דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מהעלאת דמי ההבראה ועד פיצויי שומר החומות: המשימות שנותרו לשרה ברביבאי לפני הבחירות

מאז התמנתה לשרה, ברביבאי חתמה עד כה על צו הרחבה אחד בלבד | זו אחת הסמכויות המשמעותיות במשרד העבודה, עליה התעקשה כשהתמנתה לשרה

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

אם שרת הכלכלה אורנה ברביבאי רוצה להותיר חותם משמעותי עוד טרם הבחירות המתקרבות, באפשרותה במחי חתימה להביא לעלייה בשווי דמי ההבראה, לפצות עובדים בגין ימי עבודה שאבדו במהלך מבצע שומר החומות, ולהעלות את שכרם של מאות אלפי עובדים בענפי הסיעוד, הניקיון, ההסעדה, הבניין ומוקדי הסיור.

על שולחנה של השרה מונחים הסכמים קיבוציים שנחתמו בין ההסתדרות לארגוני המעסיקים, בהתייחס לכל הסוגיות והענפים המדוברים, הממתינים לחתימת השרה על צווי הרחבה שייאשרו ויכניסו אותם לתוקף.

ההסכם הוותיק ביותר הוא זה של עובדי מוקדי הסיור והשמירה, הממתינים מאז מרץ 2019 לחתימת צו הרחבה בעניינם. ההסכם שנחתם מול ארגון חברות המוקד ביקש לקבוע תוספות שכר לכלל העובדים עד לגובה של 2.3% – המקבעת את שכר המינימום הענפי כגבוה משכר המינימום במשק, וכן קרן השתלמות לעובדים בוותק של שנתיים ומעלה ומענקי היקף משרה ומצוינות שיחולקו באופן רבעוני.

ביולי 2021 הסכימו יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי לראשונה מזה 7 שנים על עדכון תעריף דמי ההבראה לעובדים, מ-378 ל-382 ש״ח עקב עליית המדד בשנת 2020.

חודש לאחר מכן, נחתם לראשונה הסכם ענפי בענף הסיעוד, לאחר מאבק ממושך של עובדות הענף להקמת התאגדות ענפית. ההסכם מול איגוד נותני שירותי הסיעוד נועד להסדיר לראשונה את תנאי העבודה, הרווחה והזכויות הסוציאליות של כ-145 אלף העובדים והעובדות בענף. בין היתר כולל ההסכם תוספות שכר עבור ותק בענף ותשלום לעובדים בגין זמני המעבר והנסיעה בין מטופל למטופל.

בנובמבר נחתם הסכם קיבוצי חדש לענף הניקיון, לפיו יעמוד שכר המינימום הענפי על 6,552 ש״ח או 22% מעל שכר המינימום כפי שיתעדכן מעת לעת (לפי הגבוה מבין השניים). לעובדים מקצועיים (כגון מנקי חלונות מקצועיים או מטאטאי רחובות) נקבע שכר התחלתי גבוה אף יותר – 35% מעל שכר המינימום.

בדצמבר נחתם הסכם נוסף בין בר דוד ואמיתי, הנוגע לתשלום השכר של עובדים במגזר הפרטי, שנעדרו במהלך מבצע שומר החומות מעבודתם ביישובים שבמרחק עד 80 ק"מ מרצועת עזה. ההסכם מבקש לדרוש מהמדינה לשפות את המעסיקים על השכר, בדומה למנגנוני הפיצוי שנתנו בתקופת מבצע צוק איתן

בינואר 2022 נחתם לראשונה הסכם קיבוצי ענפי לעובדי ענף ההסעדה, הקובע כי שכר המינימום יעלה בהדרגה עד ל-16% לפחות מעל שכר המינימום. עוד כולל ההסכם זכאות לקרן השתלמות, לשי לחג, למענקי התמדה ומצויינות ולאספקת בגדים וציוד.

