דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

פיצויים בסך 147 אלף ש"ח לשני מבקשי מקלט מאוקראינה שהועסקו באופן פיקטיבי

העובדים הועסקו בחברה למוצרי פלסטיק, שנקבע כי "הסתתרה מאחורי שלוש חברות כוח אדם" | עו"ד שלמה יעקובוביץ' שייצג את העובדים: "תשלום במזמן וללא תלוש - דינו להיכשל"

בית דין לעבודה (צילום אילוסטרציה: ניצן צבי כהן)
בית דין לעבודה (צילום אילוסטרציה: ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שתי פסיקות של בית הדין האזורי לעבודה בחיפה חייבו מפעל למוצרי פלסטיק בעיר בתשלום כ-147 שקלים הפרשי שכר וזכויות סוציאליות לשני עובדים, מבקשי מקלט מאוקראינה, לאחר שקבע כי הועסקו באופן פיקטיבי באמצעות חברות כוח אדם.

בפסק הדין הראשון שניתן כבר בחודש אפריל השנה, קבעה השופטת איילת שומרוני ברנשטיין כי החברה "הסתתרה מאחורי שלוש חברות כח אדם, ולא ידעה להשיב מדוע לא קלטה את התובע לעבודה אצלה לאחר תשעה חודשים. על מנת להתחמק מחובתה החוקית לקלוט את העובד החליפה הנתבעת שלוש חברות כח אדם שונות ב-18 חודשים"

בפסק הדין הנוסף באשר לעובד השני, שניתן לפני כשבועיים, הוסיף סגן נשיאת בית הדין, השופט יגאל גלם, כי התובע הינו עובד זר שאינו בקיא בשפה העברית ובחוקי המדינה וקבע כי "במצב דברים שכזה, נדרשה תשומת לב יתרה מצידה של הנתבעת לוודא כי אכן הבין מיהו מעסיקו, מהן זכויותיו ומי אחראי לבצע את התשלומים השונים בגין עבודתו".

לדברי השופט גלם, הודעה לעובד אכן ניתנה לעובד, אולם רק כשהועבר להעסקה ישירה במפעל – כשנתיים לאחר שהחל לעבוד בו בפועל. השופט הדגיש כי חוק העסקת עובדים באמצעות חברות כוח אדם מחייב קליטת העובד להעסקה ישירה בחלוף 9 חודשים מתחילת עבודתו. "העובדה כי התובע הועבר מחברת כוח אדם אחת לאחרת, מבלי שהוא או הנתבעת היו מודעים להעברתו זו, הינה מספיקה על מנת להטיל ספק בלגיטימיות תבנית ההעסקה" כתב, והוסיף כי העסקתו באופן זה אף פגעה בזכויותיו וביסודות משפט העבודה.

לטובת העובדים נפסקו 65 ו-60 אלף שקלים פיצויים בגין אי שעות נוספות, וזכויות סוציאליות לרבות אי הפקדת פיקדון עובדים זרים, דמי חופשה ודמי הבראה, וכן 10 ו-12 אלף שקלים בגין אי הנפקת תלושי שכר ואי מתן הודעה לעובד על תנאי עבודתו. בין היתר קבעו השופטים כי על המפעל המייצר אריזות מפלסטיק חל צו ההרחבה בענף הפלסטיקה.

עו"ד שלמה יעקובוביץ' (צילום: מור בדיחי)
עו"ד שלמה יעקובוביץ' (צילום: מור בדיחי)

"בית הדין הבהיר, ולא בפעם הראשונה, כי לא ניתן לחמוק מזכויות באמצעות העסקה משולשת על ידי חברות כח אדם", אמר עו"ד שלמה יעקובוביץ', שייצג את העובדים בשני ההליכים , "מפעלים, חברות בנייה וחברות ניקיון מקבלים תזכורת חשובה מבית הדין כי לא לעולם חוסן. תשלום במזומן, ללא דיווח מתאים וללא תלושי שכר פוגע במדינת ישראל ובעובדים והרווח על גבם של העובדים דינו להיכשל".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!