דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הזכות לקורת גג

הצעירים שמנסים להשפיע על יוקר הדיור: "חייבים להילחם למען האפשרות שתהיה לנו קורת גג"

מחאה אפקטיבית: בהרצליה חסמו משכירים מלפרסם בקבוצת פייסבוק עד שיירדו המחירים; ובתל אביב וחיפה נערכים סקרים שבודקים את מחירי השכירות, ותוצאותיהם מופצות לציבור | "אנחנו חייבים להילחם בחזירים שמנסים לגזור קופון על חלשים"  

יוזמי סקר המחירים בחיפה. מימין: עידו מרום, הדס גולוב ושי פקר (צילום: אלבום פרטי)
יוזמי סקר המחירים בחיפה. מימין: עידו מרום, הדס גולוב ושי פקר. "אנחנו רוצים למנוע כמה שאפשר את העלייה המטורפת הזו בלי שאנשים יודעים מה קורה בשטח" (צילום: אלבום פרטי)
הדס יום טוב

בהרצליה, בחיפה ובתל אביב, צעירים מסרבים להיכנע לכוחות השוק ומחליטים לעשות מעשה. קבוצת פייסבוק גדולה לחיפוש דירות בהרצליה נסגרה למשכירים עד שיירדו המחירים; דוקטורנט צעיר מדרום תל אביב בודק ומפיץ מהו המחיר הממוצע לחדר בשכונות העיר; ובשכונת הדר בחיפה יזמו שלושה צעירים סקר דיור בקרב תושבי השכונה, כדי להילחם בתופעה שבה משקיעים מהמרכז רוכשים דירות בה ומציעים אותן להשכרה במחיר מופקע.

הרצליה / "זה הפך לקטסטרופה: דירת 3 חדרים ב-12 אלף"

כשיקיר אריעם (39), נשוי ואב לשני ילדים קטנים, חיפש לפני שלוש שנים דירה בהרצליה, שבה הוא מנהל עסק לפיזיותרפיה, הוא ניסה את מזלו בכמה קבוצות פייסבוק. "היו שם המון פרסומים של מתווכים ושל משכירים שהפריזו במחירים וניסו להוציא מאנשים כמה שיותר", הוא מספר ל'דבר'. לכן, החליט להקים קבוצה בפייסבוק שבה מתפרסמות דירות במחירים סבירים וללא תיווך בלבד. השמועה פשטה במהרה, והקבוצה הגיעה לכ-4,500 חברים.

יקיר אריעם (צילום: אלבום פרטי)
יקיר אריעם. "בעל דירה שמעלה לזוג צעיר ב-30%-40% את שכר הדירה ממש גוזל את האוכל של הילדים" (צילום: אלבום פרטי)

בשנה האחרונה, מספר אריעם, מצב הפרסומים בקבוצה הפך לקטסטרופה. "התחילו להציף את הקבוצה בהצעות עם מחירים מטורפים: דירת 4 חדרים ב-11,800, דירת 3 חדרים ב-12 אלף. ואני לא מדבר על כל מיני וילות בהרצליה פיתוח ב-60-50 אלף, שאני לא מבין מי בכלל שוכר אותן, ופעם הייתי מעלה רק בשביל הצחוקים. דירות רגילות במרכז העיר, בשכונות, לפעמים גם מעופשות ומתקלפות".

הוא התחיל בלסנן הצעות במחירים גבוהים, אבל בחודשיים האחרונים הבין שהוא לא רואה בקשות לפרסומים של דירות במחירים סבירים כמעט בכלל. לכן החליט אריעם לסגור לגמרי את הקבוצה לפוסטים של משכירים. "עכשיו אני מעלה לקבוצה רק פוסטים של אנשים שמחפשים דירות, ומשתתפי הקבוצה מציעים להם דירות במיקום והטווח הרלוונטיים.

הפוסט שפרסם אריעם בקבוצת "דירות להשכרה בהרצליה" (צילום מסך)
הפוסט שפרסם אריעם בקבוצת "דירות להשכרה בהרצליה" (צילום מסך)

"קיבלתי הודעה ממישהו: 'לא צריך אותך, יש עוד קבוצות'. כנראה עוד מתווך מתוסכל. אני חושב שאם עוד בעלי קבוצות היו נוהגים כמוני ולא נותנים יד לגזל הזה בפלטפורמה המרכזית שבה אנשים מחפשים דירות, המצב היה משתנה מהר".

