דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

מזכ"לית הסתדרות המורים והממונה על השכר נפגשו: "הייתה שיחה עניינית"

בעקבות הודעת ההסתדרות הניסיון לשבור את השביתה נכשל והרשויות הודיעו על ביטול הפעילות | למרות השביתה מסיבות הסיום מתקיימות כרגיל | יפה בן-דויד ביקרה את ליברמן: "מסתבר שלאוצר יש כסף, אבל הוא מעדיף לתת אותו למפעילי קייטנות ולא למורים"

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, בהפגנת מורים (צילום: הסתדרות המורים)
מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, בהפגנת מורים (צילום: הסתדרות המורים)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד והממונה על השכר באוצר, קובי בר נתן נפגשו הבוקר (חמישי) בבית הסתדרות המורים. מהארגון נמסר כי בין השניים "התקיים דיון ענייני", ולא פירטו האם ישפיע על המשך מהלך השביתה.

בהסתדרות המורים הבהירו שלמרות השביתה, מסיבות סיום ימשיכו להתקיים כרגיל. השביתה שהחלה אתמול בכל הארץ כוללת את מוסדות החינוך, גני הילדים, בתי הספר היסודיים ואולפנים, מלבד מוסדות החינוך המיוחד בהם יתקיימו לימודים כרגיל. בארגון מוחים על עיכוב המשא ומתן להסכם שכר חדש על ידי משרד האוצר, שבו לא הניחו נציגי האוצר הצעה קונקרטית להעלאת שכר המורים.

בהסתדרות המורים ביקרו בחריפות את שר האוצר אביגדור ליברמן, שהודיע שיתקצב הפעלת מסגרות חלופיות לילדי הגנים ובתי הספר בשבוע הבא כדי לשבור את השביתה. המהלך נתקל בהתנגדות של ההסתדרות, שהודיעה שסייעות הגנים ובתי הספר לא יפתחו את הגנים והכיתות ללא מורות וגננות. לדברי מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, "מסתבר שלאוצר יש כסף, אבל הוא מעדיף לתת אותו למפעילי קייטנות ולא למורים".

בן דוד הודתה ליו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, "על הסולידריות שבין ארגוני העובדים שלנו וההגנה על הסייעות מפני ניצול של האוצר״.

ברוב המוחלט של הרשויות המקומיות לא יתקיימו היום לימודים. רשויות מקומיות רבות הודיעו אתמול שיפעילו היום את מסגרות החינוך על בסיס הסייעות, אך חזרו בהן לאחר שההסתדרות הודיעה שהסייעות לא יעבדו ללא מורה או גננת מוסמכת. בין הרשויות שביטלו פעילות כזו: ירושלים, רחובות, בקעת הירדן, אשקלון, רחובות וגבעתיים.

עם זאת, במספר מצומצם של רשויות מקומיות הודיעו שיפעילו את גני הילדים, בהם עפולה, מעלה אדומים, לוד, נס ציונה, חריש, קריית מוצקין, קריית ביאליק והמועצה האזורית מטה יהודה. בטבריה, באפרת ובעמק יזרעאל ייפתחו חלק מהגנים. במודיעין ובפרדס חנה-כרכור הודיעו שיקיימו פעילות במתכונת יום ארוך לילדי הגנים שרשומים לצהרונים העירוניים בלבד, ובכפר סבא ובכוכב יאיר-צור יגאל תתקיים פעילות כזו בתשלום נוסף. בנס ציונה תתקיים פעילות בתשלום גם לילדי כיתות א' עד ג' הרשומים לצהרונים.

ליברמן הודיע שיתקצב פעילות לשבירת השביתה, ההסתדרות אסרה על הסייעות להשתתף בה

מוקדם יותר הודיע שר האוצר אביגדור ליברמן שהחליט להקצות מיליוני שקלים כדי לשבור את שביתת המורים, ולארגן פעילות חינוכית חלופית בשיתוף הרשויות המקומיות. יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הודיע על התנגדותו למהלך ואמר ש"הניסיון להטיל את כל נטל מערכת החינוך על גבן של הסייעות לא יצלח".

