דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הזכות לקורת גג

מומחה למשפט ציבורי: ״אפשר להעביר כספי פיצויים למפוני גבעת עמל, ויש לכך תקדימים״

בניגוד לטענות האוצר ויועצים משפטיים לממשלה, לפיהן לא נמצאה הדרך החוקית להעביר מענקים לתושבי גבעת עמל, עו״ד גלעד ברנע, מצביע על האפשרות: ״החלטת ממשלה להקמת ועדה ציבורית עצמאית ובלתי תלויה״ | ״ראש הממשלה בנט ושר השיכון אלקין צריכים פשוט להחליט, בפרשת ילדי תימן וצוללי הקישון עברו כספים בצורה דומה״

לבנה רצבי, התושבת האחרונה שפונתה מביתה בגבעת עמל (צילום ארכיון: דוד טברסקי)
לבנה רצבי, התושבת האחרונה שפונתה מביתה בגבעת עמל (צילום ארכיון: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

יש דרך לחלץ את הכספים שהוקצו לתושבי גבעת עמל, אחרי כמעט שנה במהלכם היו תקועים במשרד האוצר. ״מדינה יכולה להעניק מענקים כספיים״, אומר עו״ד גלעד ברנע ל׳דבר׳, ״כל עוד היא עושה את זה באופן ענייני ושוויוני, במסגרת תקציב המדינה. לא נדרשת לשם כך חקיקה״.

ברנע, מומחה למשפט ציבורי, אומר שאין צורך בהליכים חקיקתיים ובירוקרטים נוספים. את הפיצויים שלא הגיעו לתושבי גבעת עמל שפונו מבתיהם, אפשר להעביר מייד. ״הכספים כבר אושרו בהחלטת ממשלה״, אומר ברנע, ״והם יכולים לעבור למשפחות אם רק ראש הממשלה בנט ושר הבינוי והשיכון אלקין יתערבו״.

פינוי גבעת עמל (צילום ארכיון: רונית אלדובי)
פינוי גבעת עמל (צילום ארכיון: רונית אלדובי)

תושבי גבעל עמל פונו בנובמבר 2021 מבתיהם. הם זכו לפיצוי של 30 מיליון שקלים מיצחק תשובה, יזם הנדל״ן בשטח, וחברות הכנסת נעמה לזימי (עבודה) וגבי לסקי (מרצ) הבטיחו פיצויים נוספים מטעם המדינה בסך 30 מיליון שקלים, במסגרת כספים קואליציוניים. אלא שעד היום לא נמצאה המסגרת החוקית להעביר את הכספים.

לדברי ברנע, הפתרון המתאים בנסיבות העניין, הוא הכרה בכך שמדובר בהחלטת ממשלה להענקת מענקים כספיים, שלא מבוססת על זכות משפטית, כי אם ״מטעמי צדק ותיקון עוול היסטורי״. הכספים כבר הוקצו ואושרו במסגרת תקציב 2021-2, ומסומנים על ידי האוצר.

בשביל להעביר את הכספים לתושבים דרושה החלטת ממשלה להקמה ומינוי ועדה ציבורית עצמאית ובלתי תלויה, שתקבע קריטריונים להקצאת הכספים. די בהחלטת ראש הממשלה בנט בשביל להוציא את זה לפועל, ואין צורך בהליכי חקיקה בכנסת לשם כך. זאת בניגוד לטענה שנשמעה עד לאחרונה על ידי חלק מגורמי הייעוץ המשפטי לממשלה.

עו״ד גלעד ברנע (צילום: אלבום פרטי)
עו״ד גלעד ברנע (צילום: אלבום פרטי)

״קיימים מספר תקדימים רלוונטיים לכך״ אומר ברנע, ״בעבר העניקה הממשלה מענקים בצורה דומה למטרות צודקות בתחומים מגוונים כמו כספים למשפחות ילדי תימן החטופים (שהממשלה העבירה ללא הליך חקיקה ראשי בכנסת) או מענקים כספיים לצוללי הקישון (שהתקבלו בהחלטת שר הביטחון בלבד)״.

ניסיונות להעברת כספי הפיצוי מהמדינה לתושבים נכשלו עד היום. עיריית תל אביב סירבה להיות צינור להעברת הכסף; במשרדי האוצר והבינוי והשיכון טענו שהם זקוקים לתקן מיוחד; ויועצים משפטיים למשרדי הממשלה אמרו שהם אינם מוצאים דרך חוקית להעברת הכסף.

לדברי ברנע, הצגת חלוקת הכספים כ״לא חוקית״ על ידי גורמים בממשלה איננה נכונה. ״הממשלה עצמה, מטעמי מה שהיא מגדירה כתיקון עוול היסטורי, החליטה להקצות את הכסף בתקציב המדינה״, אומר ברנע, ״גם פסקי הדין הרבים שניתנו בסוגייה, אינם מונעים מהלך כזה, שהרי אין פסק דין שהורה לממשלה שלא ליתן מענק מטעמי צדק למשפחות גבעת עמל״. ברנע מקיים בימים האחרונים משא ומתן עם גורמים משפטיים בממשלה לצורך העברת הכספים, המעוכבים זמן רב, לתושבים המפונים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!