דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דיור

מחירי הדיור: "העלאת המס על משקיעים היא צעד לא אפקטיבי"

מס הרכישה על משקיעים חתך את מספר העסקאות, אבל מומחים טוענים שמדובר בכלי לא אפקטיבי שהשפעתו זמנית

בנייני דירות באשדוד (צילום: נתי שוחט/פלאש 90)
בנייני דירות באשדוד (צילום: נתי שוחט/פלאש 90)
דוד טברסקי

שר שיכון זאב אלקין התהדר בשבוע שעבר בירידת חדה בחלקם של המשקיעים מעסקאות הנדל"ן, נתון שהושג באמצעות הכבדת המס הרכישה של דירה להשקעה. לדברי יגאל רונאי, בכיר לשעבר בבנקים ורכז תחום לימודי הנדל"ן במכללה למנהל, מדובר בצעד לא אפקטיבי.

"בטווח הקצר העלאת המס אמנם הרחיקה את המשקיעים מרכישה, אך בטווח הארוך מדובר במספרים זניחים. המחירים שעולים כל הזמן בקצב מהיר מפצים על הפסדים של המס״, אומר רונאי.

יגאל רונאי (באדיבות יחצ המכללה למנהל)
יגאל רונאי (באדיבות יחצ המכללה למנהל)

לפי הנתונים, הכבדת מס הרכישה שהוביל שר האוצר ליברמן הקטינה את כמות העסקאות של משקיעים ב-45% תוך שנה. יש חשש שצעד זה יוביל גם לעליית מחירי שכר הדירה.

הוא אינו חושש שמיסוי משקיעים יקטין את מלאי הדירות להשכרה, ובכך יגרום לעליית מחירי השכירות. "העלייה של השנה האחרונה במחירי השכירות כלל אינה קשורה למס המשקיעים. יש פה שילוב של אינפלציה וביקוש, המחסור בהיצע, מחירי הדיור הגבוהים שולחים אנשים לשוק השכירות, שימשיך להתייקר בלי שום קשר למס המשקיעים".

לדבריו, המגמה בישראל ממשיכה להיות של יותר דירות בבעלות מאשר שכירות, בניגוד למה שרואים בעולם, ועל כן, מיסוי רק יגביר את המחסור.

"המחשבה כאן משתלבת עם עקרונות ההיצע והביקוש –צמצום: המס צריך להוריד את מספר הדירות הנרכשות להשקעה, לשחרר דירות לשוק ולהוריד את המחיר של הדירות לרוכשים" מסביר בארי גורטלר הר-טוב, כלכלן ויועץ משכנתאות, את ההגיון של מס הרכישה.

בארי גורטלר הר-טוב (התמונה באדיבות המצולם)
בארי גורטלר הר-טוב (התמונה באדיבות המצולם)

לדברי גורטלר הר-טוב, מדובר במהלך פופוליסטי שפוליטיקאים בוחרים להשתמש בו כי הוא קל ליישום אך בפוע הוא מסב יותר נזק מתועלת. לדבריו העלאת המס הביאה להתנפלות משקיעים על שוק הדיור ברבעון השלישי והרביעי של 2021. פעילות הרכישות של המשקיעים עלתה במעל ל65% ואיתם גם המחירים.

"עם ההתנפלות עלו המחירים, אחרי זה הייתה ירידה במספר העסקאות אבל המחירים לא ירדו" אומר גורטלר הר-טוב "אני לא מכיר אף כלכלן שהמהלך יאזן את מחירי השכירות.. מי שמחזיק את הדירות, משקיעים או בעלי בתים – לא משמעותי עבור השוכרים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!