דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

הכול במקום אחד: הביטוח הלאומי משיק מרכז מומחים לוועדות הרפואיות בחיפה

המרכז יאפשר מפגש עם רופאים מומחים והוועדות עצמן, במטרה לייעל את השירות| רופאים חדשים יגויסו לשיפור השירות בוועדות, ועובדים סוציאליים ילוו את הפונים שיבחרו בכך | שר הרווחה, מאיר כהן: "לא עוד לטרטר אנשים, אלא לתת את השירות הטוב ביותר"

השקת מרכז רופאים מומחים לוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי בחיפה. מימין: סמנכ"לית נכויות ושיקום בביטוח הלאומי, ירונה שלום, מנהל סניף חיפה ראיק ח'יר, שר הרווחה מאיר כהן ומנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר (צילום: ארז רביב)
השקת מרכז רופאים מומחים לוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי בחיפה. מימין: סמנכ"לית נכויות ושיקום בביטוח הלאומי, ירונה שלום, מנהל סניף חיפה ראיק ח'יר, שר הרווחה מאיר כהן ומנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר (צילום: ארז רביב)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הביטוח הלאומי השיק היום (שני) מרכז חדש בחיפה בו יתנהלו, במקום אחד, הועדות הרפואיות עם רופאים ממגוון ההתמחויות, במקביל לפיתוח שיטות שירות חדשות לאזרחים המגיעים לוועדה. בהמשך צפויים להיפתח מרכזים נוספים בכל רחבי הארץ. המהלך הוא חלק מרפורמה שבמרכזה החזרת הפעלת הוועדות לביטוח הלאומי עצמו, תוך שינוי בתפיסת התנהלות הועדות הרפואיות של המוסד והיבטי השירות לאזרח.

במבנה המיועד שגודלו כ-1500 מ"ר בו יעבדו משעות הבוקר המוקדמות ועד הלילה (22:00) מעל ל-20 עובדים, שתפקידם יהיה לעסוק אך ורק במתן שירות בוועדות הרפואיות.

מרכז רופאים מומחים של הביטוח הלאומי בחיפה (צילום: הביטוח הלאומי)
מרכז רופאים מומחים של הביטוח הלאומי בחיפה (צילום: הביטוח הלאומי)

המבנה עוצב בצורה ייחודית, שכוללת צבעוניות וחומרי גלם רכים, ומשפטים שנועדו להשרות אווירה של "חמלה ונתינה".

בביטוח הלאומי מציינים שלרוב, אזרחים שמקבלים קצבאות נכות מהביטוח הלאומי זקוקים למספר ועדות רפואיות ורופאים מומחים לקביעת אחוזי הנכות ואובדן כושר העבודה בעקבותיו, ועליהם לעבור מוועדה אחת לאחרת בהתאם לסוגי הפגיעות. לדוגמה: אדם שנפצע בתאונת דרכים עשוי לבקר רופא אורטופד, פסיכיאטר, נוירולוג וכו'. בביטוח הלאומי הוחלט להקים מרכזים רפואיים שיכילו כמעט את כל ההתמחויות, ואדם שזקוק למספר אבחנות יוכל לעשות את הכל בפעם אחת, ללא טרטור וצמצום בירוקרטיה משמעותי.

נוסף לכך, בשל המחסור החמור ברופאים בישראל, החליטה הנהלת הביטוח הלאומי לפעול במספר מישורים, וביניהם העלאת שכר הרופאים, כדי לוודא שהרופאים הטובים והשירותיים ביותר יגיעו אל כותלי הועדות הרפואיות.

הוועדות חזרו לביטוח הלאומי, במטרה לשפר את השירות

בשש השנים האחרונות, הביטוח הלאומי העביר את הועדות הרפואיות למרכז חיצוני כדי לבדוק את הטענות שנשמעו על החלטות הועדות. התוצאות הראו כי או שלא היה שינוי בהחלטות או שהשינוי היה לרעת האזרח. לאחר הניסוי, הוחלט להחזיר את הוועדות לביטוח הלאומי, תוך קביעת מספר שינויים מהותיים:

  1. הוועדה תמוקם במקום ייעודי אחד: הרפורמה תתחיל בחיפה ותתפרס בהמשך לרחבי הארץ. בשלב ההתחלתי יפעלו במרכז בחיפה ועדות עררים, ולאחר מכן ועדות עם מספר פגיעות וסוגי מומחיות.
  2. ליווי של עובד סוציאלי לפונים לוועדות: לפונה תינתן אפשרות לליווי לפי בחירתו. העובד הסוציאלי ילווה את האזרח אל הוועדה הרפואית, תינתן הכוונה למרכזי 'יד מכוונת' הפרוסים בכל הארץ ומסייעים בהכנה ובניית תיק רפואי לוועדות הרפואיות, בחינם. המטרה, היא לייצר "חליפה" ייעודית ככל הניתן למגיע למרכז, ולסייע לו באופן כולל במיצוי כל הזכויות שלו בוועדה.
  3. עיצוב פיזי של המבנה באופן שמעמיד במרכז את הפונה: קירות המבנה החדש מעוטרים בדמויות המייצגות את ההטרוגניות החברתית, ציטוטים העוסקים בנתינה, חמלה ועזרה לזולת. "זו הדרך שלנו לדבר עם הציבור", אמרה סמנכ"לית מערך הנכויות והשיקום בביטוח הלאומי, ירונה שלום. "אני מאמינה שנכנסים למקום כזה, רופא, פקיד תביעות ואזרח מהשורה ירגישו רצויים ויכנסו לוועדות באופן רגוע ונינוח יותר".

