דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / תוכנית האוצר לאינפלציה: שחיקת שכר

עליית המחירים תימשך, והדרך היחידה להתמודד איתה היא להעלות את השכר במשק | הקפאת השכר, שתוביל לשחיקתו, אולי תתרום כמה שברירי אחוז לירידת האינפלציה, אבל רק משום שמורה מתחילה שמרוויחה 6,300 שקלים בחודש תוותר על שכר דירה או על כמה מוצרים בסופר

הפגנת מורים (צילום: כדיה לוי)
הפגנת מורים. עליית מחירים ללא עליית שכר היא הורדת שכר בפועל (צילום: כדיה לוי)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

בכירי משרד האוצר שהשתתפו בשבוע שעבר בכנס אלי הורוביץ לכלכלה חזרו על אותם שני המסרים בגרסאות שונות: אל תלטשו עיניים לעודפי הגבייה, ותפחדו מאוד מהאינפלציה. המסקנה של שני המסרים האלה היא אחת: תחזיקו חזק, תסתדרו עם מה שיש, והכי חשוב, אל תבקשו העלאות שכר.

הגדיל לעשות הממונה על התקציבים יוגב גרדוס, שהזהיר שהאינפלציה היא 'חבית חומר נפץ' שעליה אנחנו יושבים, והגפרור שיצית אותה הוא דרישות השכר של המגזר הציבורי.

התיאוריה הכלכלית שמכוננת את סיפור האימה הזה קושרת בין גאות כלכלית לאינפלציה. עליית השכר מגבירה את הביקוש המצרפי מצד אחד, ואת עלויות הייצור מצד שני – גורמים שיכולים לתרום לעליית המחירים. בקצה התהליך מזהירים מפני 'ספירלת מחירים ושכר', כלומר היזון חוזר בין השכר לאינפלציה.

אפשר להתווכח עם התיאוריה הזאת, ובעיקר עם האופן הנכון ליישם אותה, אבל למען האמת אין סיבה. זה ברור שהאינפלציה בישראל ברובה מיובאת בגלל עליות מחירים בעולם, ולא נובעת מגורמים פנימיים כמו ביקוש גבוה במיוחד או לחצי שכר. כמו האינפלציה עצמה, גם השיח עליה מיובא מארצות הברית, שם הוויכוח הזה חי ורלוונטי למצב הכלכלה.

זה בדיוק מה שאמרו בכנס מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב והשר אביגדור ליברמן, שהבהירו שניהם שהאינפלציה מיובאת. ליברמן אף אמר שהגדלת ההכנסה הפנויה היא הפתרון לעליית המחירים. גרדוס מזהיר מהגדלת ההכנסה הפנויה, בעוד ליברמן אומר שהיא הפתרון. אולי השאלה היא הגדלת ההכנסה הפנויה של מי.

למען האמת, עליית השכר במגזר הציבורי לא משפיעה על התשומות לייצור, ולכן השפעתה על עליית המחירים מוגבלת יותר. יש לה אמנם השפעה על הביקוש ועל סביבת השכר הכללית במשק, אבל צריך להסתכל על הצד השני של המטבע: עליית מחירים ללא עליית שכר היא הורדת שכר בפועל.

ייתכן שהשחיקה בשכר תתרום כמה שברירי אחוז לירידת האינפלציה. אבל רק משום שמורה מתחילה שמרוויחה 6,300 שקלים בחודש תוותר על שכר דירה או על כמה מוצרים בסופר. מה שנראה טוב יותר על הגרף נראה רע בחיים עצמם. יש איך למנוע את זה במדיניות שקולה ואחראית של שיפור הדרגתי בשכר הריאלי, תוך שיפור פריון העבודה.

את עליית המחירים בישראל צריך לנסות למתן, אבל אין אפשרות לשלוט בה בצורה מלאה. המחירים בישראל עולים, וימשיכו לעלות. בקופת המדינה יש עודפים גדולים, והשאלה היחידה היא מי ישלם את המחיר: הקפאת שכר והורדת מסים משמעותה שהאחיות, המורות, העובדים הסוציאליים ועובדי משרדי הממשלה יפסידו, ומרוויחי שכר גבוה ירוויחו. שיפור השכר משמעותו שהמנצח יהיה מעמד הביניים הישראלי.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!