דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא ובטחון

בסוכת האבלים / הנשיא ביקר משפחת הנער שנהרג בגבול, השאלות הקשות נותרו פתוחות

ההיעדרות של נציגי משרד הביטחון מסוכת האבלים של המשפחה מעלה את השאלה האם מדינת ישראל תיקח אחריות על מותו של הנער - או תגלגל אותה אל חברות הקבלן ששכרה. ח"כ נחמן שי קורא להכיר בנער כנפגע פעולת איבה

נשיא המדינה קיים ביקור תנחומים בבית משפחת נימר אבו עמאר ז"ל בלקייה (צילום: מארק ניימן/לע"מ).
נשיא המדינה קיים ביקור תנחומים בבית משפחת נימר אבו עמאר ז"ל בלקייה (צילום: מארק ניימן/לע"מ).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

נשיא המדינה ראובן ריבלין קיים אתמול (חמישי) ביקור תנחומים בבית משפחת נימר אבו עמאר ז"ל שנהרג מירי כשביצע עבודות תחזוקה בגבול ישראל-מצרים. ממשרד הבטחון, שהזמין את העבודות מחברה קבלנית שבה עבדו בני משפחתו של הנער, לא הגיעה לבית המשפחה עד כה כל נציגות רשמית. במשרד אמנם טענו שהאירוע בחקירה, אך כפי שאומר ל'דבר ראשון' חבר הכנסת נחמן שי (המחנה הציוני), שהגיש שאילתה בנושא לשר הביטחון, "כאשר משרד הביטחון חוקר את עצמו יש חשש שתהיה מגמה לייפות את העובדות. אני מקווה שזה לא יקרה הפעם". כך או כך, ההיעדרות של נציגי משרד הביטחון מסוכת האבלים של המשפחה מעלה את השאלה האם מדינת ישראל תיקח אחריות על מותו של הנער – או תגלגל אותה אל החברות הקבלניות שנשכרו על ידה.

הנשיא: "נבדוק ונעקוב אחרי הטיפול"

הנשיא ניחם את בני המשפחה הכואבים במילים כלליות. "כולנו אזרחים של אותה מדינה, באנו להשתתף באבל הגדול שלך ושל האמא", אמר הנשיא לאב, "אנחנו כולנו שווים במדינה הזו ואין הבדל בין ילד מלקיה לילד מתל אביב, ירושלים או חיפה. משרד הביטחון מתיחס לילד מלקיה בדיוק כמו שהוא מתייחס לכל ילד אחר ואנחנו נבדוק ונעקוב אחרי הטיפול במקרה הטרגי הזה".

"אני סומך על משרד הביטחון שיעשה צדק ויתחקר את העניין", פנה האב בסאם אבו עאמר אל הנשיא ואמר: "הכאב שלנו גדול, זה הבן הראשון". דודו של נימר, פארס אבו עאמר, אמר במפגש כי "אנחנו עובדים עם מערכת הבטחון דור אחר דור נמשיך לשרת את המדינה ולעבוד בגבולות. אנחנו יודעים שמשרד הביטחון יתחקר ויפיק לקחים. הילד שלנו הוא הילד שלך ושלי ואין ויכוח על זה". הנשיא נפרד בחיבוק מבני המשפחה והבטיח כי הגורמים הרלוונטיים בבית הנשיא ימשיכו ויעקבו אחר הטיפול במקרה.

נשיא המדינה קיים ביקור תנחומים בבית משפחת נימר אבו עמאר ז"ל בלקייה (צילום: מארק ניימן/לע"מ).
נשיא המדינה קיים ביקור תנחומים בבית משפחת נימר אבו עמאר ז"ל בלקייה (צילום: מארק ניימן/לע"מ).

 

ח"כ נחמן שי: "להכיר מיידית בנער כנפגע פעולת איבה"

חבר הכנסת נחמן שי (המחנה הציוני) הגיש שאילתה דחופה בנושא הריגת הנער בגבול מצרים. בשיחה עם "דבר ראשון" הדגיש ח"כ שי מדוע חשוב לבחון את הנושא מעבר לתחקירים בהם מערכת הביטחון חוקרת את עצמה: "צריך לברר מי אחראי? מי מפקח? מי חוקר? איך חוקרים? יש כאן מרחב גדול מאוד של מחדלים אפשריים: בפיקוח על העבודות בגדר, באי הידיעה שמועסקים שם אנשים מאוד צעירים. בנוסף, לפי עדות האב, החיילים לא עמדו לידם כשזה קרה והמצרים ירו עליהם כשלא היה מי שיכול להזהיר אותם או להגן עליהם. על פניו, נראה שהיה ברדק", הוא אומר. "אני מחכה לשמוע מה יהיה בחקירה, אבל כאשר משרד הביטחון חוקר את עצמו יש חשש שתהיה מגמה לייפות את העובדות. אני מקווה שזה לא יקרה הפעם", הוסיף.

בנוסף דורש ח"כ שי להכיר בנער באופן מיידי כנפגע פעולות איבה: "כשהיה טיול של נערות בגבול ירדן, ושבע מהן נהרגו מירי של חייל ירדני, הן הוכרו כנפגעות פעולות איבה 'על המקום', לפי הגדרות הביטוח הלאומי. לצערי, זה ממש מקרה דומה. ההכרה אמנם לא תחזיר את הילד, אבל לפחות המדינה תיקח אחריות כלשהי. זה נותן להורים תחושה שזה לא מחדל שלהם. זה לא קשור לתחקיר בכלל. הוא לא חצה את הגבול למצרים ורץ פנימה עם חגורת נפץ עליו, הנסיבות מאוד מאוד ברורות".

על פי נהלי הכנסת, ביום שני יוחלט האם השאילתא תידון ביום רביעי הקרוב.

ממשרד הביטחון נמסר כי "לכל פעולה של קבלן אזרחי יש נהלים ברורים, גם בנושא שמירה על הביטחון. התחקיר בנושא האירוע המדובר עדיין מתנהל ע"י צה"ל ונכון לעכשיו אין עדיין דו"ח מסודר בנושא."

נימר בסאם אבו עמאר בן ה-15 מהישוב לקיה שבדרום, נהרג ביום שלישי השבוע מירי חיילים מצרים במהלך עבודות לתחזוקת גדר הגבול באזור הר חריף. אבו עמאר הצטרף ככל הנראה לבני משפחתו שעבדו בחברה אזרחית ששכר משרד הביטחון לעבודות אחזקה בגדר הגבול עם מצרים. לאחר הירי, פונה אבו עמאר במסוק לבית החולים סורוקה שבבאר שבע, אך מת מפצעיו.

בתחילה נמסר ממשרד הביטחון כי הנער הועסק על ידי קבלן משנה של חברה שזכתה במכרז לאספקת עבודות אחזקה בגדר הגבול עם מצרים, אך בהודעה נוספת של המשרד נאמר כי "מבירור ראשוני עולה כי בסאם אבו עמאר מהישוב לקיה שבדרום, הגיע לאתר העבודות יחד עם בני משפחתו הנמנים על קבוצת עובדים מטעם קבלן המשנה, שהעסיק במקום קבלן האחזקה האזרחי. משרד הביטחון ממשיך בבדיקה עד לבירור נסיבות האירוע בכללותן."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!