דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

לראשונה: תלמידים ממרכז מצוינות לחברה הבדואית בנגב יגשו השבוע לבחינת הבגרות בפיזיקה

התלמידים, חלקם מיישובים בלתי מוכרים, מגיעים יום בשבוע למרכז 'תמר' ללימודי הנדסה ומדעים | ב-76% מהתיכונים בחברה הבדואית אין מגמת פיזיקה, ורק 5 מורים מלמדים את המקצוע | מנכ"לית המרכז, ספאא סלימאן: "המטרה שלנו היא לצמצם את פערי ההזדמנויות"

שיעור פיזיקה של מרכז תמר באום בטין (צילום: מרכז תמר)
שיעור פיזיקה של מרכז תמר באום בטין. "אנחנו לא מוותרים על ילד שבוחר בנו, למרות כל הקושי." (צילום: מרכז תמר)
יניב שרון

תלמידים ממרכז 'תמר' לחיזוק לימודי המדעים בחברה הערבית-בדואית בנגב יגשו השבוע לראשונה לבחינת הבגרות בפיזיקה. ב-75% מהתיכונים שביישובים הבדואים בנגב אין כלל מגמת פיזיקה, ובסך הכול מלמדים בהם רק 5 מורים לפיזיקה.

מרכז תמר החל להפעיל בשנים האחרונות שתי מגמות אזוריות חדשות, בפיזיקה ובמדעי המחשב. כיום לומדים במגמה האזורית בפיזיקה 65 תלמידים, חלקם מיישובים לא מוכרים, שמגיעים למרכז באום בטין למשך יום בשבוע, ביום החופש שלהם. במגמה האזורית בפיזיקה לומדים תלמידים מהנגב: ערערה, שגב שלום, אום בטין, תל שבע ורהט.

ספאא סלימאן, מנכ"לית מרכז תמר, היא תושבת קסר א-סיר שבמועצה אזורית נווה מדבר. סלימאן עצמה היא בוגרת מערכת החינוך הערבית-בדואית ובעלת תואר שני מאוניברסיטת בן גוריון. "המטרה היא לקחת אחריות על מה שקורה בחברה שלנו", היא אומרת ל'דבר'. "המפתח לשינוי הוא החינוך. כשסיימתי את לימודי באוניברסיטה, מתוך 5,000 בוגרים, פחות מ-100 היו בני החברה הערבית-בדואית, ובפקולטות להנדסה ומדעים לא היו בוגרים ערבים-בדואים בכלל".

כמו בפיזיקה, גם במדעי המחשב קיים מחסור. "המיקוד שלנו הוא הנדסה ומדעים", אומרת סלימאן. "תוכנית הדגל היא תוכנית קידום מצוינות במדעים. משתתפים בה 400 תלמידים מ-9 בתי ספר תיכוניים. התלמידים מגיעים ביום שישי במקום יום החופש שלהם. אלה תלמידים עם רצון ומוטיבציה גבוהים.

"לצד הלמידה הפורמלית, יש למידה בלתי פורמלית: הרצאות אורח, סדנאות וסיורים. התלמיד צריך לרצות. זו הזדמנות להכיר את בני גילו מיישוב שכן. זה עוצמתי. בשגרה, למרבית בני הנוער אין הזדמנויות להכיר בני נוער מיישובים אחרים וממשפחות אחרות. דרך התלמידים, גם המשפחות מכירות זו את זו.

"זו תוכנית שבנויה על יחס אישי. המטרה היא שהתלמיד יביא את עצמו למרחב ויפתח את תחומי התעניינות שלו". הילדים שמגיעים לתוכנית הם בעלי פוטנציאל לבגרות. לדברי סלימאן, "אם ילד פונה אלינו, אנחנו עושים הכול לקבל אותו, גם אם הציונים שלו נמוכים. אנחנו לא מוותרים על ילד שבוחר בנו, למרות כל הקושי.

סלימאן מסבירה שאין מבחני קבלה לתוכנית. "התלמידים פונים, ואנחנו מחליטים עם בית הספר מי ישתתף בתוכנית". אבל גם במרכז תמר לא משתנה האיזון בין בנים ובנות בשלב לימודי התיכון. "יש אצלנו 70% בנות ו-30% בנים".

לדעת סלימאן, המערכת בכללותה לא מספיק אטרקטיבית ומשתנה. "הפערים בין המגדרים גדלים. לבנות יש יותר אפשרויות לאקדמיה, לבנים יש אפשרויות אחרות. הבנים פחות מתעניינים. הגישה הרגילה לא מתאימה. צריך גישה אחרת". עם זאת, סלימאן אומרת שכשהבנים מצטרפים לתוכנית, שיעור הנשירה שלהם נמוך יותר משל הבנות.

"אצלנו ההורים מגיעים ומתעניינים. יש גיוון מאוד רחב באוכלוסיית התלמידים וההורים. המשותף הוא הרצון לקדם את הילדים ולתת להם חינוך אחר. החברה הערבית-בדואית עוברת שינוי מטורף. זה הדור הראשון שהולך לאקדמיה אצל רובם. זו השקעה לטווח ארוך".

כשסלימאן נשאלת על תוכניותיה לעתיד, היא עונה בנחרצות: "אנחנו מתכננים לפתוח בספטמבר הקרוב בית ספר תיכון". לטענתה, יש עלייה בהישגי התלמידים, אבל הפערים מול האוכלוסייה הכללית נשארים. "המטרה שלנו היא לצמצם את פערי ההזדמנויות. אני רוצה יותר צעירים משכילים בעלי מודעות וגאים בזהותם, שמכירים את מגוון האפשרויות ויודעים להגיד מה הם רוצים".

מרכז תמר, מקבוצת תמאם בנגב, מוביל תוכניות מצוינות עבור תלמידי החברה הערבית-בדואית בנגב. המרכז הוקם ב-2015 על ידי קבוצת צעירים וצעירות מהחברה הבדואית בנגב, מתוך רצון לחולל שינוי, ולסלול את דרכם של תלמידים מהחברה הבדואית לאקדמיה ולמקצועות ההייטק. הוא פועל בשיתוף מוסדות החינוך, הרשויות המקומיות ומשרדי הממשלה, ומטפח מצוינות בתחומי המתמטיקה והמדעים (פיזיקה, כימיה, ביולוגיה ומדעי המחשב), לצד עברית מדוברת, ובליווי פיתוח מקצועי למורים, שיעורי תגבור ומרתונים לקראת בחינות הבגרות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!