דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

השביתה הגדולה בבריטניה מאז 1989: שירותי הרכבות הושבתו, הממשלה מסרבת להתערב

40,000 עובדי הרכבות שבתו היום במחאה על תנאי העסקתם ושכרם הנמוך | ג'ונסון כינה את ראשי הועדים "ברונים" ואמר שלא יתערב במו"מ | זו השביתה הראשונה מבין 3 שמתוכננות השבוע

נוסעים מחכים לאחת מהרכבות המעטות שפעלו היום בתחנת איוסטון בלונדון (צילום: AP Photo/Alberto Pezzali)
נוסעים מחכים לאחת מהרכבות המעטות שפעלו היום בתחנת איוסטון בלונדון (צילום: AP Photo/Alberto Pezzali)

כ-40,000 מנקים, בקרים , עובדי תחזוקה ועובדי תחנות ערכו היום (שלישי) שביתה של 24 שעות בשירותי הרכבות בבריטניה, כאשר שתי שביתות נוספות מתוכננות לימים חמישי ושבת. עיצומים התקיימו גם בשירות הרכבת התחתית של לונדון, המסיעה כ-2 מיליון נוסעים מדי יום.

שביתה שמשפיעה על כלל המשק

מחאת העובדים מתמקדת בשכר, תנאי עבודה וביטחון תעסוקתי, כאשר בשירות הרכבות של בריטניה עדיין מנסים להסתגל להרגלי הנסיעה שהשתנו בעקבות מגפת הקורונה. במצב הנוכחי, בו מספר הנוסעים כיום עדיין לא הגיע לממדים שהיו לפני המגיפה והסיוע הממשלתי שאפשר את המשך קיומן של הרכבות במהלך השנתיים האחרונות נפסק, חברות הרכבות מבקשות לקצץ בעלויות ובכוח האדם.

ועדי העובדים אומרים שזה עשוי להיות תחילתו של קיץ קשה מאוד עבור העובדים, כאשר עובדים בריטיים רבים מתמודדים עם העלייה המשמעותית ביוקר המחייה בעשורים האחרונים. עורכי דין באנגליה ובוויילס הודיעו שיעזבו את עבודותיהם החל מהשבוע הבא, ואיגודי מורים מתכננים לקיים דיונים פנימיים בנושא פעולות אפשריות צמצום הפגיעה בהם.

עובד עומד בשורת השובתים מחוץ לתחנת ווטרלו בלונדון ומחלק עלוני הסברה. חלק מהמחאה מתמקדת בהיעדר כוח אדם בתחנות (צילום: AP Photo/Matt Dunham)
עובד עומד בשורת השובתים מחוץ לתחנת ווטרלו בלונדון ומחלק עלוני הסברה. חלק מהמחאה מתמקדת בהיעדר כוח אדם בתחנות (צילום: AP Photo/Matt Dunham)

תחנות הרכבת הגדולות היו שוממות ברובן, ורק כ-20% מרכבות הנוסעים פעלו היום, לאחר שמרבית העובדים פתחו בשביתה בחצות. השביתה שינתה את התוכניות של עובדים שניסו להגיע לעבודה, סטודנטים בתקופת המבחנים וחובבי מוזיקה שתכננו לצאת לפסטיבל גלסטונברי, שמתחיל ביום רביעי בדרום מערב אנגליה.

"בהחלט לא אוכל להגיע לאוטובוס כי הם עמוסים. אני אצטרך לנסות לתפוס אובר", אמרה האחות פריה גונדר, שקיוותה להצליח לתפוס רכבת ממרכז לונדון, לאחר שסיימה משמרת ונאלצה לישון במלון, "היום שלי היה נורא. זה הולך להיות יום ארוך, ועדיין יש לי יום עבודה שלם לעשות". היא תכננה לעבוד היום מהבית , ברגע שהיא הגיעה לשם.

"אמון הצרכנים, שכבר נמצא בשפל, יספוג מכה נוספת", אומרת קייט ניקולס, מנכ"לית חברת UKHospitality העוסקת במלונאות ואירוח, "השביתה תפגע במסעדות, בתי קפה וברים שזקוקים מאוד לפעילות לאחר שנתיים של מגיפה. אלפי אנשים שיכולים ומוכנים להוציא כסף במקומות אירוח ברחבי הארץ יימנעו מלעשות זאת, בעוד שהעובדים במקומות אלה יתקשו אפילו להגיע לעבודה", אמרה.