לפי הודעת האוצר, משרד האוצר יתקצב מראשון עד חמישי בשבוע הבא פעילות קיץ בבתי הספר וגני הילדים, שבהם איימה הסתדרות המורים לשבות אם לא תהיה התקדמות במשא ומתן להסכם שכר חדש. מדובר בהחלטה חריגה מאוד בתחום יחסי העבודה, שבה הממשלה כמעסיק מנסה להשתמש בכוח אדם במגזר הציבורי על מנת לשבור שביתה של ציבור עובדים.

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, ביקר את המהלך והודיע שללא גננות ומורות, הגנים ובתי הספר לא ייפתחו. לדברי בר-דוד, "הסייעות ותומכות החינוך הן לא הכוח המאסף במערכת החינוך אלא נכס אנושי ומקצועי חשוב. הניסיון להטיל את כל נטל מערכת החינוך על גבן של הסייעות לא יצלח. לא אאפשר לאף גורם להפיל את כישלון המשא ומתן על ראשן של הסייעות. אני מודיע בכך שבכל בית ספר/ גן ילדים שלא תגיע מורה או גננת מוסמכת – הסייעות לא תגענה לעבודה. הסייעות תגענה ל'בית הספר של החופש הגדול' ב-1/7 כפי שסוכם במקור".

יו"ר הסתדרות המעו"ף (המייצגת את הסייעות), גיל בר-טל, הודיע אתמול ש"סייעות לא יועסקו בתקן חסר, ולא ייעשה שימוש בסייעות על מנת לשבש את הצעדים הארגוניים של הסתדרות המורים".

במרכז השלטון המקומי הודיעו שהנחיית ההסתדרות סותרת הסכמי עבודה שנחתמו, ושסייעות שיידרשו להגיע לגן ללא גננת לא יקבלו תשלום והדבר ייחשב לעבירת משמעת. עם זאת, בהסתדרות הבהירו שההנחיה עומדת בעינה ואמרו ש"ההוראה בעינה נשארת. ההסתדרות היא הארגון היציג של הסייעות, וללא גננת מוסמכת, סייעת לא תגיע לגן. אנחנו ניאבק אם צריך".

במקום להתקדם במו"מ, באוצר מנסים לשבור את שביתת המורים

החלטת האוצר לתקצב פעילות חלופית לימי השביתה בולטת על רקע סירוב האוצר לדון עם הסתדרות המורים בסכומים קונקרטיים להעלאות השכר בהסכם השכר הבא, למרות שהסכם השכר האחרון שלהם הסתיים בשנת 2019 ומאז הוא נשחק. בהסתדרות המורים מזהירים מנטישה של מורים את המערכת בעקבות השכר הנמוך, ומאי הצטרפותם של מורים חדשים.

במשרד החינוך הבהירו שהפעילות לא תהיה חלק מפרויקט 'בית הספר של החופש הגדול', שיחל ב-1 ביולי ובו ייערכו קייטנות בחינם או בעלות מסובסדת בגנים ובבתי הספר, בהשתתפות הסייעות וגננות ומורות שיבחרו בכך ויקבלו תשלום נוסף.

שר האוצר אביגדור ליברמן ומזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד (צילום: דוברות משרד האוצר, פלאש 90)
שר האוצר אביגדור ליברמן ומזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד (צילום: דוברות משרד האוצר, פלאש 90)

באוצר אמרו ש"ההחלטה נבעה כהפקת לקחים מתקופת הקורונה והבנה בדבר חשיבות השמירה על השגרה ומניעת הפגיעה הקשה בתלמידים ובהורים כאחד. זאת בנוסף לשביתות ושיבושים הרבים של הסתדרות המורים שפוגעים במערכת החינוך ומונעים את סיומה של שנת הלימודים כראוי."

