דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2022

דעה / לפיד יודע איפה הכסף

על השאלה "איפה הכסף?", איתה קפץ יאיר לפיד הטירון לבריכה הפוליטית, יכול לפיד, ראש הממשלה ה-14 של ישראל, להשיב: הכסף מצוי בשינוי המדיניות הכלכלית. אזרחי ישראל מחכים לזה

ראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גיל פלוטקין
גיל פלוטקין
עורך אתר החדשות ״דבר״
צרו קשר עם המערכת:

יאיר לפיד נכנס לפוליטיקה לפני עשור, על גלי מחאת קיץ 2011, לפני ימי המחנות הפבלוביים "כן ביבי, לא ביבי", כשעדיין דיברו פה ושם על נושאי מדיניות. "יש עתיד" נישאה על גלי קמפיין "איפה הכסף?", שביקר את יוקר המחייה והפערים הכלכליים. האם לפיד, ראש הממשלה ה-14 של ישראל, ישכיל סוף סוף להשיב?

בהצהרתו הקצרה, לאחר הודעתו של ראש הממשלה בנט על סיום הקדנציה של ממשלתו והליכה לבחירות, אמר לפיד: ״גם אם יוצאים לבחירות בעוד כמה חודשים, האתגרים שלנו כמדינה לא יכולים לחכות. אנחנו צריכים לטפל ביוקר המחייה, לנהל את המאבק באיראן, בחמאס ובחיזבאללה, ולהתייצב מול הכוחות שמאיימים להפוך את ישראל למדינה לא דמוקרטית״. יוקר המחייה היה הנושא הראשון, ולא בכדי.

בכל סקר עולה שזה הנושא שמטריד את רוב הישראלים. המחאות כבר כאן: המורים שובתים כבר שבועיים על העלאת שכרם; נהגי האוטובוסים שובתים; ראשי ערים מתריעים מפני אי יכולת לגייס עובדים בשל השכר הנמוך; ואוהלי מחאה ראשונים נגד יוקר הדיור כבר צצים ברחבי הארץ.

ממשלת בנט לפיד, עם אביגדור ליברמן כשר אוצר, הובילה מדיניות כלכלית ימנית, כולל צעדים קשים לשכבות החלשות, צעדים מרחיבי פערים חברתיים. ללפיד יש עכשיו הזדמנות לבדל את עצמו.

***

הרבה שנים חלפו מאז מנחה הלייט-נייט לפיד הודה באזני נתניהו שאינו מבין דבר בכלכלה. ראש הממשלה הבא של ישראל מבין כלכלה מצוין. נתניהו ולפיד מכירים את החוקים הכלכליים, ובעיקר את יכולתן של ממשלות לקבוע אותם.

כשהיה שר אוצר, ב-2014, ביום עיון של אגף התקציבים, אמר לפיד לאנשי משרדו: ״אם אתם יודעים כל כך הרבה על שוק הדיור איך אתם מסבירים את העובדה שהמחירים עלו ב-80% ואיש לא עשה שום דבר בנידון?״

לפיד יודע להתנסח. ״לשמור על קופת המדינה זה חלק מהתפקיד״, אמר אז לאנשי משרדו, ״אבל אם זה הופך להיות כל התפקיד אנחנו חוטאים לייעודנו. אני לא חושב שיש אדם אחד בחדר הזה שרוצה שעל מצבתו יהיה כתוב: ׳פה נטמן משה, ששמר על איזון פיסקלי… יהי זכרו ברוך בלי גירעון׳…״

אחר כך הזכיר לפקידים שחוקי הכלכלה הם לא חוקי טבע, אלא מעשה ידי אדם, ומנה באוזניהם שורת שאלות ספקניות: ״האם העשירים באמת יוצרים משרות? האם כשאנחנו נותנים להם הקלות מס זה באמת טוב לכלכלה, או שהם פשוט מתעשרים עוד יותר? האם גירעון בהכרח רע? האם איגודים מקצועיים הם בהכרח דבר רע? האם הפרטות הן בהכרח דבר טוב? האם באמת מטרתה היחידה של חברה היא להפיק רווחים לבעלי המניות שלה? אין לה עוד מטרות? מה לגבי שכר הוגן, אחריות חברתית, מחויבות לקהילה?

״האם מותר כבר להודות ש'כלכלת החלחול' נכשלה לגמרי מפני שמרכז הקיום הכלכלי הוא מעמד הביניים ולא העשירון העליון? האם יש באמת דבר כזה 'שוק חופשי' כשאנחנו אלה שקובעים את החוקים שלפיהם הוא פועל?״

‏לשאלות המאתגרות האלה אין תשובה אחת, אמר לפיד, אבל ״בכל פעם שתיאוריה אחת משתלטת על השיח צריך להתחיל לחשוד בה״.

***

חלפו שמונה שנים מאז הדברים המדהימים האלה של שר האוצר לפיד. הגיע זמן המעשים. ראש הממשלה לפיד יכול להגיע לבחירות הקרובות כמי שנלחם ביוקר המחייה, בשחיקת השכר, במשבר הדיור והחינוך, ובפערים הכלכליים המאיימים על ישראל.

בוועידת התחזיות הכלכליות של כלכליסט, במרץ 2021, דיבר לפיד על השקעה של מאות מיליארדי שקלים הנחוצים למשק בהתמודדות עם פגעי הקורונה. ״הניו דיל הישראלי ימומן על ידי העלאת החוב תוצר ל-80%״, אמר, ״זה לא אידיאלי, אבל עדיין מתחת לממוצע ה-OECD״.

תקציב בהיקף כזה, כפי שהושקע בארה״ב ובאירופה בשיקום המערכות הציבוריות, בחיזוק מעמד הביניים ובמעבר לאנרגיה מתחדשת, יכול לתת דחיפה לכלכלה הישראלית בתקופה של מיתון מתקרב ואינפלציה. על השאלה "איפה הכסף?" יכול לפיד המדינאי להשיב: הכסף מצוי בשינוי המדיניות הכלכלית. אזרחי ישראל מחכים לזה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!