דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

"הזמן קצר והאהבה מרובה": קמפיין גיוס להקמת מצפה לזכרה של אלה אור שנהרגה באסון המכינה

חמ"ל אותו הפעילו תלמידי בית הספר שבו למדה הצליח לגייס את רוב הסכום הנדרש, העומד על 910 אלף שקלים | איציק אור, אביה של אלה: "אחד הדברים שאלה הכי אהבה זה לטייל בארץ ישראל, בסופו של דבר מצאה את מותה בטיול"

אלה אור ז"ל. נהרגה באסון מכינת בני ציון (צילום: אלבום פרטי)
אלה אור ז"ל. נהרגה באסון מכינת בני ציון (צילום: אלבום פרטי)
דוד טברסקי

משפחתה של אלה אור ז"ל, שנהרגה באסון מכינת בני ציון בנחל צפית, מגייסת כספים להקמת מצפה לזכרה שייבנה במעלה אדומים. חמ"ל אותו הפעילו תלמידי בית הספר שבו למדה הצליח לגייס את רוב הסכום הנדרש, העומד על 910 אלף שקלים והמשפחה יוצאת למהלך גיוס אחרון של 200 אלף שקלים, כדי להתחיל בהקמת המצפה.

"אחד הדברים שאלה הכי אהבה זה לטייל בארץ ישראל, הרבה פה באזור מעלה אדומים", מספר איציק אור, אביה של אלה, על ההחלטה להנציח את זכרה במצפה. "בסופו של דבר אלה מצאה את מותה בטיול. חודשים אחרי האסון הבנו שאנחנו חייבים להנציח את אלה כאן בעיר, בה גרה כל חייה ובה הייתה לה עשייה והשפעה רבה על הילדים והנוער".

שרית ואציק אור, הוריה של אלה אור ז"ל (צילום: דוד טברסקי)
שרית ואציק אור, הוריה של אלה אור ז"ל (צילום: דוד טברסקי)

על הנצחת זכרה של אלה בעיר חשבו איציק ושרית אור, הוריה של אלה, מספר חודשים לאחר האסון, המחשבה על הקמת מצפה שישקיף לכיוונו של ואדי ח'דר במדבר יהודה וימוקם מתחת לבית הספר, תיכון אמית לבנות, בו למדה אלה, הגיעה בעבודה משותפת עם סגן ראש העיר, גיא יפרח, ועל תכנון ועיצוב המצפה אחראי אדריכל הנוף יובל ואטרו, שנרתם לפרויקט בהתנדבות.

"המצפה משקיף על הנוף שהיא כל כך אהבה", אומר יפרח ל'דבר'. "זו דרך הנצחה מרגשת, שכן המצפה יהווה עבור תלמידים ובני נוער מקום מעורר השראה לאהבת הארץ על כל משעוליה".

על המיקום המשקיף לנוף של מדבר יהודה וים המלח וצמוד לבית הספר שלה, חשבו ההורים לבדם ולאחר סיבוב באזור עם יפרח, גילו שבאזור יש מצפה נטוש ללא דרכי גישה "הגענו לשם ובחרנו מיד", אומר האב.

הנוף מהמצפה שייבנה לזכרה של אלה אור ז"ל (צילום: דוד טברסקי)
הנוף מהמצפה שייבנה לזכרה של אלה אור ז"ל (צילום: דוד טברסקי)

ביחד עם ואטרו, עבדה משפחת אור על המצפה במשך שנים והיא מקווה שהוא ייחנך כבר בשנה הבאה. "ככל שהזמן עבר הבנתי כמה נכונה ההחלטה לקחת על עצמי את הפרויקט הזה", מספר ואטרו. "לשרית ואיציק מגיע להגיע למצפה קיים פורח וירוק וליהנות מהנוף ואולי טיפה מהשקט. הוא ייתן את החיבור לתושבים, את המקום להכיר יותר את הנוף שסובב את העיר".

המצפה יחודש תחת הכיתוב, "הזמן קצר והאהבה מרובה", שהיה רשום בסטטוס הוואטסאפ של אלה במשך תקופה ארוכה וגם ביום מותה. לצדו הצפוני יישתל עץ אלה ובכניסה למצפה ישתלו תשעה עצים נוספים לזכר תשעת הנערות והנער הנוספים שנהרגו באסון. "כל אדם שהיא פגשה, גם אם לא הכירה לפני, היא הייתה מחבקת אותו – ולכן המשפט הזה כל כך מדויק", מספרת האם שרית אור.

"היא הייתה בנאדם מאוד פתוח ומשתף, לאורך השנים חניכות שלה הגיעו אלי וסיפרו איך אלה עזרה להן והייתה אוזן קשבה, תמכה בהן, הייתה בשבילן. רק אחרי המוות גילינו את כל הנקודות המשמעותיות האלו, שהיא הייתה עבור כל כך הרבה אנשים – וזה הדהים אותנו. היא הייתה סך הכל נערה ועשתה כל כך הרבה".

המצפה המיועד ישולב עם אבנים ועליהם הערכים שלאורם חיה ולהם חינכה, כך מספרת מנהלת בית הספר לשעבר של התיכון, ברנדה הורביץ-פרוור. "אלה הייתה מש"צית (מדריכת של"ח צעירה) ואחד הדברים שהכי אהבה זה ללמד את הבנות האחרות ערכים של אהבת הארץ", אומרת הורביץ-פרוור. "אלה מאוד אהבה את החוויה שבלמידה, השילוב של הלמידה והחוץ. היא כל הזמן התעסקה בלעזור לילדים, במיוחד הקטנים, בכיתות ז' וח'".

בזכות הקשר המיוחד שהיה לאלה עם בית הספר, החליטה המשפחה לפתוח את החמ"ל בו לקחו חלק תלמידי בית הספר כדי לגייס את הכספים למצפה, בין תלמידי בית הספר שלקחו בו חלק היו גם החניכים של אלה במש"צים, אז תלמידי בכיתה ז' וח' והיום בי"א וי"ב.

קמפיין לגיוס כספים עבור מצפה לזכרה של אלה אור (צילום: דוד טברסקי)
קמפיין לגיוס כספים עבור מצפה לזכרה של אלה אור (צילום: דוד טברסקי)

"היה לי חשוב שתלמידי י"ב, שחלקם היו חניכים של אלה כשהייתה משצ"ית, ייקחו חלק בסיפור" מספרת רוחמה ווגל, מנהלת בית הספר כיום. "יש באלה את הערכים שאליה אני רוצה לחנך את הבנות שלנו: אהבת ישראל, השמחה, אהבת הזולת".

במהלך השנים בית הספר מקיים את מועדי האזכרה ולדברי ווגל, הקמת המצפה תאפשר המשכיות לזיכרון. "המוות הזה היכה בבית הספר, שנה אחרי האסון פתחתי את זה עם צוות בית הספר והבנתי שבגלל הציבוריות הרבה, הוא בכלל לא עובד אבל המוות הוא גם מקום לצמיחה וחיזוק. למרות שהאסון לא קרה תחת בית הספר, שאצלנו כל פעם שיוצאים לטיול יש לחץ נוסף ותחושת האחריות גדלה".

לתרומה ניתן להיכנס לקישור הזה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
תגובות

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!