שר האוצר, אביגדור ליברמן: "בעיצומו של המו"מ בין משרד האוצר להסתדרות המורים, בוחרת ההסתדרות בדרך הקלה של השבתת מערכת החינוך, במקביל לניהול המשא ומתן. לצד הדאגה לציבור המורים אנחנו חייבים לדאוג גם להורים ולתלמידים ולכן נממן החל מיום ראשון הקרוב פעילות קיץ בבתי הספר כך שהמשק יוכל להמשיך לפעול כסדרו. אני מודה לשלטון המקומי על שיתוף הפעולה בהובלת הצעד ההכרחי הזה".

3 שנים ללא הסכם שכר

יפה בן דוד קראה לאוצר להיפגש באופן מיידי למשא ומתן. "אנחנו מנהלים כבר חצי שנה מו״מ עם פקידי האוצר אבל טרם קיבלנו אפילו הצעה קונקרטית אחת. היום אנחנו רואים שלאוצר יש כסף, אבל הוא מעדיף לתת אותו למפעילי קייטנות ולא לעובדות ועובדי ההוראה שנושאים על כתפיהם את מערכת החינוך. במעשיו אלה מחריף האוצר את המשבר במערכת חינוך ומאיץ את נטישת עובדות ועובדי ההוראה. האוצר משדר לציבור ולעובדי ההוראה שאין צורך בעובדות ועובדי הוראה מקצועיים שיהיו אחראים על חינוך דור העתיד של ישראל."

בן דוד קראה לשר האוצר, אביגדור ליברמן, "להגיע באופן אישי ולשבת עם שרת החינוך, מנכ"לית המשרד, הממונה על השכר ואיתי – כבר מחר". זאת לאחר שליברמן אמר אתמול שהוא מוכן לקיים משא ומתן עם בן דוד ביום ראשון. היום (חמישי) תיפגש בן דוד עם הממונה על השכר באוצר, קובי בר-נתן.

בהסתדרות המורים אומרים כי נציגיהם "מוכנים לשבת עד שייצא עשן לבן, ומקווים שביום חמישי שר האוצר ינחה את פקידי האוצר להגיע סופסוף עם טבלאות שכר והצעות קונקרטיות לתוספות שכר לכל עובדי ההוראה בשירות המדינה. נזכיר כי הסתדרות המורים מנהלת מו"מ עם פקידי האוצר ונציגי משרד החינוך כבר מחודש ינואר".

עיצומי המורים החלו לפני שלושה שבועות, במחאה על עיכוב המשא ומתן על הסכם שכר חדש למורים על ידי האוצר. לטענת הסתדרות המורים, בכל הישיבות שהתקיימו לא עלו הצעות קונקרטיות בנושא השכר, בנימוק שאין עדיין מסגרת תקציב ל-2023, ובמקביל בכירי האוצר התבטאו בתקשורת בדרישה לרפורמות שונות כמו שינוי לוח החופשות ותגמול מורים על 'מצוינות'.

השביתה הראשונה שערכו המורים היתה סיום הלימודים בכל הארץ ב-14:00 בצהריים ביום בו ערך הארגון הפגנה בהשתתפות כ-20 אלף מורים, גננות ותומכים בתל אביב. לפני כשבועיים החל הארגון להשבית לשעתיים את הלימודים בכל יום במחוז אחר בארץ. בראשון עד שלישי השבוע השביתה הסתדרות המורים לשעתיים את הלימודים בכל הארץ והם התחילו ב-10:00, והיום (רביעי) נערכה לראשונה שביתה כללית בכל מוסדות החינוך מלבד החינוך המיוחד.

שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, תומכת בשביתת המורים וקוראת לאוצר לקדם את המשא ומתן ולחתום עם הסתדרות המורים על הסכם להעלאת שכר. עקב כך, משרד החינוך לא פנה לבית הדין לעבודה בבקשה להוציא צווי מניעה לשביתה. אך לטענת הסתדרות המורים, בשבועיים שחלפו מתחילת השביתה לא הוצגה אף הצעה קונקרטית מהאוצר בנוגע להעלאת שכר המורים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!