אריעם שוכר דירת 3 חדרים במרכז הרצליה, ומשלם עבורה 4,100 שקלים בחודש. אף שהוא רוצה לקנות דירה משלו, הוא לא ממש מבין איך יוכל לעשות זאת. "יש לי בעלי דירה באמת מקסימים, שהעלו לנו את שכר הדירה ב-100 שקל ב-3 השנים האחרונות. אני אמור לחדש חוזה ביולי, ואני לא יודע אם תהיה העלאה או לא. אני מקווה שאם תהיה, היא תהיה קטנה".

אביו קנה בית בגיל 35, והוא מתקשה להאמין שיגיע לזה בעצמו. "משנה לשנה זה מתרחק. נרשמתי לכל מיני תוכניות מחיר למשתכן ודברים כאלה, אבל אני רואה שהפרויקטים האלה נכשלים, והזוגות ש'זוכים' צריכים גם לשלם משכנתא וגם שכירות ולא מצליחים לעמוד בזה.

"אני שומע על זוגות צעירים שהעלו להם את שכר הדירה ב-2,000-1,500 שקלים, ממש בצורה חזירית. בעל דירה שמעלה לזוג צעיר ככה ב-30%-40% את שכר הדירה ממש גוזל את האוכל של הילדים".

לדעתו, כל זמן שיהיו אנשים שיממנו את עליית המחירים ולא ינקטו עמדה, זה לא ישתנה. "צריך להשאיר כמה שיותר דירות ריקות. כמו שהם יכולים להעלות, אנחנו יכולים לא להסכים. יש כאלה שלוקחים מחיר הוגן, ואליהם צריך ללכת. אנחנו חייבים להילחם בחזירים שמנסים לגזור קופון על חלשים".

אריעם שמח על מחאת הדיור, שזוכה לרוח גבית מהתקשורת. לדבריו, פערי המעמדות הולכים וגדלים משנה לשנה. "אם לא ההורים שלנו, אני לא יודע איפה היינו, ואני יודע שאלה החיים של הרבה אנשים.

"לממשלה לא אכפת מאיתנו, אכפת לה יותר מהטייקונים. אם אתה טייקון, יעשו לך תספורת של 18 מיליון, אבל אם אתה כאדם פשוט חייב 10 שקלים לבנק, יעקלו לך את הטלוויזיה. זה לא צריך להיות ככה, ואנחנו לא צריכים לחכות לממשלה. הכוח הוא בידיים שלנו. אנחנו חייבים להילחם למען האפשרות שתהיה לנו קורת גג, להגיע לדירה מתישהו ולפחות לשכור בית במחיר נורמלי".

תל אביב / "בצפון הישן גובים 2,940 שקלים לחדר"

אורן לב (30), דוקטורנט לביולוגיה, מתגורר בדרום תל אביב בשלוש השנים האחרונות. לאחרונה, כשכמה חברים שלו רצו לעבור לעיר, הוא שם לב שמחירן של כל הדירות עלה ב-1,000 שקלים לפחות. "נזכרתי שקראתי לפני כמה זמן על חברה שבה עשו סקר פנימי וכל העובדים פרסמו באופן אנונימי את השכר שלהם, מה שעזר לחשוף את הפערים, וגם סימן למועמדים לעבודה כמה הם צריכים לדרוש", הוא אומר. "חשבתי על זה שאילו רק היה לי ולחברים שלי כלי דומה, זה היה הרבה יותר קל עם הדירות".

לב יצר סקר שמבקש מתושבי תל אביב ששוכרים דירה את פרטי הדירה וכמה הם משלמים עבורה, והפיץ את התוצאות ברשתות החברתיות. "זה היה נורא קל לייצר סקר פשוט בגוגל, זה לקח לי רבע שעה. אבל כך יש יותר גישה חופשית לנתונים שלא עוברים דרך גורם שלישי. אני לא מתווך ואני לא חברת נדל"ן, זה פשוט אנשים ששוכרים דירות שמשתפים את המידע ומנגישים אותו לשוכרים אחרים". נכון להיום, ענו על הסקר יותר מ-100 אנשים בתוך יומיים בלבד.