החודש נחתם גם הסכם חדש בענף הבניין, המעלה את שכר המינימום הענפי ל-6,300 ש״ח וכן מנגנון למעבר אוטומטי בין דרגות שיאפשר לעובדים אופק תעסוקתי והתקדמות, תוספת של 7.4% לשכר המנופאים והעלאה משמעותית למנהלי העבודה בענף.

הסכמים אלו כולם כפופים לחתימת צווי ההרחבה על ידי השרה. מנגנון צווי ההרחבה מאפשר לשרה לקחת הסכמים קיבוציים שנחתמו בין ארגוני עובדים, מעסיקים וארגוני מעסיקים, ולהפוך אותם למחייבים במשק כולו או בענפים שלמים (בלא תלות בחברות המעסיק בארגון המעסיקים). המנגנון שימש לאורך השנים ככלי מרכזי של ארגוני העובדים והמעסיקים להעלאת שכרם של עובדים, בדגש על עובדי קבלן שהעלאת שכרם דורשת בין היתר את עדכון המכרזים.

מאז התמנתה ברביבאי לשרה, חתמה עד כה על צו הרחבה אחד בלבד צו הרחבה על ההסכם הענפי בענף האבטחה והשמירה, שנחתם במרץ 2021 ומקיף כ-100 אלף עובדים. צו ההרחבה וההסכם צפויים להעלות את שכר העובדים בענף החל מחודש ספטמבר הקרוב כך שיעמוד על 110-160% משכר המינימום הכללי (בהתאם להכשרת העובד ולתפקידו).  

חתימה על צווי הרחבה היא אחת הסמכויות המשמעותיות הניתנות לשר או השרה המחזיקים בתיק העבודה תיק עליו נאבקה ברביבאי בראשית ימי הממשלה מול חבר מפלגתה שר הרווחה מאיר כהן. בעקבות המאבק, הועברה זרוע העבודה בשלמותה ממשרד הרווחה למשרד הכלכלה.

ברביבאי: ״יש להסדיר מקורות תקציביים לפני חתימה על הצווים״

שרת הכלכלה התייחסה לדברים ואמרה כי הליך הרחבת הסכם קיבוצי תלוי בגורמים רבים וכרוך בבחינת ההסכם, בהסדרת יחסי עבודה וכן בחינת משקלו הכמותי; על כמה עובדים ומעסיקים יחול ההסכם הקיבוצי. ככל שההסכם הקיבוצי מגדיל את הוצאות המדינה כמזמינת שירות או בשל היותה תומכת ומתקצבת שירותים ציבוריים, ישנה חובה להסדרת מקור תקציבי טרם הוצאת צו ההרחבה".

לדבריה ההסכם הקיבוצי של עובדי מוקדי הסיור נמצא לקראת חתימה. באשר להסכמי הניקיון והסיעוד טענה השרה כי ההסתדרות והמעסיקים טרם השיגו את הסכמת משרד האוצר הנחוצה לאור המשמעות התקציבית כיוון שהמדינה היא מזמינת שירות.

בענף ההסעדה מסרה השרה כי הצדדים להסכם הקיבוצי נתבקשו להמציא נתונים כמותיים אודות מספר העובדים והמעסיקים שעליהם חל ההסכם הקיבוצי וכן נתבקשו לפנות למשרד האוצר לצורך קבלת אישור על מקור תקציבי; וזאת משום שהאוצר הוא מזמין שירות.

באשר להסכם דמי ההבראה טענה השרה כי החתימה על צו הרחבה מתעכבת לאור אי הסכמה בין ארגוני המעסיקים.

כך גם לגבי צו ההרחבה לפיצוי על שומר החומות. לדבריה, פירסמה השרה הודעה על כוונה שלאחריה הוגש סכסוך קיבוצי בבית הדין הארצי מטעם נשיאות העסקים והמעסיקים.

ההסכם הקיבוצי בענף הביניין מצוי עדיין לדברי השרה בהליכי רישום אצל הממונה על יחסי העבודה במשרדה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!