דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

היועצת המשפטית לממשלה החליטה: ניתן לקיים מו"מ עם המורים בתקופת בחירות

בהחלטה שהתקבלה לאחר דיון לילי ציינה גלי בהרב-מיארה שהמו"מ צריך להיות כפוף להגבלות שחלות על ממשלת מעבר, שמחויבת "לנהוג באיפוק, אלא אם קיים צורך חיוני בעשייה"

היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה (צילום ארכיון: נתן ווייל, לע"מ)
היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה (צילום ארכיון: נתן ווייל, לע"מ)
אסף צבי

המשא ומתן בין משרד האוצר להסתדרות המורים על הסכם שכר חדש יוכל להימשך למרות היציאה למערכת בחירות – כך החליטה היום (ראשון) היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה. עם זאת, המשא ומתן יצטרך להיות כפוף להגבלות החלות על ממשלת מעבר, סוגיה שיכולה להיות נתונה לפרשנויות שונות.

לפי הודעת היועצת המשפטית לממשלה, "ניתן לקיים משא ומתן עם הסתדרות המורים לשם הגעה להסכם שכר חדש, בכפוף למגבלות המוכרות החלות בתקופת בחירות".

ההחלטה התקבלה בעקבות פניית משרד האוצר, בדיון שהתקיים במהלך הלילה בראשות המשנים ליועצת המשפטית לממשלה (משפט ציבורי-חוקתי ומשפט ציבורי-מנהלי), רז נזרי וגיל לימון, ובהשתתפות מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב, הממונה על התקציבים יוגב גרדוס, הממונה על השכר קובי בר-נתן, היועץ המשפטי של משרד האוצר אסי מסינג, היועץ המשפטי של הממונה על השכר ארז אנצויג, ומנהלת המחלקה למשפט העבודה בפרקליטות המדינה, רחל שילנסקי.

לפי החוק הקיים, ממשלה שמכהנת לאחר פיזור הכנסת היא ממשלה רגילה. עם זאת, הפסיקה והנחיות היועץ המשפטי לממשלה לאורך השנים קבעו הגבלות שונות על פעילות הממשלה בתקופת בחירות, והגדירו אותה כ'ממשלת מעבר'. אך הפסיקה קבעה עקרונות, בהתאם למקרים ספציפיים, ובפועל יכול לנבוע מהם טווח רחב של פרשנויות.

לפי ד"ר אסף שפירא מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, "'מתחם הסבירות' של ממשלת מעבר הוא צר יותר, ועל הממשלה והשרים לנהוג באיפוק, אלא אם קיים צורך חיוני בעשייה. מגבלות ספציפיות קיימות לגבי מינויים בתקופת בחירות ו"כלכלת בחירות", כלומר העברת תקציבים ומתן הבטחות להעברות תקציבים בסמוך לבחירות".

3 שנים ללא הסכם שכר

הסכם השכר האחרון של הסתדרות המורים, אופק חדש, הסתיים לפני שלוש שנים, במאי 2019. מאז הוא לא חודש, עקב תקופה ארוכה של מערכות בחירות רצופות, היעדר ממשלה נבחרת והיעדר תקציב מדינה מאושר, ומגפת הקורונה. כתוצאה מכך, שכר המורים נשחק.

היועצת המשפטית לממשלה בהרב-מיארה לא פירטה מהם לדעתה המשמעויות של עקרונות אלו במשא ומתן על הסכם השכר החדש של המורים, למשל, האם על הסכם עתידי צריכות לחול הגבלות תקציביות כלשהן, או על משך התקופה שבה הוא יחול. ההחלטה נותנת אור ירוק להמשך קיומו של המשא ומתן להסכם שכר חדש, אך מאותתת לצדדים שכל הסכמה ביניהם תצטרך להיבחן על ידה, בהתאם ל'מתחם הסבירות' כפי שהיא תפרש אותו.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!