דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

טור אורח / פרופסורית של המשחק

היא לא הכי אתלטית, לא הכי גבוהה, לא הכי מרשימה, אבל השפיעה על המשחק יותר מכל אחת אחרת | סו בירד, שהודיעה על פרישה אחרי קריירה ארוכה ומפוארת ב-WNBA, היא הרבה מעבר לספורטאית גדולה

סו בירד במדי סיאטל סטורם מה-WNBA.  פשוט יש לה את זה (צילום: AP/Matt York, File)
סו בירד במדי סיאטל סטורם מה-WNBA. פשוט יש לה את זה (צילום: AP/Matt York, File)
ליעד סואץ קרני
ליעד סואץ קרני
כותבת אורחת
צרו קשר עם המערכת:

סו בירד היא מסוג השחקניות שקשה לשים את האצבע על מה היא עושה כל כך טוב, פשוט יש לה את זה. אייקון הכדורסל, שהודיעה בגיל 41 על פרישה בתום העונה הנוכחית, מככבת כבר 20 שנה ב-WNBA אחרי שנבחרה ראשונה בדראפט 2002 על ידי הסיאטל סטורם ועשתה קריירה מופלאה באוניברסיטת קונטיקט.

רשימת ההישגים של בירד על המגרש או מחוצה לו היא אינסופית ומציבה אותה בשורה אחת עם הגדולים והגדולות של הכדורסל והספורט העולמי בכלל. מאיפה מתחילים את הרשימה? 5 מדליות זהב אולימפיות, 4 אליפויות WNBA בשלושה עשורים שונים עם אותה קבוצה, 2 אליפויות מכללות, 12 פעמים אולסטאר, 5 אליפויות יורוליג, 4 פעמים אלופת עולם וההישגים לא נגמרים.

מעבר לכל ההישגים, פשוט כיף לראות אותה משחקת. היא נעה בין לחייך כל הזמן על המגרש לבין פרצוף של אחת שקולעת סלי ניצחון כאילו זה כלום. היא לא הכי אתלטית במגרש, לא הכי גבוהה, לא הכי מרשימה, אבל בלתי ניתנת לעצירה. ולא בגלל שבכל משחק היא קולעת 30 נקודות.

***

"פרופסורית של המשחק", כך חברתי הטובה שי דורון מגדירה את סו בירד. דורון, שחקנית ה-WNBA הישראלית הראשונה, שיחקה עם בירד ברוסיה. שאלתי אותה מה מיוחד בה כל כך?

שי דורון במדי ניו יורק ליברטי מה-WNBA בשנת 2007 (צילום: AP Photo/Frank Franklin II)
שי דורון במדי ניו יורק ליברטי מה-WNBA בשנת 2007 (צילום: AP Photo/Frank Franklin II)

"מה שקופץ לי ראשון בראש על סו כשחקנית שלפעמים קשה לראות כמה שהיא מדהימה באמת, אבל פתאום שמשחקים איתה, מבינים כמה היא טובה וכמה התפקיד של הרכזת הוא חשוב, והיא עושה את התפקיד הזה הכי טוב מכל מי שאי פעם שיחקה את המשחק הזה. השליטה שלה במגרש, בשחקניות, בהבנה של איזה תרגיל, מי חמה ומי לא ולנצל כל מיס-מאץ'. החוכמה שלה על המגרש זה משהו מטורף".

איך היא באופן אישי כחברה לקבוצה?
"היא אחד האנשים היותר מצחיקים שאני מכירה, הומור סרקסטי, סו אלופה בדבר הזה. היו לנו הרבה צחוקים ברוסיה, אחד הדברים שקורים ברוסיה זה שהם היו מאוהבים בספריי קרח, משוכנעים שהוא מרפא הכל, מבחינתם גם סרטן. אם היית נפצעת, הם עוד לא יודעים מה קרה לך וממלאים אותך בספריי קרח. היא ואני היינו נקרעות מצחוק מזה".

***

מעבר ליכולות הכדורסל המופלאות שלה, הייחוד של סו בירד כספורטאית הוא מנהיגות חברתית. בשנים האחרונות, ביחד עם בת זוגתה ואייקון הכדורגל מייגן ראפינו, עסקו השתיים במאבקים חברתיים גורפים ונחשבות ל"פאוור קאפל" הכי חזק בספורט העולמי.