אורן לב. "עליית המחירים הזו לא קשורה לערך האמיתי של הדירות. אם אפשר לדרוש יותר, דורשים יותר. כי אפשר" (צילום: ערן אבן)
אורן לב. "עליית המחירים הזו לא קשורה לערך האמיתי של הדירות. אם אפשר לדרוש יותר, דורשים יותר. כי אפשר" (צילום: ערן אבן)

"זה לא מדד מושלם, אבל זה מספיק כדי להבין את ההפרשים", הוא מדגיש, ומספר שיש כבר תוצאות ביניים. לב פילח את הנתונים שכבר קיבל מהמשיבים על הסקר לפי מחיר ממוצע של חדר בדירה בכל שכונה, ומצא שהשכונה הזולה ביותר בעיר היא קריית שלום, שבה על חדר ממוצע משלמים שכירות של 1,623 שקלים בחודש, לאחר מכן שפירא עם 1,823 שקלים, יד אליהו עם 1,970 שקלים, נווה שאנן עם 2,339 שקלים, פלורנטין עם 2,711 שקלים, מרכז העיר עם 2,821 שקלים, והיקרה ביותר היא הצפון הישן, עם 2,940 שקלים לחדר.

"התקווה שלי היא שאנשים יסתכלו על זה כדרך להבין את המחירים, וככה גם לייצב אותם", אומר לב. "אם למישהו יהיה מושג לאן הוא רוצה לעבור, הוא יוכל להסתכל בתוצאות הסקר ולהבין מה הוא צריך לחפש באזור הזה.

בזכות הסקר גילה לב שהדירה שלו זולה יחסית, אבל גם הוא מפחד מעליית המחירים. "אין לי את האופציה לשלם יותר, אז אם זה יקרה, זה אומר לעבור למקום אחר, וזה הבית שלי. ואני יודע שיש הרבה כמוני. אני חושב שאנחנו צריכים לעזור אחד לשני כדי למנוע את עליית המחירים".

הוא מסביר שיש אנשים שגרים בדירות במחירים נמוכים משמעותית יותר מאחרים באותם המקומות. "ראיתי שענו אנשים שגרים בדירות כמעט זהות באותן השכונות ולפעמים גם באותו הרחוב עם הפרשים של 1,000 שקלים ויותר בשכר הדירה, מה שגרם לי להבין שעליית המחירים הזו לא קשורה לערך האמיתי של הדירות. זה פשוט קפיטליזם בצורה החזירית ביותר: אם אפשר לדרוש יותר, דורשים יותר. כי אפשר. הרבה מאוד דירות בתל אביב עכשיו מנוהלות על ידי מתווכים, שהאינטרס שלהם זה להעלות את המחירים כמה שאפשר ולהגדיל את העמלה שלהם".

לב חושב שהדירות במחירים הסבירים קיימות, אבל הרבה פחות פשוט למצוא אותן. "לעשות סקר שוק בדיור זה קשה, וברגע שיורידו את הבושה ואנשים יהיו יותר פתוחים לגבי כמה הם משלמים על דברים, זה יהיה הרבה יותר קל".

חיפה / "תל אביבים קונים דירות להשקעה, מפצלים, מזניחים ומנסים לעשות הון"

בשכונת הדר בחיפה רץ סקר דומה בין תושבי השכונה כבר כמה שנים. "זה התחיל כדבר פנימי של מלגאים בכפר הסטודנטים לפני כמעט עשור, שיצרו סקר שעבר ביניהם כדרך לדעת שהסטודנטים החדשים שמגיעים לפרויקט לא שוכרים דירות במחירים מופקעים", מספרת ל'דבר' הדס גולוב (31), רכזת הבוגרים של כפר הסטודנטים ומיוזמי הסקר.

לפני כשנתיים פנתה גולוב לשי פקר (32) ולעידו מרום (32), שניהם תושבי השכונה ובוגרי התוכנית שפרסמו את הסקרים הקודמים. "זה התחיל לצאת החוצה והגיע לעוד ועוד צעירים שהגיעו לשכונה וביקשו להבין מה המחירים, ולפני שנתיים הוצאנו לראשונה סקר מסודר לכל תושבי השכונה". השנה יצרו סקר נוסף, שמופץ בקבוצות הפייסבוק והווטסאפ של תושבי השכונה, וכבר ענו עליו מאות תושבים. לטובת התושבים הוא מופץ גם בערבית, ומתנדבים עמלים גם על תרגומו לרוסית ולאנגלית.