הרפורמה ממשיכה צעדים נוספים שנעשו לאחרונה, בהם החלטת הנהלת הביטוח הלאומי להקליט את דיוני הוועדות הרפואיות ולקדם את השקיפות בהן.

לדברי הביטוח הלאומי, "ההליכים הללו ועוד, נועדו על מנת לייצר יעילות, קיצור משכי זמן טיפול וקיצור הבירוקרטיה. עם זאת, מציינים בביטוח הלאומי כי בחודשים הראשונים ייווצרו עיכובים בתיקים שיועברו מהמרכז החיצוני אל מרכז המומחים אך תינתן להם עדיפות בטיפול."

שר הרווחה, מאיר כהן: "לא עוד לטרטר אנשים, אלא לתת את השירות הטוב ביותר"

שר הרווחה מאיר כהן אמר באירוע השקת המרכז:"זה רגע היסטורי, כי זו הפעם הראשונה בה נפתח מתחם מומחים ראשון. מי שזקוק יגיע לכאן ומרגע שהוא נכנס, כל הרופאים המומחים יישבו כאן. ביום אחד ישבו כאן 15 רופאים מומחים, עם 1,500 מטר רבוע, עם טיפול תוך יום."

לדברי כהן, "כל כך הרבה שנים הוועדות הרפואיות הן עקב אכילס. לא עוד לטרטר אנשים, לא לייצר תחושה ומציאות של סחבת, לתת את השירות הטוב ביותר, ולהבהיר שאלו הלקוחות שלנו ואנחנו מחויבים להם. בנוסף, עשינו רפורמה בשכר הרופאים, כדי שיגיעו אלינו מיטב הרופאים המומחים."

השר כהן אמר שהביטוח הלאומי הפיק לקחים מקשיים בתפקוד הוועדות הרפואיות בעבר, והתחייב שהפונים יקבלו את מירב הסיוע לקבלת זכויותיהם. "היום אומרים לא להגיע לביטוח הלאומי ללא עורך דין. אני מודיע, יש כאן אנשים שיבינו את הצרכים שלכם, כדי שלא ייפול דופי בשום החלטה. תוך כמה חודשים ושנה לכל היותר נפתח עוד מרכזים כאלה".

מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר: "השינוי כאן הוא לא רק הגודל, אלא האמירות על הקירות. חמלה, בית הלל, רצון עז לשרת את הציבור. הכל יינתן כאן. לא צריך לחשוש ולפחד. המקום מאיר פנים ומכניס אורחים, ונועד לתת את התחושה המחבקת ביותר.
כשרואים את הדברים מקבלים תחושה אחרת לחלוטין.

"מדובר בסנונית ראשונה, ניישם אותה בשאר המקומות בארץ על בסיס מדיניות השר. טיפלנו גם במקום, גם ברופאים, בקיצור תהליכים וצמצום הבירוקרטיה, הכול תחת קורת גג אחת. אם בעבר משהו סבל ממספר ליקויים ונדרש למספר ועדות, שהצריך זמן רב, טרחה וטרטור, הוא יגיע לכאן. יהיו רופאים לכל אחד מהתחומים והוא יוכל לקבל מענה לכל נושא. הביטוח הלאומי, בהתאם לפסיקה של הרופאים, יעניק לו את הקצבאות המתאימות. זה מקום שנועד לשרת את התושבים."

שפיגלר התייחס לרופאים בוועדות הרפואיות. "ישנם כאן רופאים טובים. אנחנו משקיעים ברופאים, כדי שרופאים לא ראויים, מבחינת היחס לתושבים, לא יהיו תחת קורת הגג של הביטוח הלאומי. אנחנו רוצים רופאים שמבינים חמלה, הזדהות עם מצוקות של אנשים שנדרשים לסיוע של הביטוח הלאומי."

"אנחנו נעשה את הכול כדי שהשירות ושביעות הרצון של התושבים יהיה הרבה יותר טוב ממה שהיה עד כה. נקדם נושאים נוספים – גם אנשים שבאים לקבל מענה לליקויים בריאותיים בדרג ראשון, לא בשלב הערר, הם יקבלו כאן מענה, בלי להידרש להגיע למספר ועדות שונות".

סמנכ"לית מערך הנכויות והשיקום בביטוח הלאומי, ירונה שלום, "אני רואה בהקמת המרכז משהו שחלמנו עליו, תכננו ויישמנו. זה וואן סטופ שופ. אנחנו רוצים שאדם יקבל את כל מה שמגיע לו בצורה מכובדת וראויה. הכנסנו שיחות וידאו לוועדות, הקלטות, סקרים, כל הצעדים האלה יביאו לבסוף לכך שאנשים שיגיעו לוועדות יוכלו למצות את הזכויות שלהם ולתת את מה שאפשר בצורה אוטומטית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!