סו בירד ומייגן ראפינו. "בכוחות משותפים ובתמיכה אחת של השנייה, הצליחו לשנות דברים בחברה האמריקאית" (צילום: AP / Elaine Thompson)
סו בירד ומייגן ראפינו. "בכוחות משותפים ובתמיכה אחת של השנייה, הצליחו לשנות דברים בחברה האמריקאית" (צילום: AP / Elaine Thompson)

זכויות הלהט"ב, תנועת ה-BLACK LIVES MATTER וההתגייסות של ה-WNBA לנושא, כאשר סו בירד הייתה ממובילות המהלך, קמפיין "EQUAL PAY" של שחקניות נבחרת ארה"ב בכדורגל. בנוסף, הן הזוג הלהט"בי הראשון שהצטלמו למגזין ESPN במוסף המיוחד של BODY.

בכל המהלכים האלו, הצליחו סו ומייגן בכוחות משותפים ובתמיכה אחת של השנייה לשנות דברים בחברה האמריקאית. שחקניות ה-WNBA הצליחו לגייס גם את שחקני ה-NBA ועובדים ביחד על קידום נושאים חברתיים. אפילו בימים האחרונים, מאז החלטת בית המשפט העליון בארה"ב להפוך את החלטת רו נגד וויד, יצאו הודעות משותפות של ה-WNBA וה-NBA כנגד ההחלטה.

העשייה החברתית של בירד עלתה מדרגה כאשר היא ועוד שלוש ספורטאיות אולימפיות הקימו את TOGETHXR, חברת מדיה ומרצ'נדייס שמטרתה להעלות את הנוכחות התקשורתית של ספורט הנשים, על-ידי נוכחות חזקה ברשתות החברתיות וייצור תוכן משמעותי שמכוון בעיקר לדור המילניום ודור ה-Z. ספורט הנשים מקבל בין 2%-4% מכיסוי תקשורת הספורט בארה"ב, סו בירד וחברותיה לא חיכו שיעשו בשבילם אלא לקחו את המושכות ועושות בשביל עצמן כדי שלילדות, נערות ונשים יהיו מודל לחיקוי.

***

בשנים האחרונות יש דיונים רבים האם סו בירד היא ה-GOAT (הגדולה מכולן), או שמה חברתה הטובה דיאנה טוראסי. לפי הצבעת אוהדי ה-WNBA ידה של טראוסי על העליונה, אבל לטעמי המורשת של סו בירד היא היותר משמעותית בזכות העשייה החברתית שלה והאופי הממלכתי שלה.

סו בירד ודיאנה טאורסי זוכות במדליית הזהב עם נבחרת ארה"ב באולימפיאדת ריו 2016 (Photo by Tim Clayton/Corbis via Getty Images)
סו בירד ודיאנה טאורסי זוכות במדליית הזהב עם נבחרת ארה"ב באולימפיאדת ריו 2016 (Photo by Tim Clayton/Corbis via Getty Images)

האישיות יוצאת הדופן של סו בירד משתקפת בכל פעולה שלה, המנהיגות, החוכמה והנחישות שלה, היו שם גם בשנים שסיאטל היו בקרקעית הליגה, היו שם באליפויות, היו שם בהפגנות, היו שם באינטראקציות עם אוהדים ואוהדות שבאים לראות אותה מכל העולם.

אוהדי ואוהדות הכדורסל יתגעגעו לראות את בירד על המגרש, אבל אני בטוחה שלא נפסיק לראות אותה בחיים הציבוריים. כאשר הודיעה על פרישה, היא ביקשה מחברותיה ל-TOGETHXR את הסיסמאות למדיות החברתיות כי יהיה לה הרבה יותר זמן פנוי בשנה הבאה. תודה לך סו על קריירה נפלאה, מחכה לראות מה את מכינה לפרק ב'.

ליעד סואץ קרני היא קפטנית נבחרת ישראל בכדורסל לשעבר, מאמנת מנטלית לספורטאים וחברה בוועד מנהל של בונות אלטרנטיבה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
תגובות
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!