דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

מנכ"ל מועצת המכינות על ראש מכינת בני ציון: "ציפינו שייקח אחריות, ולא ינהל קרב הגנה מתיש במשך ארבע שנים"

דני זמיר תיאר את יובל כהאן כ"דקדקן" בענייני בטיחות, אבל ביקר אותו על האופן בו ניהל את הטיול | דורית ברהום, אמא של מעיין ז"ל: "כבר 4 שנים אנחנו מחכים שאנשי המכינות יגיעו לתמוך במשפחות בבית המשפט, היינו פה לבד"

דני זמיר, מזכ״ל מועצת המכינות בישיבת ועדת החינוך על מסקנות הביניים מסקנות הביניים בנוגע לאסון נחל צפית, 8 במאי 2018. (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
דני זמיר, מזכ״ל מועצת המכינות בישיבת ועדת החינוך על מסקנות הביניים מסקנות הביניים בנוגע לאסון נחל צפית, 8 במאי 2018. (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
דוד טברסקי

מנכ"ל מועצת המכינות, דני זמיר, העיד היום (חמישי) בבית המשפט המחוזי בבאר שבע והעביר ביקורת על מי שהיה חברו ושותפו לעולם המכינות, יובל כאהן מנהל מכינת בני ציון, המואשם בהמתה בקלות דעת של 10 מחניכיה. "מצב של שינוי במזג אוויר באמצע טיול קורה לכל מכינה, כשזה קורה – משנים תכניות, לא הולכים לדרום בשיטפונות, הולכים לתל אביב".

זמיר, ששימש כראש מכינת רבין במשך שנים והיה בין מייסדיה, העביר ביקורת על כאהן על כך שמלכתחילה בחר לקיים טיול גיבוש לתלמידי י"ב ברמה קשה, בלי ידע לגבי הניסיון שלהם בטיולים ובשבוע של התראות ברורות לשיטפונות. "כזה טיול אסור היה לעשות. ראש מכינה ששומע שיש מזג אוויר סוער בדרום לא צריך תחזית מדויקת, צריך לפתוח את האוזניים".

זמיר סיפר על ההיכרות, אותה הגדיר כחברית, עם כאהן, שנמשכה למעלה מעשור. הוא תיאר אותו כאחד מראשי המכינות הדקדקנים בעולם המכינות, שלקח חלק מרכזי בכתיבת הכללים הבטיחותיים שלהם ואת מכינת בני ציון תיאר כאחת המובילות מבחינת הבטיחות. "מדובר באדם מרכזי בעולם המכינות, עשה דברים גדולים וחשובים, יש לו רקורד ללא דופי בתחום הפעולה הזו. מכאן גודל האכזבה והכעס".

"הקושי עם האירוע הוא בדרך שבה הוא נוהל מכל מה שאנחנו יודעים", הוסיף זמיר והאשים את כאהן באחריות על אופן התנהלות המשפט. "ציפינו שיובל ייקח אחריות, דווקא בגלל האחריות שלו בעולם המכינות.. לא לנהל קרב הגנה מתיש במשך ארבע שנים".

בתגובה לדבריו, תקף אותו עורך דינו של כאהן, אורי קורב, בטענה שהוא מאשים אותו בזה שביקש הגנה משפטית, "אחריות מוסרית היא גם אחריות משפטית?", שאל קורב. "הציפייה שלי מראש מכינה שיממש את האחריות בדרך ראויה יותר מאיך שהמשפט הזה מנוהל", ענה זמיר. בהמשך המשפט, ביקר את הקו המשפטי של ראש המכינה שבחר לתקוף את מדריכת הטיול, נעם דור, שלבסוף לא הועמדה לדין. "החטא הקדמון היה להטיל עליה מלכתחילה אחריות על הטיול".

ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית
ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית

זמיר הגיע לדוכן העדים חמישה חודשים לאחר התאריך המקורי של העדות. לטענת ההורים, עורכי הדין של הנאשמים משכו בכוונה את הזמן והדבר היטיב גם עם זמיר, שבספטמבר הקרוב יסיים את כהונתו כמנכ"ל מועצת המכינות. בעדותו, טען שהוא וראשי המכינות פנו מספר פעמים למשרד החינוך והביטחון כדי להסדיר את מעמד המכינות והפיקוח עליהם טרם המכינה, אך נענו בשלילה.

השופט יובל ליברדו ניסה להבין מזמיר, בכובעו כראש מכינה לשעבר, כיצד הוא תופס טת האחריות של ראש מכינה בטיול שהוא לא נמצא בו פיזית, כפי שקרה באסון המכינה. לדעת זמיר, למרות שבעת הטיול לא היו נוהל כלל מכינתי בנושא, מתפקידו של כאהן היה להיות בקשר רציף מול הקבוצה.

"רוב ראשי המכינות היו פיזית במקום, ואם לא אז בטוח בקשר רציף, היום יש נהלים מסודרים", ענה זמיר. "צריך להיות ברור לצוות המכינה שאם עושים שינוי דרמטי במסלול, הוא לא יכול להתבצע ללא אישור מנהל", ועל כך הוסיף "מההיכרות שלי עם יובל אני בטוח שהוא היה בקשר רציף (עם המדריכים בשטח ד.ט) הוא בנאדם ששולט בפרטים, אכפת לו ממה שקורה".

מסוקים בחיפושים בנחל צפית (צילום: מאור קינבורסקי/ פלאש90)
מסוקים בחיפושים בנחל צפית (צילום: מאור קינבורסקי/ פלאש90)

"דני זמיר מדבר על לקיחת אחריות אבל אנחנו מצפות כבר ארבע שנים שראשי, בוגרי וחניכי המכינות יבואו לתמוך במשפחות השכולות בבית המשפט, עד עכשיו היינו לבד כאן", אומרת ל'דבר' דורית ברהום, אמא של מעיין ז"ל. "תמיכה זה לא רק לעשות טקס זיכרון כל שנה". על הדוכן זמיר העיד שחלק מהמשפחות העבירו עליו ביקורת וקראו להתפטרותו ואישר, לשאלתו של עו"ד קורב, שהוא שכר יועץ תקשורת ביום האסון, לטענתו בגלל מספר פניות רב מאוד מגופי תקשורת.

הוועדה לבדיקת המכינות, המתכנסת מעל לשנה, הגישה לפני חודש דו"ח הביניים שביקר בחריפות את היעדר הפיקוח מצד משרדי החינוך והביטחון על המכינות לאורך השנים. כל זאת חרף דרישת החוק לפיקוח, ובמקביל חשפה תרבות של זלזול בהוראות בטיחות וטיוח מקרים חריגים במכינות, שרובן נבעו מרצון שלא להכניס גורמי ביקורת ופיקוח לתוך המכינות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!