מרום, גולוב ופקר מסבירים שהדר היא שכונה שהייתה חלק ממרכז העיר ההיסטורי של חיפה, אבל בשנות ה-80 וה-90 הוזנחה, ומאז נשארה חלשה ומוחלשת. בשנים האחרונות יותר ויותר צעירים וסטודנטים התחילו להתגורר בשכונה ואף להגר אליה ממרכז הארץ, אבל האוכלוסיות הוותיקות יותר נשארו מוחלשות.

"ההגדרה של 'שכונת סטודנטים וצעירים' לא מדויקת", מסביר מרום, במקצועו מתכנן ערים ותחבורה בעיריית רמת גן. "המיתוג הזה יוצר מעין בועות נדל"ן, שיוצרת השקעות נדל"ן שלא מיטיבות עם השכונה. תל אביבים קונים דירות להשקעה בהדר, מפצלים אותן, עושים איזה שיפוץ שהורס את הדירה ופוגע בה או פשוט מזניחים אותה ומנסים לעשות עליה הון באמצעות שכירות, בצורה שמנותקת מההתפתחות של השכונה. כל זה ניזון מההייפ של השכונה ולא מהמציאות. המחירים בהדר לא יכולים להיות מושווים למחירים שרואים במרכז תל אביב".

זה כמובן יוצר פערים. "ראיתי שפרסמו שתי דירות קרובות ברחוב מסדה, שתיהן 43 מטר רבוע, דירה אחת ב-3,000 שקלים, דירה אחת ב-2,200 שקלים, והפערים האלה נוצרים הרבה פעמים מכניסה של שוכרים חדשים שבאו מהמרכז ורגילים למחירים גבוהים ולכן גם מוכנים לשלם", אומרת גולוב.

גולוב שזה לא מגיע מתוך רוע. "הם פשוט לא יודעים מה המחיר הרלוונטי בשכונה, אבל זה מהר מאוד מעלה את כל המחירים של הדירות באזור ודוחק את התושבים הוותיקים החוצה".

היא עסקה בהדרכה במרכז נוער בשכונה, ומספרת שהיו לה הרבה מאוד חניכים ממשפחות שגרו בהדר, ועזבו אותה בגלל ההתייקרות.

"כשאני הייתי סטודנט לפני 5 שנים עברתי להדר מהמרכז", מספר פקר. "רגע אחרי שנכנסתי לדירה הראשונה שלי כאן, גיליתי מחברים בשכונה שאני משלם 500 שקלים יותר מכל דירה דומה. אני בטוח שמאחר שנכנסתי כבר במחיר הזה והייתי מוכן לשלם, עד היום היא לפחות במחיר הזה, אם לא כמה מאות שקלים יותר, ואולי גם שאר הדירות בבניין ובאזור. ככה בהדר עולים המחירים.

פקר מסביר שמטרת הסקר היא שאנשים יידעו מה קורה בשטח, כדי למנוע את עליית המחירים. לדבריו, הם שואפים שאנשים לא ישלמו יותר ממה שהם אמורים, וגם שלא יקפיצו את מחירי הדירות עבור הוותיקים.

גולוב גילתה בזכות הסקר שהדירה שלה לפני 5 שנים עלתה 2,500 שקלים, כיום היא  משלמת עליה 2,700 שקלים, והשנה זה יעלה ל-3,100 שקלים. "בתוך שנה אחת המחיר עלה פי 2 יותר ממה שהוא עלה בתוך 5 שנים", היא אומרת, וכמובן שום דבר לא שופץ או השתנה בדירה. וזה ככה בכל השכונה, רוצים לדחוף כמה שיותר גבוה כמה שיותר מהר".

מרום מדגיש שלא מדובר בפעילות לעומתית, ושאפילו משקיעים משתמשים בסקר שלהם כדי להבין במה הם משקיעים ובאילו מחירים סביר להשכיר את הנכסים שלהם. "אנחנו בסוף גרים פה, אנחנו מעוניינים לגור פה ואנחנו מעוניינים שישקיעו בדירות שלנו, אבל אנחנו צריכים השקעה שהיא לא חזירית, אלא חיובית ותורמת למרחב שבו אנחנו חיים, ולא מנסה לנצל אותו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!