דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

מומחים לחינוך: "אם מתגמלים מורים על 'מצוינות', למה שמורה יבחר ללמד תלמידים מתקשים?"

דני בר גיורא, מנהל בית הספר למנהיגות 'מנדל': "מדידת מורים לפי הישגי התלמידים תגביר את התחרותיות וחוסר השוויון" | ד"ר ניר מיכאלי, רקטור מכללת אורנים: "שיתוף הפעולה בין המורים ייפגע"

שיעור מחאה על מצב החינוך, בהפגנת המחאה של הסתדרות המורים, מאי 2022 (צילום ארכיון: תומר נויברג, פלאש 90)
שיעור מחאה על מצב החינוך, בהפגנת המחאה של הסתדרות המורים, מאי 2022 (צילום ארכיון: תומר נויברג, פלאש 90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

אחת מדרישות משרד האוצר במשא ומתן על הסכם השכר עם הסתדרות המורים הוא הענקת גמול עבור 'מצוינות'. "עלינו להתמקד גם בפרמטר העיקרי בשכר המורים, שנכון להיום הוא ותק ולא מצוינות", אמר שר האוצר אביגדור ליברמן במסיבת עיתונאים בחודש שעבר, "אנחנו רוצים לשים את המצוינות במרכז". למרות שלמילה מצוינות יש קונוטציה חיובית, חוקרי חינוך מזהירים שהתרגום שלה לעולם שכר המורים עלול להיות הרסני.

"אני לא מכיר מורה שעזב את המקצוע כי הוא חושב שמגיע לו להתפרנס פי שניים יותר מקולגה שלו, כי הוא מתאמץ והקולגה לא", אומר ל'דבר' דני בר גיורא, מנהל בית הספר למנהיגות 'מנדל' ובעברו ראש מטה היישום של רפורמת 'אופק חדש' במשרד החינוך. "נניח שמצוינות היא מדידת המורה דרך הציונים של תלמידיו. כלומר ככל שההישגים הלימודיים של התלמידים גבוהים יותר, כך השכר של המורה גבוה יותר. משמעות אופן המדידה הזה היא הגברת התחרותיות, שתוביל להעמקה של חוסר השוויון במערכת החינוך."

לדברי בר גיורא, "בשיטה כזו, למה שמורה יבחר ללמד כיתת מב"ר (מסלול בגרות רגיל, שמיועד לתלמידים שמתקשים בלימודים – מ.מ.), כיתת חינוך מיוחד או ללמד בפריפריה? הרי התלמידים בקבוצות אלו בהכרח יקבלו ציונים נמוכים יותר מתלמידים בכיתות מצטיינים או במרכז הארץ. נוסף לכך, בתי הספר יעודדו את עזיבתם של תלמידים חלשים את בתי הספר, מגמה שכבר עכשיו מתרחשת".

ד"ר ניר מיכאלי. "בשנים האחרונות יש מגמה של יצירת קהילת עמיתים בבית הספר, כלומר הגברת הלמידה המשותפת ושיתוף הפעולה בין מורים. למה שאני ארצה להעניק מהידע שלי למורה אחר, אם המידע הזה יכול לגרום לכך שהוא ירוויח יותר ממני?" (צילום: אלבום פרטי)
ד"ר ניר מיכאלי. "בשנים האחרונות יש מגמה של יצירת קהילת עמיתים בבית הספר, כלומר הגברת הלמידה המשותפת ושיתוף הפעולה בין מורים. למה שאני ארצה להעניק מהידע שלי למורה אחר, אם המידע הזה יכול לגרום לכך שהוא ירוויח יותר ממני?" (צילום: אלבום פרטי)

ד"ר ניר מיכאלי, רקטור מכללת אורנים, מזהיר מפגיעה בעבודת הצוות החינוכי בבית הספר. "מדידת הישגים תגביר את התחרות בין המורים עצמם. בשנים האחרונות יש מגמה של יצירת קהילת עמיתים בבית הספר, כלומר הגברת הלמידה המשותפת ושיתוף הפעולה בין מורים. למה שאני ארצה להעניק מהידע שלי למורה אחר, אם המידע הזה יכול לגרום לכך שהוא ירוויח יותר ממני? מה האינטרס שלי לשתף פעולה עם מורה אחר?".

במשרד החינוך כבר יש 'מענק מצוינות'

כבר עכשיו קיים מודל תגמול לפי הישגים בחטיבות הביניים ובתיכונים. במסגרת רפורמת 'עוז לתמורה', הסכם השכר בין ארגון המורים העל יסודיים למשרד החינוך, בתי הספר זוכים ב'מענק מצוינות', שמבוססת על הישגים לימודיים, חברתיים וערכיים. המענק מוענק לכלל צוות ההוראה ביחס לאחוז המשרה. ישנן ארבע דרגות אפשריות לגובה המענק, כשהדרגה הגבוהה ביותר עמדה על 8,443 ש"ח למורה. כדי למנוע העדפה של בתי ספר ביישובים מבוססים, בבחינת הפרמטרים לקבלת המענק כל בית ספר מושווה לבתי ספר במעמד כלכלי-חברתי דומה לשלו, ובאותו זרם חינוך.

"חוזים אישיים הם מכבסת מילים להקלה על פיטורי מורים"

כיוון נוסף שנראה שהאוצר מקדם הוא שה'מצוינות' לא תוגדר לפי איכות ההוראה של המורה אלא לפי נתוני הפתיחה שלו. בנאום בכנס אלי הורביץ בשבוע שעבר אמר ליברמן שהוא שואף להעסקת מורים בחוזים אישיים בשכר גבוה, על מנת למשוך מורים 'איכותיים' למערכת.

בר גיורא מסביר שהחוזים האישיים הם דרך לפגוע בביטחון התעסוקתי במקצוע ההוראה. "מה שמסתתר מאחורי החוזים האישיים זה קידום שני עניינים: שכר דיפרנציאלי למורים וקלות בהליכי פיטורים. 'חוזים אישיים' היא מכבסת מילים לצורך קידום שני אלו. הבעיה הגדולה היא מחסור במורים, ובטח שבמורים 'טובים', ולכן מה יועילו פיטורי מורים, אם אין מי שימלא את מקומם?"

"אני מוטרד בעיקר מהקריטריונים ל׳מצוינות׳", אומר מיכאלי, "אפשר לשקול חוזים אישיים לאנשים שלא רואים בשלב זה במקצוע ההוראה ׳קריירה׳, למשל מהנדסים, שבמקביל לעבודתם העיקרית ילמדו כיתה אחת, או צעירים בעלי ניסיון הדרכה וריכוז שייכנסו למשימת הוראה או חינוך באופן חלקי. אבל לא נכון בעיני שהחוזים האישיים יהיו מנת חלקם של מורי ליבת חדר המורים, ובוודאי לא נכון שיוגדרו לפי מדדים תוצאתיים".

מיכאלי ובר גיורא לא שוללים שכר דיפרנציאלי המבוסס על אחריות ותפקידים שונים במערכת. "כבר עכשיו קיימים גמולים על תפקידים כמו רכזת שכבה או מקצוע, אבל הם נמוכים מאוד ולא משמעותיים", אומר מיכאלי, "ניתן להעלות אותם בצורה משמעותית, ואף להתאים לכך את ימי החופשה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!