האינפלציה בבריטניה עומדת על 9%, נכון להיום. עם זאת, חברת הרכבות הציע העלאה בשכר של 3% בלבד, מה שלא מקובל על איגוד הרכבות, הימאות והתחבורה בבריטניה. עם זאת, חברות הרכבות טוענות שהן לא יכולות להציע יותר, בהתחשב במספר הנוסעים הנוכחי. בשנה שלפני פרוץ מגיפת הקרורונה, מספר הנסיעות ברכבות הבריטיות עמד על 1.7 מיליארד, אך מפרוץ המגפה חלה ירידה דרמטית בנסיעות, ובשנה האחרונה הוא עומד על קצת פחות ממיליארד.

רכבות בשביתה בבריטניה, תחנת ווטרלו בלונדון, הבוקר (צילום: AP Photo/Matt Dunham)
רכבות בשביתה בבריטניה, תחנת ווטרלו בלונדון, הבוקר (צילום: AP Photo/Matt Dunham)

מיליוני אנשים בבריטניה, כמו אלה ברחבי אירופה, רואים את יוקר המחיה שלהם מזנק, בין השאר בעקבות המלחמה באוקראינה, שפוגעת באספקת האנרגיה והמזון לעולם. המחירים החלו לעלות כבר לפני המלחמה, מכיוון שההתאוששות הכלכלית העולמית ממגיפת הקורונה עוררה ביקוש צרכני חזק, אך כעת הם עולים ביתר שאת.

"המשכורת שלהם לא עולה, אבל המחיר של כל שאר הדברים עולה", אומר מהנדס החשמל הארי צ'ארלס, שתומך בשובתים למרות שהנסיעה היום-יומית שלו ברכבת אורכת 10 דקות, וכעת ארכה כשעה וחצי באוטובוס, "השביתה הזו הקשתה על הרבה אנשים, אבל כולם רוצים להביא לחם הביתה ולהתפרנס בכבוד".

הממשלה יודעת להעניק סיוע, אך לא תתערב

בעוד ההממשלה השמרנית אומרת שאינה מעורבת בשיחות, איגודי העובדים מציינים כי היא ממלא תפקיד מרכזי בסיוע לתעשייה, כולל מתן סובסידיות גם טרם המגיפה, ואומרים כי סיוע ממשלתי יכול לתת לחברות הרכבות מרחב תמרון גדול יותר ולאפשר לה להציע תוספות שכר משמעותיות יותר .

ממשלתו של בוריס ג'ונסון טוענת כי העלאות גדולות יעוררו תגובת שרשרת שתגביר את האינפלציה עוד יותר, וג'ונסון עצמו מיהר להטיל את האחריות לשביתה על האיגודים באופן בלעדי. הוא אמר לקבינט הבוקר כי השביתות היו "כל כך שגויות וכל כך מיותרות", ואף כינה את ראשי איגודי העובדים "ברונים" שצריכים לשבת עם המעסיקים ולהגיע להסכם.

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון (צילום: AP Photo/Kirsty Wigglesworth)
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון (צילום: AP Photo/Kirsty Wigglesworth)

בממשלה הבריטית מצהירים שישנו את החוק כך שיאסרו על חברות הרכבות לקיים שביתה מלאה, וכי הרכבות יצטרכו לספק שירות ברמה מינימלית במהלך שביתות ועיצומים, במידת הצורך על ידי העסקת עובדי קבלן שימלאו את תפקידם של עובדים שובתים.

ג'ונסון יודע כי שביתות יכולות להגדיר, ולפעמים להביס, ממשלה. בשנות ה-70, גל של שביתות ועיצומים על רקע אינפלציה גבוהה – שהגיע לשיאו בחורף עם השביתה הכללית של 1978-79, כאשר גופות לא נקברו ואשפה נערמה ברחובות – ותרם להפלת ממשלת הלייבור בבריטניה, אך להעלאת ראש הממשלה השמרנית מרגרט תאצ'ר לשלטון.

חלק מחברי הפרלמנט מטעם מפלגת הלייבור, היושבת באופוזיציה, הצטרפו לשורות השובתים הבוקר, בניגוד לבקשת הנהגת המפלגה. "העובדים הללו אינם האויבים שלנו", אמרה לואיז היי, חברת הפרלמנט מטעם מפלגת הלייבור, "אלה עובדים שהקריבו כל כך הרבה כשעבדו קשה גם בתקופת המגפה וגם עכשיו", היא תקפה בחריפות את הממשלה ואמרה "זה הזמן שלכם להתערב במשבר, תעשו את העבודה שלכם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!