום אוקראינה. "מצב הרוח של לוחמינו מרומם" (צילום:Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS)

המלחמה ברוסיה עלולה להימשך שנים, הזהירו היום (ראשון) בנאט"ו. רוסיה הרחיבה את התקפותיה ברחבי אוקראינה, אחרי שהאיחוד האירופי הציע שאוקראינה תהפוך למועמדת להצטרפות לנאט"ו.

מזכ"ל נאט"ו ינס סטולסנברג הוסיף שאספקה של התחמושת החדשנית ביותר לכוחות האוקראיניים תגדיל את הסיכויים לשחרר את דונבאס מהשליטה הרוסית, לפי דיווח בעיתון הגרמני בילד אם זונטאג. "עלינו להתכונן לעובדה שזה עלול לקחת שנים. אסור לנו לוותר על התמיכה באוקראינה", אמר סטולטנברג. "גם אם נשלם מחירים כבדים – לא רק של בתמיכה הצבאית, אלא גם של בהתייקרות האנרגיה והמזון".

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, שביקר בקייב ביום שישי, דיבר גם הוא על הצורך להתכונן למלחמה ארוכה. "עלינו לוודא שאוקראינה זוכה ליתרון צבאי, מקבלת יותר ציוד ותחמושת, ומתאמנת באופן אינטנסיבי יותר מרוסיה", כתב ג'ונסון בטור דעה שפורסם בסאנדיי טיימס הלונדוני. "הזמן הוא גורם מכריע. הכול תלוי בכך שאוקראינה תוכל להתחזק ולהגן על עצמה לפני שרוסיה תחדש את מלאי התחמושת ותגייס מספיק חיילים כדי לתקוף".

עשן מיתמר ממפעל הכימיקלים בסברודונצק אחרי מתקפה רוסית. ג'ונסון: "הכוחות הרוסיים כותשים את אוקראינה צעד אחר צעד" (צילום: REUTERS/Anna Kudriavtseva)
עשן מיתמר ממפעל הכימיקלים בסברודונצק אחרי מתקפה רוסית. ג'ונסון: "הכוחות הרוסיים כותשים את אוקראינה צעד אחר צעד" (צילום: REUTERS/Anna Kudriavtseva)

ג'ונסון דיבר אתמול עם עיתונאים על הצורך למנוע את שבירת רוחה של אוקראינה. הוא הוסיף שבעוד הכוחות הרוסיים "כותשים את אוקראינה צעד אחד צעד", בנות בריתה של אוקראינה חייבות להראות את תמיכתן לאורך זמן.

אוקראינה זכתה לחיזוק משמעותי ביום שישי, כשהנציבות האירופית המליצה להפוך אותה למדינה מועמדת להצטרפות לאיחוד. האיחוד צפוי להביע את תמיכתו בכך בהמשך השבוע.

קבלתה של אוקראינה לחברות באיחוד עלולה לקחת שנים, אבל גם הפיכתה למועמדת נראתה דמיונית עד פלישת רוסיה.

רוסיה ממשיכה לתקוף בכל זירות הקרב. אזור התעשייה בסברודונצק הפך ליעד מרכזי למתקפות. בהיותו יעד מפתח לאחיזה בכל מחוז לוהנסק, ספג האזור ארטילריה כבדה, לדברי צבא אוקראינה.

רמטכ"ל צבא אוקראינה עדכן שכוחותיו נחלו תבוסה במטולקין, ששוכנת דרום מזרחית לסברודונצק. "כתוצאה מהמתקפה הארטילרית, הכוחות הרוסיים הגיעו להישגים במטולקין, בניסיון לאחוז בשטח כולו", כתב בפייסבוק היום.

מושל לוהנסק סרהיי גייידיי התייחס בפוסט משלו לקרבות הקשים במטולקין.

סוכנות הידיעות הרוסית טס דיווחה שלוחמים אוקראינים רבים נכנעו במטולקין, לפי מקורות רוסיים בדלניים.

בצפון מערב אוקראינה הפגיזה רוסיה שדה גז באיזיום, את בניין העירייה בחרקיב, וכן אזורי מגורים, אבל לדברי הרשויות האוקראיניות לא היו נפגעים. ברשויות אמרו שגם פולטבה ודניפרופטרובסק הופגזו, וטילים שנורו על מחסן דלק בנובומוסקובסק פצעו 11 בני אדם.

צבא אוקראינה דיווח שהכוחות הרוסיים ספגו אבדות כבדות בקרזנופיליה ונסוגו.

עשן מיתמר מהעיר דונצק אחרי מתקפה רוסית. הפיכתה של אוקראינה למועמדת להצטרף לאיחוד נראתה דמיונית עד פלישת רוסיה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko)
עשן מיתמר מהעיר דונצק אחרי מתקפה רוסית. הפיכתה של אוקראינה למועמדת להצטרף לאיחוד נראתה דמיונית עד פלישת רוסיה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko)

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי סיפר על ביקורו בחזית הדרומית של מיקולאייב, ששוכנת כ-550 ק"מ דרומית לקייב. "דיברתי עם המגינים שלנו – הצבא, המשטרה, המשמר הלאומי", סיפר בסרטון שהופץ בטלגרם. "מצב הרוח שלהם מרומם: אין להם ספק בניצחוננו. לא ניתן את הדרום לאיש. כולו שלנו, וניקח אותו בחזרה".

בסרטון נוסף נראה זלנסקי מצטלם בבגדי חאקי עם הלוחמים ומעניק להם עיטורים. לשכתו הודיעה שביקר גם במוצבים של המשמר הלאומי באודסה ובמיקולאייב.

זלנסקי הקפיד להישאר בקייב מאז הפלישה הרוסית, אבל בשבועות האחרונים דווח שהוא ביקר בחרקיב ובשתי ערים מזרחיות נוספות שבהן מתנהלים קרבות.

אחת ממטרותיו המוצהרות של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הייתה לעצור את התפשטות נאט"ו, ולהותיר את אוקראינה בלי תמיכה מהמערב.

אבל למלחמה, שבה נהרגו אלפים ונעקרו מיליונים מבתיהם, יש תוצאה הפוכה: פינלנד ושבדיה מבקשות להצטרף לנאט"ו, וסוללות את דרכה של אוקראינה לחברות באיחוד האירופי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!