דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

משבר הדיור הציבורי: הכנסת אישרה רכישה של 1,700 דירות במסגרת התקציב הדו-שנתי; משרד השיכון לא רכש אף אחת

סכום של מיליארד שקלים אושר בסוף 2021, אבל אף דירה לא נרכשה בו, ובמשרדי השיכון והאוצר מגלגלים את האחריות מהאחד לשני | לפי נתוני משרד השיכון, בתור לדיור ציבורי עומדים 6,000 זכאים, 30 אלף ממתינים לבירור מצבם, ועוד 8,000 נמצאים בבירור של ועדות חריגים

שר השיכון זאב אלקין (מימין) ושר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: דוברות האוצר)
שר השיכון זאב אלקין (מימין) ושר האוצר אביגדור ליברמן. פורום הדיור הציבורי: "דרשנו שייבנו דירות, המשרד אמר שהוא לא בונה, אלא רוכש. אז עכשיו גם לא רוכשים" (צילום: דוברות האוצר)
דוד טברסקי

משרד השיכון לא רכש אף דירה חדשה בדיור הציבורי מהתקציב שיועד לכך בתקציב הדו-שנתי שעבר בסוף 2021, לפי דברים שנאמרו בדיון היום (שני) בוועדת הכלכלה של הכנסת.

על פי נתוני משרד השיכון, בתור לקבלת דיור ציבורי יש כיום יותר מ-6,000 זכאים שעדיין לא קיבלו דירה, קרוב ל-30 אלף ממתינים לבירור מצבם וטיפול בבקשתם, ועוד כ-8,000 מקרים הנדונים בוועדות החריגים.

לטענת מנכ"ל משרד השיכון אביעד פרידמן, סכום של מיליארד שקלים שאושר בתקציב הדו-השנתי לרכישתן של 1,700 דירות בשלוש השנים הקרובות עדיין לא עבר מהאוצר, ועשרות הדירות שנרכשו מתחילת השנה נרכשו מתקציבים של השנה הקודמת.

על פי פרידמן, שהתייצב היום לוועדת הכלכלה לדיון מיוחד על מצב הרכישות, המשרד מחכה ל-100 מיליון שקלים מהתקציב שאושרו אבל עדיין לא עברו. לדבריו, מתחילת השנה נרכשו רק עשרות דירות, בגלל קשיים ביורוקרטיים באיתור דירות.

במאי המשרד רכש 80 דירות בלבד, אחרי תהליך מיון קפדני של כ-1,300 דירות מועמדות, שרובן ירדו מהפרק בגלל מחיר גבוה מדי. "המדינה היא לא הקונה הכי אטרקטיבי, והשוק רותח", אמר פרידמן. עד סוף השנה, הבטיח, יירכשו 500 דירות נוספות.

לטענת האוצר, 100 מיליון שקלים יעברו בקרוב, אבל תוספות של יותר מחצי מיליארד שקלים דורשות את אישור הממשלה ותהליכים ביורוקרטיים נוספים, מכיוון שהם מגיעים ממקורות רבים, ובהם עודפי תקציבים, רווחים של חברות השיכון ועוד. באוצר הוסיפו שקצב הרכישות הוא באחריות משרד השיכון, והמשרד יעניק מענקים מוקדמים בהתאם לעלייה ברכישות.

פעילי הדיור הציבורי הביעו את מחאתם בוועדה, על כך שמדובר בתהליך ייבוש מתוכנן, שנועד לייאש את דיירי הדיור הציבורי. "זו אידיאולוגיה ואמונה שלא צריך שיהיה דיור ציבורי", אמר יו"ר פורום הדיור הציבורי דני גיגי. "משרדי השיכון והאוצר יודעים שיש כסף במשרד השיכון, אבל עדיין לא רוכשים. אנחנו דרשנו שייבנו דירות, המשרד אמר שהוא לא בונה, אלא רוכש. אז עכשיו גם לא רוכשים".

"דיברנו על כך ש-7% מהבנייה תיועד לדיור ציבורי, אבל שר השיכון זאב אלקין ביטל את ההחלטה הזו בטענה שעדיף לקבל תקציבים", אמרה ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (הליכוד), במחאה על ביטול החלטת הממשלה שדרשה להקצות דיור ציבורי כאחוז קבוע מסך הבנייה בישראל. "במבחן התוצאה – אם זה תקציב או רגולציה – נרכשו אפס דירות".

"אמרו לנו שכל הכסף הזה נמצא", אמרה ח"כ נעמה לזימי (העבודה), "אבל מה שאנחנו רואים זה סחיטה של משרד האוצר מול משרדי הממשלה. אולי מחכים שהממשלה תיפול כדי שהכסף לא יעבור".

באוגוסט הודיעו משרדי השיכון והאוצר על רכישה של 1,700 דירות דיור ציבורי חדשות במשך שלוש שנים בסכום של כמיליארד שקלים, נוסף על 3,000 דירות לגיל הזהב שיממונו, ברובן, על ידי הסוכנות היהודית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!